(Ontsteking) Probleem Suzuki Intruder 800

Erwin van Putten

Die hard MF'er
22 aug 2011
417
122
Lemelerveld
Ik heb even een vraagje, sinds kort heb ik een Intruder 800 hier staan, hier heeft al iemand anders aan gewerkt die laten we zeggen... minder technisch begaafd was.
De motor heeft hiervoor een jaar of 6 stil gestaan. De carburateurs zouden in de afgelopen 2 maanden schoon gemaakt zijn, de bougies vervangen en ik heb er al nieuwe benzine in zitten.

Nu hebben we hem praktisch aan de loop, maar hij ploft en knalt uit de uitlaat, valt weg bij weinig of vol gas en beide bougies zijn gitzwart.
Eigenlijk zijn we ten einde raad, gezien het voor zover wij kunnen traceren om een ontstekingsprobleem moet gaan.
- De Bougies zijn zo goed als nieuw. Slaan alleen roetzwart uit.
- Bougiedoppen doorgemeten, ik ben de waardes kwijt, maar vrijwel identiek.
- Bobine's en bobine-bougiekabel doorgemeten, vallen keurig binnen het Hayes werkplaatshandboek.
- Pick-up coil doorgemeten 112 ohm tussen de blauwe en groene draad, geen contact met het frame.

Heeft iemand met eenzelfde motor misschien een foto van onder zijn zadel hoe de draden op de bobines horen te zitten? Hierover is het Hayes werkplaatshandboek niet echt duidelijk.

Alvast bedankt!

Edit:
Stappen die we in de loop van het project gemaakt hebben:

- Heel de ontsteking nagemeten en getest. Bobines, CDI, bougiedoppen en bekabeling was goed, maar 1 bougie was erg twijfelachtig. Was een DPR8EA-9, vervangen voor een D8EA-9 die in de schuur lag. Probleem veranderde niet noemenswaardig.
- Carburateurs uit elkaar gehaald. Hierbij bleken de hoofdsproeiers compleet verkeerd te zijn, vervangen voor de originele, maakte het veel beter. Gelijk de overige sproeiers bekeken, maten klopten allemaal. Waren al mooi schoon vanwege het ultrasoon reinigen dat de vorige eigenaar heeft uitbesteed.
- Carburateurs synchroon gesteld, leek nergens naar vooraf uiteraard. Na het stellen weer een kleine verbetering.
- Tegen dit punt liep hij heel aardig in de schuur, zelfs 1 keer 110 al mee gehaald op de weg. Toch bleef hij telkens wegvallen, vooral naarmate het niveau in de tank zakte.
- In een van de kratten met onderdelen toch een brandstofpomp gevonden. Deze getest, moest minimaal 300 ml verpompen, deed 400 ml dus perfect. Gemonteerd probleem bijna helemaal weg. Ging al goed naar de 130, maar nog steeds heel erg wegvallen/stotteren (blijft lastig op zo'n V-blok).
- Hierna de carburateurs opnieuw synchroon gesteld, deze weken uiteraard amper af. Geen verandering in de situatie.
- Na verhoor van de originele eigenaar ook te horen gekregen dat hij met de gasnaalden aan het rommelen geweest was. Achterop de originele gemonteerd, voorop een vrijwel passende (details zie post #17).
- De D8EA-9 en de originele bougie allebei vervangen. Zeg maar maar wat ze tijdens het testen hebben meegemaakt dus gelijk maar mooi nieuw. Geen noemenswaardig verschil.
- Nu loopt het geheel best aardig, gaat de 130 ook wel voorbij met geduld. Stottert nog steeds, vooral bij meer dan half gas tot vol gas. Achterste bougie wordt wat zwartig, voorste een beetje raar gelig. Ploft ook af en toe uit de uitlaat, vooral op ''hoge'' snelheid en tijdens het optrekken.
- Luchtfilters komen komende week binnen dus hopen dat dat het laatste stukje (vermoedelijk rijk lopen) oplost.
 
Laatst bewerkt:

Erwin van Putten

Die hard MF'er
22 aug 2011
417
122
Lemelerveld
We zijn er al uit.

Carburateurs waren inderdaad mooi schoon, maar de sproeiers van deze en van een 1400 zijn in 1 bakje beland en op shuffle herverdeeld.
Ipv 95 voor, 107,5 achter zat er 160 voor en 94 achter in.
Nadat we dat gefixt hadden ging het toch beter_O-
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.898
447
51
wezemaal
dus een "reparateur" heeft het gedaan ?

zoals ik al zei : met "zouden" ben je niets, zelf controleren/kuisen/...
 

Erwin van Putten

Die hard MF'er
22 aug 2011
417
122
Lemelerveld
De carburateurs zijn bij een reparateur laten kuizen, dit is ook echt gebeurd, maar...

De toenmalige eigenaar heeft zelf de sproeiers er uit gehaald. Daar is het mis gegaan.
Die 1400 was van dezelfde eigenaar en staat nu ook bij mij.
 

Erwin van Putten

Die hard MF'er
22 aug 2011
417
122
Lemelerveld
Hij loopt dus inmiddels weer, stationair blijft hij ook mooi draaien.

Echter missen we flink vermogen. Top van 100 a 110 is haalbaar en hij reageert traag op het gas.
Inmiddels (voordat ik weg moest) de klepspeling van de voorste cilinder uitlaatkant kunnen controleren. Beide 0,10< >0,15 (mijn voelermaten gaan in stappen van 0,05). Ze mogen 0,08> <0,13 dus daar zit niks schokkends, al gaan we nu we er toch zijn nog wel finetunen natuurlijk.

Als de kleppen gesteld zijn willen we een poging wagen om de carburateurs te synchroniseren.

Hebben jullie zo nog meer suggesties?
 

Erwin van Putten

Die hard MF'er
22 aug 2011
417
122
Lemelerveld
Kleppen gedaan. 1 uitlaatklep zat net buiten de tolerantie. Nu zit alles er weer keurig binnen.

Tijdens het sleutelen kwamen we er achter dat de achterste cilinder keurig reageert op trekken aan de gaskabel. De voorste valt vooral bij een hoge gasstand weg. Ik verwacht dus dat dat het probleem is. Het niveau van die vlotterbak zit ook veel te laag. Morgen weer een dag dus dan maar even bijstellen. Als we er dan toch zijn gelijk de carburateurs synchroniseren.
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.792
343
52
Zat er op deze machines niet een benzinepompje apart voor de voorste carb om die van brandstof te voorzien?
Staat mij iets van bij dat zoiets dergelijks al een keer eerder aan bod is geweest hier op mf.
 

Erwin van Putten

Die hard MF'er
22 aug 2011
417
122
Lemelerveld
Klopt, wat ik er van kan zien is dat een klein vacuüm pompje. Die pompt het via de achterste carb naar de voorste.
Hoe ver deze opvult regelt de voorste vlotter nog steeds.
Deze moeten we dus iets bijstellen.
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.792
343
52
Of controleren of deze nog wel goed genoeg en voldoende brandstof verpompt.
Dat was de vorige keer namelijk het probleem.
 

Erwin van Putten

Die hard MF'er
22 aug 2011
417
122
Lemelerveld
Hij zet hem keurig netjes continue op hetzelfde niveau, dus denk dat hij genoeg levert.

Als ik na het verstellen nog steeds het probleem hou zal ik dat eens bekijken.
 

Nicolaas

MF veteraan
4 mei 2004
2.277
73
Tijdens het sleutelen kwamen we er achter dat de achterste cilinder keurig reageert op trekken aan de gaskabel. De voorste valt vooral bij een hoge gasstand weg. Ik verwacht dus dat dat het probleem is. Het niveau van die vlotterbak zit ook veel te laag. Morgen weer een dag dus dan maar even bijstellen. Als we er dan toch zijn gelijk de carburateurs synchroniseren.
Zit het membraan van de voorste wel netjes in de uitsparingen na de schoonmaakbeurd? Als deze er net naast zit kan hij lekken en dan komt de gasschuif niet omhoog zoals de bedoeling is.
 

Erwin van Putten

Die hard MF'er
22 aug 2011
417
122
Lemelerveld
We hebben hem bijna goed aan de loop.
Na de vorige eigenaar nog eens grondig ondervraagd te hebben blijkt dat hij ook de gasnaalden uitgewisseld heeft met een ander setje.

Nu weten we het type van wat er in hoort, maar er staat niks op ons assortiment aan gasnaalden dat er bij zit.

Heeft iemand een tabel met maatvoeringen van Mikuni gasnaalden?
 

Erwin van Putten

Die hard MF'er
22 aug 2011
417
122
Lemelerveld
Ter historie vervolg ik dit topic nog even, misschien handig voor iemand anders met hetzelfde probleem!
Tips en trucs blijven welkom!

Uiteindelijk de gasnaalden dusdanig kunnen reinigen dan we de goeie gevonden hebben...
a68ae1c4-3f5f-4d26-810c-d0c93ff2cfd5.jpg
(De voorste gasnaald).
Helaas dus. Nu bleek er 1 van de 1400 exact dezelfde karakteristiek te hebben, enkel 0,5mm minder lang. Dit komt overeen met zeg 1/4 clipje van de gasnaald dus verwaarloosbaar zonder testbank. De achterste zat ook een verkeerde in, maar daarvoor hadden we de originele nog in goede staat.
Hiermee hebben we hem dus volledig in originele setting gekregen.
Loopt nog weer een stukje beter en er worden nu echt wel snelheden gehaald.

Stottert en valt nog wat weg dus we denken dat hij ietswat rijk loopt. Dit lijkt op dezelfde symptomen die we voor gasnaald wijziging hadden, maar dan in minder hevige vorm. De vorige gasnaalden waren bijna een cm te kort en daarmee liep hij dus veel te rijk.

We hebben nog geen mogelijkheid gehad om de luchtfilters te vervangen. Ze zijn niet erg smerig, maar hebben wel 6 jaar stil gestaan in een boeren schuur en daarvoor enkele jaren gereden. Deze gaan we dus zodra ze binnen komen vervangen. In mijn theorie zouden die meer lucht doorlaten en zou het geheel dus wat armer gaan lopen en hopelijk daarmee ons probleem oplossen.
 
  • Wow
Waarderingen: sammie

Erwin van Putten

Die hard MF'er
22 aug 2011
417
122
Lemelerveld
Openingspost aangevuld met chonologische aanpak tot nu toe, als mensen nog wat missen wat we zouden kunnen aanpakken om dit probleem te verhelpen dan hoor ik het graag!

Edit: Iemand een idee waar we een 5C29 Mikuni gasnaald kunnen kopen? De dealer laat het overkomen alsof een of andere kluizenaar in Japan hem eerst nog moet fabriceren.
 

Erwin van Putten

Die hard MF'er
22 aug 2011
417
122
Lemelerveld
Nieuwe luchtfilters geplaatst. Loopt er vooral niet beter om. Eigenlijk hetzelfde probleem nog.

Achterste cilinder lijkt het mooi te doen, een nog ietswat donkerbruine kleur, maar wordt al lichter.

De voorste lijkt wel over te slaan.
Ik begin toch de ontsteking weer te verdenken. Bougies zijn al 2x vernieuwd. Gemeten waarden door de bobines en bougiekabels zijn goed. Gemeten waarde over de bougiedoppen was ook goed. De gemeten waarde over de ontstekingspoelen waren goed. Alleen de CDI hebben we niet kunnen testen gezien daar overal verwezen wordt naar de uitlees apparatuur, maar het lijkt me vreemd dat we dan vooral problemen met de voorste cilinder zouden hebben...

Terwijl ik dit typ besef ik me ineens dat het vacuüm ook zal veranderen met nieuwe luchtfilters, vooral gezien de voorste aardig smeriger was dan de achterste. Terug naar de schuur en synchroniseren dus:W