Erwin P
Crashtest dummy
Ik heb even een vraagje, sinds kort heb ik een Intruder 800 hier staan, hier heeft al iemand anders aan gewerkt die laten we zeggen... minder technisch begaafd was.
De motor heeft hiervoor een jaar of 6 stil gestaan. De carburateurs zouden in de afgelopen 2 maanden schoon gemaakt zijn, de bougies vervangen en ik heb er al nieuwe benzine in zitten.
Nu hebben we hem praktisch aan de loop, maar hij ploft en knalt uit de uitlaat, valt weg bij weinig of vol gas en beide bougies zijn gitzwart.
Eigenlijk zijn we ten einde raad, gezien het voor zover wij kunnen traceren om een ontstekingsprobleem moet gaan.
- De Bougies zijn zo goed als nieuw. Slaan alleen roetzwart uit.
- Bougiedoppen doorgemeten, ik ben de waardes kwijt, maar vrijwel identiek.
- Bobine's en bobine-bougiekabel doorgemeten, vallen keurig binnen het Hayes werkplaatshandboek.
- Pick-up coil doorgemeten 112 ohm tussen de blauwe en groene draad, geen contact met het frame.
Heeft iemand met eenzelfde motor misschien een foto van onder zijn zadel hoe de draden op de bobines horen te zitten? Hierover is het Hayes werkplaatshandboek niet echt duidelijk.
Alvast bedankt!
Edit:
Stappen die we in de loop van het project gemaakt hebben:
- Heel de ontsteking nagemeten en getest. Bobines, CDI, bougiedoppen en bekabeling was goed, maar 1 bougie was erg twijfelachtig. Was een DPR8EA-9, vervangen voor een D8EA-9 die in de schuur lag. Probleem veranderde niet noemenswaardig.
- Carburateurs uit elkaar gehaald. Hierbij bleken de hoofdsproeiers compleet verkeerd te zijn, vervangen voor de originele, maakte het veel beter. Gelijk de overige sproeiers bekeken, maten klopten allemaal. Waren al mooi schoon vanwege het ultrasoon reinigen dat de vorige eigenaar heeft uitbesteed.
- Carburateurs synchroon gesteld, leek nergens naar vooraf uiteraard. Na het stellen weer een kleine verbetering.
- Tegen dit punt liep hij heel aardig in de schuur, zelfs 1 keer 110 al mee gehaald op de weg. Toch bleef hij telkens wegvallen, vooral naarmate het niveau in de tank zakte.
- In een van de kratten met onderdelen toch een brandstofpomp gevonden. Deze getest, moest minimaal 300 ml verpompen, deed 400 ml dus perfect. Gemonteerd probleem bijna helemaal weg. Ging al goed naar de 130, maar nog steeds heel erg wegvallen/stotteren (blijft lastig op zo'n V-blok).
- Hierna de carburateurs opnieuw synchroon gesteld, deze weken uiteraard amper af. Geen verandering in de situatie.
- Na verhoor van de originele eigenaar ook te horen gekregen dat hij met de gasnaalden aan het rommelen geweest was. Achterop de originele gemonteerd, voorop een vrijwel passende (details zie post #17).
- De D8EA-9 en de originele bougie allebei vervangen. Zeg maar maar wat ze tijdens het testen hebben meegemaakt dus gelijk maar mooi nieuw. Geen noemenswaardig verschil.
- Nu loopt het geheel best aardig, gaat de 130 ook wel voorbij met geduld. Stottert nog steeds, vooral bij meer dan half gas tot vol gas. Achterste bougie wordt wat zwartig, voorste een beetje raar gelig. Ploft ook af en toe uit de uitlaat, vooral op ''hoge'' snelheid en tijdens het optrekken.
- Luchtfilters komen komende week binnen dus hopen dat dat het laatste stukje (vermoedelijk rijk lopen) oplost.
Na lange tijd stiltstaan:
De motor heeft hiervoor een jaar of 6 stil gestaan. De carburateurs zouden in de afgelopen 2 maanden schoon gemaakt zijn, de bougies vervangen en ik heb er al nieuwe benzine in zitten.
Nu hebben we hem praktisch aan de loop, maar hij ploft en knalt uit de uitlaat, valt weg bij weinig of vol gas en beide bougies zijn gitzwart.
Eigenlijk zijn we ten einde raad, gezien het voor zover wij kunnen traceren om een ontstekingsprobleem moet gaan.
- De Bougies zijn zo goed als nieuw. Slaan alleen roetzwart uit.
- Bougiedoppen doorgemeten, ik ben de waardes kwijt, maar vrijwel identiek.
- Bobine's en bobine-bougiekabel doorgemeten, vallen keurig binnen het Hayes werkplaatshandboek.
- Pick-up coil doorgemeten 112 ohm tussen de blauwe en groene draad, geen contact met het frame.
Heeft iemand met eenzelfde motor misschien een foto van onder zijn zadel hoe de draden op de bobines horen te zitten? Hierover is het Hayes werkplaatshandboek niet echt duidelijk.
Alvast bedankt!
Edit:
Stappen die we in de loop van het project gemaakt hebben:
- Heel de ontsteking nagemeten en getest. Bobines, CDI, bougiedoppen en bekabeling was goed, maar 1 bougie was erg twijfelachtig. Was een DPR8EA-9, vervangen voor een D8EA-9 die in de schuur lag. Probleem veranderde niet noemenswaardig.
- Carburateurs uit elkaar gehaald. Hierbij bleken de hoofdsproeiers compleet verkeerd te zijn, vervangen voor de originele, maakte het veel beter. Gelijk de overige sproeiers bekeken, maten klopten allemaal. Waren al mooi schoon vanwege het ultrasoon reinigen dat de vorige eigenaar heeft uitbesteed.
- Carburateurs synchroon gesteld, leek nergens naar vooraf uiteraard. Na het stellen weer een kleine verbetering.
- Tegen dit punt liep hij heel aardig in de schuur, zelfs 1 keer 110 al mee gehaald op de weg. Toch bleef hij telkens wegvallen, vooral naarmate het niveau in de tank zakte.
- In een van de kratten met onderdelen toch een brandstofpomp gevonden. Deze getest, moest minimaal 300 ml verpompen, deed 400 ml dus perfect. Gemonteerd probleem bijna helemaal weg. Ging al goed naar de 130, maar nog steeds heel erg wegvallen/stotteren (blijft lastig op zo'n V-blok).
- Hierna de carburateurs opnieuw synchroon gesteld, deze weken uiteraard amper af. Geen verandering in de situatie.
- Na verhoor van de originele eigenaar ook te horen gekregen dat hij met de gasnaalden aan het rommelen geweest was. Achterop de originele gemonteerd, voorop een vrijwel passende (details zie post #17).
- De D8EA-9 en de originele bougie allebei vervangen. Zeg maar maar wat ze tijdens het testen hebben meegemaakt dus gelijk maar mooi nieuw. Geen noemenswaardig verschil.
- Nu loopt het geheel best aardig, gaat de 130 ook wel voorbij met geduld. Stottert nog steeds, vooral bij meer dan half gas tot vol gas. Achterste bougie wordt wat zwartig, voorste een beetje raar gelig. Ploft ook af en toe uit de uitlaat, vooral op ''hoge'' snelheid en tijdens het optrekken.
- Luchtfilters komen komende week binnen dus hopen dat dat het laatste stukje (vermoedelijk rijk lopen) oplost.
Na lange tijd stiltstaan:
- Carburateurs geprobeerd synchroon te stellen, lijkt op stationair wel aardig gelukt te zijn, maar met gasgeven tot waar de vacuüm gasschuif open zou moeten gaan krijgen we hem niet volledig synchroon.
- Carburateurs doorgeblazen, leken geen kanaaltjes dicht te zitten. Rubbers van de gasschuiven en dat andere klepje (hoe heet die) gecheckt op scheurtjes.
Laatst bewerkt: