Ontsteking meten met een stroboscoop niet te doen.

PART 66

MF veteraan
14 aug 2007
2.832
239
Amsterdam
Ik wil bij m'n oude XRV de ontsteking/vervroeging controleren. Handleiding dicteert:

(Motorfiets moet op bedrijfstemperatuur zijn)
1. Zet motorfiets op zijstandaard.
2. Draai dop uit inspectiegat.
3. Sluit stroboscoop aan.
4. Controleer de plek van het merkteken bij 1200 toeren en bij 5500 toeren.

Nergens heeft men het over problemen door rondslingerende olie maar vooralsnog is het mij enkel nog gelukt om bij 1200 toeren zeer omslachtig olie af te tappen. Ook met de zijstandaard op een klosje (motorfiets rechtop) is er geen beginnen aan. Het olieniveau staat op ong. 1/3e van de peilstok, dus het blok is niet te vol. Bijgevoegd een filmpje, kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is?

 
Ms dat het met de olie op juist peil wellicht minder rondslingert ? Omdat het dan minder 'rondslaat' zegmaar ?
Ik ken het blok niet, en ga er dus vanuit dat er ook daadwerkelijk olie op die plek hoort te zitten.
 
Heb het zelf bij mij GL met doorzichtig glaasje gedaan met 1/2 v.d. olie erin. Daarnaast had ik met een markeerstift een witte streep getrokken op het vliegwiel op moment van onsteken. Het is niet ideaal maar het werkt wel.

Natuurlijk maar kort draaien i.v.m. laag oliepijl
 
Terug
Bovenaan Onderaan