ontsteking vervroeger o.i.d

Omdat je benzinemengsel even tijd nodig heeft om te verbranden laten ze de bougie vonken, net voor het bovenste dooie punt. Als ze dit niet zouden doen dan zou de zuiger al een stukje beneden zijn voor dat het mengsel goed brand. Bij hogere toerntallen zou de zuiger nog iets verder beneden zijn en daarom laten ze de bougie nog iets eerder vonken om dit op te lossen.
 
Omdat je benzinemengsel even tijd nodig heeft om te verbranden laten ze de bougie vonken, net voor het bovenste dooie punt. Als ze dit niet zouden doen dan zou de zuiger al een stukje beneden zijn voor dat het mengsel goed brand. Bij hogere toerntallen zou de zuiger nog iets verder beneden zijn en daarom laten ze de bougie nog iets eerder vonken om dit op te lossen.
Dat is duidelijk..... :?
Het heeft dus te maken met het beter vonken van je bougies(als ik het goed begrijp)

Mijn grote vraag is dus: wat is het effect op de motor???
 
Dat is duidelijk..... :?
Het heeft dus te maken met het beter vonken van je bougies(als ik het goed begrijp)

Mijn grote vraag is dus: wat is het effect op de motor???
nee. je begrijpt het niet goed. Om het benzinemengsel te onsteken laten ze de bougie vonken. het gunstigste is als het mengsel goed onsteekt net na het bovenste dooie punt (dus als je zuiger net weer naar beneden gaat)
Omdat het even duurt voordat het mengsel goed brand, laten ze de bougie vonken net voordat de helemaal boven is. op die manier begint de verbranding pas goed als hij net over het b.d.p. heen is.
Als de motor nou hoog in toeren zit, dan moeten ze de bougie nog iets eerder laten vonken, omdat anders de zuiger al weer bijna beneden is voordat het mengsel goed brand.
De vervroeger is dus niet om de bougie beter te laten vonken, maar om hem eerder te laten vonken bij hogere toerentallen. Dit doen ze dus om het mengsel dat boven de zuiger zit de tijd te geven om te gaan branden.
 
nee. je begrijpt het niet goed. Om het benzinemengsel te onsteken laten ze de bougie vonken. het gunstigste is als het mengsel goed onsteekt net na het bovenste dooie punt (dus als je zuiger net weer naar beneden gaat)
Omdat het even duurt voordat het mengsel goed brand, laten ze de bougie vonken net voordat de helemaal boven is. op die manier begint de verbranding pas goed als hij net over het b.d.p. heen is.
Als de motor nou hoog in toeren zit, dan moeten ze de bougie nog iets eerder laten vonken, omdat anders de zuiger al weer bijna beneden is voordat het mengsel goed brand.
De vervroeger is dus niet om de bougie beter te laten vonken, maar om hem eerder te laten vonken bij hogere toerentallen. Dit doen ze dus om het mengsel dat boven de zuiger zit de tijd te geven om te gaan branden.
Dus het heeft helemaal niks te maken met het beter optrekken van de motor???
In dat geval heb ik er denk ik ook niet veel aan.
Bedankt voor de uitleg
 
Dus het heeft helemaal niks te maken met het beter optrekken van de motor???
In dat geval heb ik er denk ik ook niet veel aan.
Bedankt voor de uitleg

Ik denk inderdaad dat je aan dat heel kleine percentage extra vermogen niet veel hebt.
Je kan beter je fiets een keertje goed laten afstellen op een dyno.
Eventueel met een stage-kit of een powercommander (afhankelijk van het bouwjaar van je R1).
 
Ik denk inderdaad dat je aan dat heel kleine percentage extra vermogen niet veel hebt.
Je kan beter je fiets een keertje goed laten afstellen op een dyno.
Eventueel met een stage-kit of een powercommander (afhankelijk van het bouwjaar van je R1).
Dit word volgende week ook gedaan, alleen ik dacht dat die vervroeger dus met sneller optrekken te maken had en wilde dit dan eventueel gelijk laten doen.
dit omdat mijn exupkler is vervallen door een compleet systeem.
Maar ik laat dit idee dus maar varen
 
Dus het heeft helemaal niks te maken met het beter optrekken van de motor???
In dat geval heb ik er denk ik ook niet veel aan.
Bedankt voor de uitleg
Tegenwoordig heeft iedere motor een elektronische vervroeger. Vroeger werkte de vervroeger mechanisch. de excentrische bus die de kontaktpunten bediend werd dan centrifugaal verdraaid. Je hebt dus wel degelijk iets aan een vervroeger want anders dan trekt hij niet bij hoge toeren, of als je hem vroeger zou stellen, niet bij lage toeren.

Ik denk dat jij met de onsteking vervroeger iets anders bedoeld.
er zijn andere pulgevers die er voor zorgen dat de mototr iets eeder ontsteekt.
Het nokje dat er voor zorgt dat de bougie vonkt staat dan een paar graden verdraaid t.o.v. de krukas.
Of dat die dingen zinvol zijn, heb ik zo mijn twijfels, maar als je het zeker wilt weten dan zou ik b.v. ruud frederiks bellen (dyno-jet) die kan je wel vertellen of het op jou fiets nut heeft.
 
En help niet eens bij alle types.........Had 'm op m'n blade zitten 4graden vervroegd, zou beter trekken bij hoge toeren, 2graden voor lage toeren.

Achteraf bleek op de bank dat ik ruim 9 pk "kwijt" was, meteen dat ding eruit, tip van de dynojetvermogensuitdraaibankman.......ontstekingsvervroeger heeft alleen zin als je ook je nokkenas e.d. aan gaat passen.....

.........dus: te koop: ontstekingsvervroeger voor '96 blade t.e.a.b
 
Ik heb bij wijze van test een Factory 4 graden vervroeger gemonteerd op een originele Gixxer1100.
resultaat na een voor en na run op een Jaros testbank? Helemaal niks, nul vermogens en koppelwinst.
De motor heeft nu andere einddempers , een K&N filter en krijgt deze week een stage 3 carbmodificatie en gaat dan ook uiteraard weer eens de testbank op.
Ik ga tevens weer kijken of er nu wel verschil zit tussen de originele en de 4 graden vervroeger? Ik denk het haast niet.

Vraagje voor de gixxerbrigade: Wie heeft er ervaring in het monteren van 750w nokkenassen in een 1100w? is er verschil?
 
Terug
Bovenaan Onderaan