Ontsteking suzuki rm '87

AalB

Rookie
24 feb 2008
22
0
33
Bussum
Ben bezig met een Suzuki rm125 uit 1987 goed rijdend te krijgen.
kocht hem zonder ontsteking, vond later een onsteking van een andere rm, compleet met cdi en bobine.

Na het monteren even starten maar blijkt dat hij helemaal niet op tijd vonkt en dus niet loopt. :N
Pas als we de ontsteking een slag draaien, dus in plaats van orgineel dat ze vertikaal staan ze nu horizontaal te zetten ( nieuwe sleufjes vrezen in grondplaat.
Dan loopt hij wel, echter als je het gaat nameten met een stroboscoop lamp dan vervroegt de ontsteking bij het gasgeven i.p.v verlaten.

Iemand een oplossing voor?

Grt. Alex
 

AalB

Rookie
24 feb 2008
22
0
33
Bussum
Had hier meer over gelezen en volgens die werd het bij 4 takt vervroegd naarmate hoger toerental en bij 2 takt verlaat naarmate hogertoerental....?
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.977
329
53
oirschot
De reden van het vervroegen is dat het mengsel tijd nodig heeft voor gaan te verbranden.
Als je geen vervroeging zou hebben bij hogere toeren dan zou het mengsel pas goed branden als de zuiger al weer bijna beneden is.
Hoe sneller de zuiger beweegt des te eerder zal hij moeten gaan beginnen met voorontsteken.
ik kan niks bedenken waarom dat bij een 2 takt anders zou zijn.
 

crossblok

MF veteraan
6 sep 2007
2.160
0
52
Goes
Heb je het orginele vliegwiel erop gezet of het vliegwiel dat bij de ontsteking hoorde?
 

AalB

Rookie
24 feb 2008
22
0
33
Bussum
Diverse vliegwielen geprobeerd waar ook verschillende productnummers in stonden, ook dit maakte geen verschil