Ontsteking probleem op oldtimer tweetakt Suzuki gt500

6 dec 2005
249
0
hamme
Hallo
Onlangs kocht ik een Suzuki gt500 tweetakt om deze weer in originele staat te zetten . Ik heb echter een probleem met de ontsteking. Ik krijg geen vonk aan de bougie's. De bobijn heb ik reeds vervangen. Het is een gt500 uit 1977 en deze is dus reeds uitgerust met een cdi ontsteking . Iemand ervaring met deze motor of ontsteking die me wat verder kan helpen?
Alvast bedankt.
 
Als je ontstekingsunit nu echt naar de galamiezen is, kijk eens naar een DC-CDI-P2 van Ignitech (www.ignitech.cz) Ik heb die zelf redelijk eenvoudig werkend gemaakt op een RS250 (motorisch identiek aan een RGV250) en zeker de moeite waard daar ie volledig vrij programmeerbaar is (en waarschijnlijk goedkoper dan origineel) en de CDI kan vervallen, allemaal in 1 kastje.

En informeer eens bij de Suzuki club, die hebben een hoop liefhebbers en techneuten. Suzuki T&GT Club | Website van de Suzuki T&GT club, voor alle tweetakten van Suzuki.
SUZUKI T en GT LIEFHEBBERSCLUB NEDERLAND ::
 
Laatst bewerkt:
dat heb ik ook wel eens aan de hand gehad.

het bovenste spoeltje van de ontsteking is voor de spanning naar de cdi-unit.
dit spoeltje was stuk (zwart gekleurd ook)

eentje van de sloop (die hadden dat spul toen nog) erin en er kwamen weer dikke rookwolken uit

succes
 
Toch nog een vraagje....heb weer startproblemen met de gt500.
Hoe stel ik de ontsteking afvan de gt, dus voorontsteking e.d. Hier zitten geen puntjes in is de pei ontsteking.
Rare is alsik de bougie kijk vonken ze niet, doe ik er nieuwe in dan loopt hij, andere dag niets ,oude bougies erin en dan loopt hij...ik kan hen ff nie volgen nu en weet niet goed waar te starten met zoeken....wie weet raad.
Misschien dat erietsaan de spoelen defect is oid, maar ik ben de meerwaardes kwijt van deze spoelen wie kan me daar aan helpen, idem als voor de bobine, je gaat dus overal aan twijfelen....

Ruud
 
Heb het idee dat ik de oplossing alleen moeten zoeken schat ik.....
Stand van zake nu:
Helemaal geen vonk meer, bobine gewisseld en geen resultaat, wat nu eerst.....en wat moet ik meten......
 
Heb je wel een goede massa en goed contact bij de stekkers,ik ben eens een keer dagen aan het zoeken geweest
de ene keer liep hij normaal en de andere keer weer niks,bleek achteraf een draadbreuk te zijn in een draad van de bobine.
Dus eerst dat allemaal eens goed controleren.
 
Ja en kijk extra goed naar de massa,en als je weerstand bougiedoppen heb van ngk meet die ook door mogen max 5K ohm zijn.
En let er op dat de contactvlakken waar de bougies en de koppen elkaar raken goed schoon zijn.
 
Heb alle bedrading gewoon simpel met OHM meter door gemeten en geen breuk geconstateerd, alle verbindingen gececkt, maar geen resultaat.
Wie kan me helpen aan een CDI box, bobine, pik-up om te kijken of het daar aan ligt (voordat ik er definitief aanschaf €€€€).
Wel zag ik in de ontsteking een losse draad en die was van de bovenste spoelen, denk verlichtinsspoel, deze opnieuw netjes gesoldeerd maar jammer geen resultaat.
Maar ik heb het al eens eerder gevraagd wat moet ik als meerwaarden meten aan de componenten in de ontsteking.
Graag hulp aub.

Ruud
 
Heb alle bedrading gewoon simpel met OHM meter door gemeten en geen breuk geconstateerd, alle verbindingen gececkt, maar geen resultaat.
Wie kan me helpen aan een CDI box, bobine, pik-up om te kijken of het daar aan ligt (voordat ik er definitief aanschaf €€€€).
Wel zag ik in de ontsteking een losse draad en die was van de bovenste spoelen, denk verlichtinsspoel, deze opnieuw netjes gesoldeerd maar jammer geen resultaat.
Maar ik heb het al eens eerder gevraagd wat moet ik als meerwaarden meten aan de componenten in de ontsteking.
Graag hulp aub.

Ruud

Je zou het spul kunnen laten controleren,bij Carmo electronics kunnen ze dat waarschijnlijk wel.
Er kan natuurlijk altijd wat kapot zijn van bijvoorbeeld de CDI,ik heb zelf een HPI ontsteking gehad
voor op mijn Kreidler,daar heb ik ook de nodige ellende mee gehad,en dat al na een paar honderd km,
toen was de ontstekingspoel al doorgebrand.Maar ook ooit een Newtronic ontsteking gehad voor mijn GT750,
ook die bleef niet lang heel.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwin5-unv8zgAhUK2qQKHQPgCOgQFjAAegQIBBAD&url=https://www.carmo.nl/&usg=AOvVaw3j9iCnWkVIKtZz1D6kd7Mc

Zelf heb ik wel zoiets gehad als jij gehad bij een RD250,niet willen lopen ,andere bougies er in en lopen,volgende dag
niet meer starten,weer andere bougies en weer lopen,bleek achteraf niks met de ontsteking te maken te hebben
maar een doorlekkende vlotternaald,ik liet altijd de benzinekraan open staan en door die slechte vlotternaald
liep het carter vol benzine in de tijd dat hij stilstond,starte je dan sloegen de bougies vet,inmiddels door al dat
aantrappen de meeste benzine weer verdwenen en daarom startte hij weer wel met andere bougies.
Maar ook zoiets dergelijks met een Kawa 3 cilinder meegemaakt,trappen en lopen en even later afslaan,
nieuwe bougies en weer lopen,na een poosje weer afslaan,bleek achteraf een lekke vlotter te zijn,die was van koper,
dus gaatje geboord en benzine er uit laten lopen,daarna alles weer dichtgesoldeerd en toen liep hij weer goed.
 
Laatst bewerkt:
Wel zag ik in de ontsteking een losse draad en die was van de bovenste spoelen, denk verlichtinsspoel, deze opnieuw netjes gesoldeerd maar jammer geen resultaat.

kleur van de draad op schema kijken of die voor verlichting is of voor ontsteking. gezien je problemen is het goed mogelijk dat dat spoel voor de ontsteking is en daarvan je problemen komen.

bougies er uit en met boormasjien krukas doen draaien en kijken of het spoel spanning opwekt en spanningspulsen krijgt aan je bobijn (ik ga er vanuit dat het een AC ontsteking is).
 
kleur van de draad op schema kijken of die voor verlichting is of voor ontsteking. gezien je problemen is het goed mogelijk dat dat spoel voor de ontsteking is en daarvan je problemen komen.

bougies er uit en met boormasjien krukas doen draaien en kijken of het spoel spanning opwekt en spanningspulsen krijgt aan je bobijn (ik ga er vanuit dat het een AC ontsteking is).

Als dat zo zou zijn zou de motor helemaal niet meer lopen,en niet zoals nu met 1 set bougies niet en met de andere wel.
 
mijn fout, had nog even openningspost gechecked en daarin staat geen vonk. maar blijkt van 2008 ...

en dus ook fout van Ruud, om in te pikken op een 10jaar oud topic van iemand anders dat er eigenlijk niets mee te maken heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan