ontsteking van de cb360

Status
Niet open voor verdere reacties.

riemer k.

MF'er
10 mei 2006
94
0
sint nicolaasga
halllo
ik ben mijn cb360 blok aan het afstellen, hierbij vond ik het heel merkwaardig dat ik het nokje (eivormig asje waar de contactpunten overheengaan) aan de nokkenas waar de contactpunten mee open en dicht gaan, naar voren en naar achteren kon bewegen, en van links naar rechts kon draaien, zonder enige weerstand.

hierna heb ik de plaat waar de punten opzitten, afgetekend, en eraf gehaald, en kwam ik tot de conclusie dat de veertes, die aan de gewichtjes zaten niet op spanning stonden.

klopt dit? horen die veertjes helemaal slap te hangen en ruimte te hebben als de motor niet draait?
of lost dit zich op als ik de motor stationair laat lopen?

hier een fototje voor de verduidelijking:

het gaat om de veertjes met de rode pijl.

alvast bedankt.
 
Als ik t vergelijk met de vervroeger op mn cb 350,horen de veertjes niet helemaal slap te hangen.Klein beetje speling op de nok heeft ie ook,maar niet dat je m helemaal heen en weer kan draaien.
 
eigenlijk horen die veertjes niet los te hangen maar op de foto ziet het er best nog netjes uit (wat een kud fotohost).
dat je onstekingsnok speling heeft is normaal, het zal in de loop der jaren misschien iets meer geworden zijn.
als je hem met de stroboscoop afstelt is er toch niets aan de hand?
stationaire timing is niet zo van belang, als hij boven de 3000 toeren maar op tijd loopt.
 
Veertjes horen strak te staan....door de centrifugaalkracht worden ze tegen de veerdruk in naar buiten gedrukt als de motor loopt....leuke dingetjes.

volgens mij heb ik er nog eentje liggen van een cb360 (past niet op mijn cb350) laat maar weten als je interesse hebt.
 
ik heb na het lezen van jullie reacties de gewichtjes en veertjes constructie van mijn sloop blokje erop gezet, deze had weinig tot geen speling.

danku voor het reageren. :}
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan