Ontsteking Honda Cb 500

BlackIce4

Rookie
29 dec 2005
16
0
Leuk... Ik krijg van een kennis even 2 wrakken van Cbtjes waarvan de een vrijwel compleet maar met een door de politie doorgeslepen frame en nummer en de ander half met een goed frame. Of ik dat dus even wouw overbouwen:p. De kabelboom van de complete was een drama dus even gewisselt... helaas zit er bij beiden geen contactslot dus dat werd even puzzelen maar na een tijdje had ik de electrische start wel aan de gang. Helaas willen de bougies nog niets doen. Daarom vraag ik me dus af of deze ook een accu nodig zijn om te kunnen vonken aangezien de electrische start is gedaan m.b.v. een accu die ik nu niet meer heb. En volgens het werkplaatshandboek wat ik erbij heb gekregen heeft het contact slot 2 aan standen maar als ik er zo naar kijk zie ik 1 aan en 1 uit stand.

P.s.

Hoe kom ik erachter wat voor model/bouwjaar/type/uitvoering/wrak als deze motor is. Op de zijkappen staat 750K er licht een 550 motorblok in heeft dubbele schijf en van die comstar velgen.
 
hij zou zonder bougies en dop ook moeten vonken als je hem dicht bij het frame of iets dergelijks houd maar dat doet hij ook niet... maar is hij een accu nodig om te kunnen vonken of kan de dynamo/generator of hoe je het ook noemt die energie geven. of zou die stuk kunnen zijn. en alsdie stuk zou zijn zou het dan met een accu opgelost zijn. een dynamo/generator zit namelijk nog wel op de halfe motor.

ik wil namelijk eerst het kreng aan de praat krijgen voor ik ga overbouwen
 
Hmm 1 van de contactpuntjes gaat verder open als de ander en vonkt ook. de ander vonkt niet en gaat amper open. klopt dit of niet en wat kan ik er aan doen. ben zeker geen contactpunt man... doe mij maar gewoon cdi
 
Hmm 1 van de contactpuntjes gaat verder open als de ander en vonkt ook. de ander vonkt niet en gaat amper open. klopt dit of niet en wat kan ik er aan doen. ben zeker geen contactpunt man... doe mij maar gewoon cdi


De contakt puntjes kan je afstellen, door het schroefje waar ze mee vastzitten iets los te draaien en met een platte schroevedraaier het grondplaatje iets te verstellen.
Als je op cb 500 zoekt, moet je genoeg info op internet vinden.
 
Heb zelf een CB500. Als er 3 standen op je contactslot zitten, dan is de middelste de ´run´naar boven is op slot met Parkeerlicht en naar beneden is uit.

Ik weet dat mijn CB absoluut niet wil starten als de accu niet goed is of wanneer de accu slecht contact maakt. De ontsteking vraagt vrij veel stroom, daarom zijn die electronische ontstekingen zo populair.

Kortom, als je lampjes (neutraal,olie) op het stuur gaan branden, heb je alles aan wat aan moet om te kunnen starten. Even hulpstarteren met een auto met draaiende motor wil weleens helpen.

Erik
 
Met de auto wouw het nog niet lukken... nog maar even gekeken om de contact puntjes iets bij te stellen en toen ik met me schroeverdraaier ertegenaan kwam sprong er een vonk tussenuit en ik zag in me ooghoek ook een beste vonk bij de bougie die op de cilkop lach... vanaf dat moment deed hij het... :p klinkt best wel vet zon 550 viercilinder als je brommertjes bent gewent:) ben nogmaar 17 dus de enige motor waar ik echt aan heb geklooit is een cr 125

pict0118fb7.jpg

pict0117gd3.jpg
 
Bouwjaar:

=avg(1976+1977+1978+1979) schat ik :?
Uitvoering/type: zover reikt mijn wiskunde niet. :+


Maar je bent iig goed bezig. :}
Download ergens een werkplaathandboek van een 550 of 500 en Lees.
Alles wordt dan veel duidelijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan