ontsteking yamaha cs 2 uit '69

magnaruud

MF'er
10 sep 2005
66
0
huijbergen
heb een vraag over het afstellen van de onsteking van een yamaha cs 2 uit '69
waar moet ik opletten en wat zijnde afstel gegevens, en dan misschien een hele domme vraag welke punten horen bij welke cylinder (is een tweecylinder tweetakt).
mijn vermoeden is dat de onsteking niet goed staat tijdens het rijden trekt hij niet goed door en hij gaat bij circa 4500 toeren viertakten en dan trekt hij niet mer door, de top ligt ook maar met moeite aan de 80 km terwijl dat toch makkelijk 110/120 moet kunnen zijn is tenslotte een 200 cc, mocht iemand toevaalig een boekje hebben dan houd ik me aanbevolen.
bvd Ruud
 
aha ik geloof dat ik al eens eerder op deze vraag heb geantwoord.(denk ik)
ik hebt toen gezegd dat opboren van een 2takt cilinder niet altijd zomaar kan.
je veranderd namelijk ook de poorttiming.
en je had er ook nog de originele kop op zitten?
dat geeft al meer compressie dan origineel.
 
Laatst bewerkt:
inderdaad, maar wat heeft dat te maken met het niet goed lopen....
heb de compressiedruk geprobeerd iets te verlagen dmv een dubbelle koppakking en een ringetje onder de bougie, motor start overigens gewoon goed en in 1 a 2 keer trappen
 
poorttiming op een 2 takt heeft alles te maken met goed lopen.
maar je kunt natuurlijk altijd nog eerst de ontsteking controleren en de carburateur wat rijker zetten.

en een dikkere voetpakking is misschien beter dan een dikkere koppakking.
want daarmee herstel je de poorttiming ook enigszins.

wanneer er geboord wordt in een 2takt cilinder zakken de openingen van de spoelpoorten iets naar beneden.
deze spoelpoorten staan namelijk iets naar boven gericht.

de ring onder de bougie is misschien ook niet verstandig.
het kan zijn dat nu de bougie niet diep genoeg in de kop zakt en het mengsel op hogere toeren niet goed ontstoken wordt.

ik denk ook dat je aan de originele gegevens van de carbafstelling, niet veel meer hebt.
 
Laatst bewerkt:
Trek je choke er een stukje op rond de 4500, loopt hij beter dan is is hij te arm.
Bananeman heeft eigenlijk gelijk, door op te boren en met dubbele pakkingen te gaan werken wil je niet uitgaan van de originele afstel gegevens (ik heb ze overigens niet).

Ring onder de bougie kan idd onvolledige verbranding ten gevolg hebben (kleur van de bougie kan dan dus ook misleidend zijn).
 
heb gegoogeld ed maar kom er niet achter, weetje ben bang om te rijden omdat ik al tweemaal een kapotte zuiger heb gehad en deze niet zomaar te halen zijn in de winkel, dus alle info is welkom.........


begin dan maar eerst om de carburateur wat rijker te zetten.
een witte bougie is niet goed.
een iets grotere hoofdsproeier zal voldoende zijn.
 
heb twee grotere sproeiers geplaatst was 65 en heb nu een 80 geplaatst omdat ik niets anders voor handen had, maar bougie's blijven wit :? heb ook gasnaalden op de hoogste stand gezet.
nu lijkt mij dat de twee sproeiers van 65 voor een 200 cc ook aande magere kant is,dus de kans dat de 80ers teklein is misschien ook nog mogelijk, wat mij echter wel verbaasd is dat de bougi's niet van kleur veranderen :r
 
heb nu ook geprobbers met twee stuks van 100 maar dan ie het net of de choke constant in gebruik is, vindt het wel raar dat de bougi kleur niet veranderd. Heb ook een soort scherpe rammel in het blok?,cylinder? maar weet niet wat het is heb de koppen al geligd maar er is niets aan te zien,beetje alsof er iets tegen het aluminium aan tikt bij lage toeren bij hoogere toeren verdwijnt het????........wie o wie weet raad alles is welkom
 
oke gaan we proberen van de week, heb er ook de benzine uit gelaten en ga het proberen met super???? Daarna maar eens naar ontsteking laten kijken alhoewel ik denk dat deze goed staat start nm in 1 keer en knalt niet uit uitlaat oid, mocht ernog iemand zijn met andere gedachten laat het aub horen.... *O* _O-
 
met moderne loodvrije benzine blijven je bougies altijd wit -O- daar heb je dus helemaal niets aan.

viertakten is normaal gesproken het gevolg van teveel brandstof. als je tijdens het rijden je choke er bij pakt zal je het ondervinden.
gaten in je zuiger zijn het gevolg van te arm mengsel of voorontsteking, verkeerde bougies wil ook helpen.

wat je met die pakkingen aan het doen bent snap ik niet, hij loopt gewoon op euro 98, je hoeft dus geen compressie te verlagen.
dubbele voetpakkingen zijn om hem sneller te maken, dan vergroot je de openingshoek van de poorten.

puntjes stellen is gewoon puntjes stellen:
allebei de setjes een opening van 0,4 mm geven bij volledige opening(elk).
door het bougiegat een stokje steken en bij bdp een markering geven. afhankelijk van de motor geef je 3 of 3,5 mm hoger op dat stokje een tweede markering. gezien jouw gaten zou ik voor 3mm kiezen.

lampje aansluiten op de puntjes. (voltmeter, zoemertje) dat aan of uitgaat als de puntjes opengaan, afhankelijk van de manier waarop je dit doet.
stokje in het bougiegat steken en de krukas draaien (vooruit) tot het bovenste merkteken va je stokje gelijk ligt.
op dit moment moeten je puntjes beginnen met openen en reageert je lampje.

als het lampje zelfs in de buurt niet reageert heb je waarschijnlijk de verkeerde cilinder/ puntjes combinatie en moet je 360 graden doordraaien.


[1950 modus]
ik heb als stokje wel eens een potlood genomen, de speling van de puntjes is de dikte van je duimnagel, in plaats van een lampje kan je ook een vloeitje nemen en daar zachtjes aan trekken
[/1950 modus]
 
met moderne loodvrije benzine blijven je bougies altijd wit -O- daar heb je dus helemaal niets aan.

viertakten is normaal gesproken het gevolg van teveel brandstof. als je tijdens het rijden je choke er bij pakt zal je het ondervinden.
gaten in je zuiger zijn het gevolg van te arm mengsel of voorontsteking, verkeerde bougies wil ook helpen.

wat je met die pakkingen aan het doen bent snap ik niet, hij loopt gewoon op euro 98, je hoeft dus geen compressie te verlagen.
dubbele voetpakkingen zijn om hem sneller te maken, dan vergroot je de openingshoek van de poorten.

puntjes stellen is gewoon puntjes stellen:
allebei de setjes een opening van 0,4 mm geven bij volledige opening(elk).
door het bougiegat een stokje steken en bij bdp een markering geven. afhankelijk van de motor geef je 3 of 3,5 mm hoger op dat stokje een tweede markering. gezien jouw gaten zou ik voor 3mm kiezen.

lampje aansluiten op de puntjes. (voltmeter, zoemertje) dat aan of uitgaat als de puntjes opengaan, afhankelijk van de manier waarop je dit doet.
stokje in het bougiegat steken en de krukas draaien (vooruit) tot het bovenste merkteken va je stokje gelijk ligt.
op dit moment moeten je puntjes beginnen met openen en reageert je lampje.

als het lampje zelfs in de buurt niet reageert heb je waarschijnlijk de verkeerde cilinder/ puntjes combinatie en moet je 360 graden doordraaien.


[1950 modus]
ik heb als stokje wel eens een potlood genomen, de speling van de puntjes is de dikte van je duimnagel, in plaats van een lampje kan je ook een vloeitje nemen en daar zachtjes aan trekken
[/1950 modus]


als je het hele topic had gelezen, wist je wat er aan de hand was en waarom er gerommeld wordt met de pakkingen.
 
Je hebt al 2 x een verbrande zuiger gehad zeg je, heb je de oorzaak daarvan inmiddels wel achterhaald of is dat nu juist wat je aan het doen bent?

Klinkt mij nl. erg naar een gevalletje valse lucht en dat moet je niet oplossen door je carb setting te veranderen. Dus, zijn je inlaat rubbers nog goed, voetpakking ok, onderkant cilinders vlak, seals in het blok nog goed? (of idd gewoon ontsteking die niet goed staat)

Verder heb je de cilinders behoorlijk opgeboord, passen je kop pakkingen nog wel, en je kop zelf? Beetje meer compressie is over het algemeen niet zo'n probleem, daar hebben ze wel genoeg marge voor ingebouwd maar tis wel fijn als de squish niet halverwege de cilinderboring begint. En je poorthoogtes veranderen ook wel iets maar zal niet tot gevolg hebben dat je mengsel totaal anders word en dat ie doodvalt op 4500 toeren.

Tot slot heeft de cs 3 ook 65 hoofdsproeiers, die heeft vm20sc carbs en neem aan ook 180 cc maar dat mag je zelf opzoeken :)
 
Laatst bewerkt:
verwacht toch dat het een ontstekings probleem is,heb hem gezet zoals eerder vernoemd maat toen deed hij helemaal niets '( ben daarna wat gaan schuiven met de vooronsteking en waarachtig een goed resultaat :) , heb ook de puntjes nog meer geknepen naar 0,25 en het resutaat werd nog beter?? _O-
het pingelen werd ook hoorbaar minder en het viertakten is praktisch verdwenen, dus nu maar eens naar iemand met een test bank om hem helemaal na te lopen om hem daarna te laten verfijnen....... hoop ik, zodat ik met een gerust hart kan rond toeren op mijn verhickel :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan