ontstekings weerstanden

motorgoeroe

Die hard MF'er
8 jun 2009
510
0
Hoi allen,

Ik heb vanavond mijn bougiekabels en doppen opgemeten en heb daar een vraag over.

Dit heb ik gemeten.

dop: 10.50K kabel: 001 multimtr voor doppen op 20Kohm gezet
dop: 10.30 kabel: 001 multimtr voor kabels op 2000 ohm gezet
dop: 9.75 kabel: 001
dop: 10.13 kabel: 001

Ik heb eerder gehoord dat de doppen ongeveer 5 Kohm aan horen te geven, en elders weer gehoord dat het rond de 5 á 10 moet zijn.
De kabels moesten rond de 500 ohm aangeven. Want waarom geven mijn kabels 001 aan als ik 2000 als max heb ?

En mag weerstand een beetje schommelen ? want ik heb bij eentje 1 ohm minder.

Ik denk zelf dat die kabels goed zijn, anders geven ze niet allemaal precies hetzelfde aan.
Ik heb nog een vraag. Mijn bobines zijn goed, maar kan ik die ook doormeten ? Ben ik nieuwsgierig naar. En hoe ?

BVD.
 
Bobine kun je met een gewone multimeter alleen de primaire winding van meten. Secundaire winding moet je een behoorlijk bereik voor hebben.

Is 001 niet oneindig bij jouw meter?
 
Laatst bewerkt:
Bobine kun je met een gewone multimeter alleen de primaire winding van meten. Secundaire winding moet je een behoorlijk bereik voor hebben.

Is 001 niet oneindig bij jouw meter?


Oeps mijn fout dan.
Ik had eerder in gedachten dat oneindig met elektro inhield dat je oneindig veel weerstand of wat dan ook hebt. Dus dat ik dit op m'n multimtr zag: 2134767567.

Dan zou ik dus 4 dooie kabels hebben.
Maar nu ben ik nog meer benieuwd, hoe kunnen die 4 kabels het in 1 keer allemaal opgeven ?
Ik heb ook geen enkele breuk gezien op een piepkleine na net boven de dop onder een rubbertje echt piepklein.

by the way :} voor de snelle reac

gr
 
Motorgoeroe, inderdaad "oneindig" betekent in de elektrotechniek een oneindig hoge weerstand. Dit is o.a. het geval wanneer je meetkring open is. Een Fluke meter geeft in dat geval geen getalwaarde aan, maar "O.L.". Wanneer je de meetpennen aan elkaar houdt - kortgesloten - dan zal de meter een waarde aangeven die ergens tussen de 1 en de 0 ohm ligt. (nul zul je nooit bereiken, want o.a. je meetsnoeren hebben ook weerstand)
Houd er wel rekening mee dat de meeste multimeters gewoon weerstands meters zijn en geen specifieke isolatie meters.
Wat wil je eigenlijk meten op je doppen en kabels?
De isolatiewaarde t.o.v. massa of de ohmse weerstand (continuiteit)?
En tussen welke punten meet je precies?
Welke meter gebruik je? (model, type)
 
Bougiekabels met koperkern hebben bijna 0 Ohm weerstand. De bougiedoppen horen ca. 5 kOhm te hebben. Deze zijn alleen nodig als je een elektronische ontsteking hebt. Bij puntjesontsteking moeten ook de doppen 0 Ohm hebben.

In plaats van OL kan een digitale universeelmeter ook een 1 geven in het meest linker digit (cijfer).
 
Hoi allen,

Ik heb vanavond mijn bougiekabels en doppen opgemeten en heb daar een vraag over.

Dit heb ik gemeten.

dop: 10.50K kabel: 001 multimtr voor doppen op 20Kohm gezet
dop: 10.30 kabel: 001 multimtr voor kabels op 2000 ohm gezet
dop: 9.75 kabel: 001
dop: 10.13 kabel: 001

Ik heb eerder gehoord dat de doppen ongeveer 5 Kohm aan horen te geven, en elders weer gehoord dat het rond de 5 á 10 moet zijn.
De kabels moesten rond de 500 ohm aangeven. Want waarom geven mijn kabels 001 aan als ik 2000 als max heb ?

En mag weerstand een beetje schommelen ? want ik heb bij eentje 1 ohm minder.

Ik denk zelf dat die kabels goed zijn, anders geven ze niet allemaal precies hetzelfde aan.
Ik heb nog een vraag. Mijn bobines zijn goed, maar kan ik die ook doormeten ? Ben ik nieuwsgierig naar. En hoe ?
BVD.
Een bobine is geconstrueerd als een transformator. Een primaire wikkeling aan de accu zijde, met een weerstand van enkele Ohm’s en de secundaire wikkeling – hoogspanning – aan de bougie zijde, met een weerstand van enkele tienduizenden Ohm’s. Beide weerstandswaarden kun je al meten met een multimetertje van slechts 5 euro.
Voor de primaire kant zet je de meter op het 200 Ohm meetbereik en voor de secundaire kant op 200 kOhm.
Wel zorgen dat de bobine totaal is losgekoppeld, ook dus van een eventuele condensator. Het WPH voor mijn fiets vermeld 3 tot 5 Ohm primair en 25-45 kOhm secundair. Je hebt dus een behoorlijke tollerantie.
Eigenlijk zou je ook nog de isolatiewaarde aan de hoogspanningskant moeten meten om er zeker van te zijn dat de isolatie niet bij pak 'm beet 10 kVolt of hoger, doorslaat. Daarvoor heb je echter een speciale meter nodig. De doorsnee multimeter produceert niet meer dan enkele volts bij het meten van Ohm’s, kOhms’s en mOhm’s. Daar zal de isolatie heus niet van doorslaan, mocht die beschadigd zijn.
 
Motorgoeroe, inderdaad "oneindig" betekent in de elektrotechniek een oneindig hoge weerstand. Dit is o.a. het geval wanneer je meetkring open is. Een Fluke meter geeft in dat geval geen getalwaarde aan, maar "O.L.". Wanneer je de meetpennen aan elkaar houdt - kortgesloten - dan zal de meter een waarde aangeven die ergens tussen de 1 en de 0 ohm ligt. (nul zul je nooit bereiken, want o.a. je meetsnoeren hebben ook weerstand)
Houd er wel rekening mee dat de meeste multimeters gewoon weerstands meters zijn en geen specifieke isolatie meters.
Wat wil je eigenlijk meten op je doppen en kabels?
De isolatiewaarde t.o.v. massa of de ohmse weerstand (continuiteit)?
En tussen welke punten meet je precies?
Welke meter gebruik je? (model, type)

Hallo,

Wat ik wil meten, is hoeveel weerstand die kabels en doppen nog hebben (ieder apart dan). Ik heb zoals boven vermeld staat te horen gekregen dat dat voor de dop 5 Kohm moet zijn en kabel rond 500 ohm.
De doppen zijn denk ik goed, op een na (?) Maar van de kabels snap ik echt niets meer, ik denk dat ik wel goed meet.

Wat je vraagt over isolatiewaarde e.d, daar ben ik echt niet thuis in. Ik denk toch het tweede, want het gaat me puur om die ohmse weerstand.

Ik meet gewoon alles apart, dus de kabel van beide uiteinden en de doppen ook van beide uiteinden.

Ik heb hier ook een foto bij, misschien dat dat de zaak duidelijker maakt.
Engeland_110.jpg


Ik heb tot nu toe 3 dealers gebeld en gevraagd vandaag en ik kreeg echt 3 verschillende antwoorden.
als volgt:
(met alle respect voor die monteurs)
De eerste natuurlijk was: 'dop 5Kohm en je kabels 500 ohm'.
De tweede: 'Je kan je kabels niet zo controleren je moet er wat doorheen "jagen".
De derde: 'Ja dat kan ik nooit zo zeggen' (Bij hem kreeg ik echt geen getal, uit z'n mond).

mijn dank is groot
 
Volgens mij is de "1" een vertaling van "oneindig", al kán het natuurlijk wél op "0" uitkomen ;)

15p634k.jpg


slechte foto, maar gaat om het idee ..... meetpennen strak tegen elkaar houden én een foto maken tegelijkertijd is vrij lastig :+
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is de "1" een vertaling van "oneindig", al kán het natuurlijk wél op "0" uitkomen ;)

[http://i45.tinypic.com/15p634k.jpg (afbeelding)]

slechte foto, maar gaat om het idee ..... meetpennen strak tegen elkaar houden én een foto maken tegelijkertijd is vrij lastig :+

:} voor de moeite.

Yes, ik heb het ook ff snel gedaan, en meet idd 000 of 001 of 002 maar hij blijft bij de 001. Dan weet ik dus dat ik zowat niets meer heb aan die kabels. Toch ?

Ik word steeds nieuwsgieriger, want hoe kan dat dan, dat die kabels het alle 4 in eens opgeven ?
Want ik heb eerder in het mf gelezen dat je bougie kabels met oneindig linea recta in de container kan mikken.

gr
 
Ik word steeds nieuwsgieriger, want hoe kan dat dan, dat die kabels het alle 4 in eens opgeven ?
Want ik heb eerder in het mf gelezen dat je bougie kabels met oneindig linea recta in de container kan mikken.
De foto met die 1 in het display is zijn manier om aan te geven dat de waarde hoger is dan de ingeschakelde stand. Stond je schakelaar op 20 kOhm dan is de weerstand > 20 kOhm.
 
maar, wat is dan mijn volgende stap. Ik weet nog steeds niet waar ik aan toe ben. Nou ja, ik weet nu wel hoe die weerstand in elkaar zit op de multimtr dankzij dit topic hahahaa, thanks trouwens.

Maar ik bedoel, moet ik nou nieuwe kabels hebben of zo ? en zo ja, waar kan ik die halen. Op mijn kabels staat geen een letter of cijfer, dus ik weet niet wat voor type.
Op de dop staat: TDT - 140

O ja, ik had ook in mijn wphb gekeken, maar was daar nog meer verbaasd, ja echt waar.
Daar stond: ignition coils (resistant nog wat....) 1.8 - 2.2 ohms
ignition coils (without plug cap) dus alleen de kabel neem ik aan. gaf aan 9.50 - 14.00 Kohms.

Gozers, ik weet het echt niet meer, nu zegt zelfs mijn wphb iets heel anders.

Met alle respect voor de adviezen en tips, maar ik weet nog steeds niet wat de volgende stap wordt.

iem enig idee ?
 
Over wat voor een motor praten we eigenlijk .... de meeste motoren hebben in de "dop" die op bougie hoort een weerstand zitten (en die wil bij het verwijderen wel eens stuk "getrokken" worden).

Setje bougiekabels kost niet de hoofdprijs maar onnodig vervangen is ook weer zoiets.
 
Kun je ook een foto maken wanneer je de meetpennen stevig aan weerszijden van de kabel houdt en waarop duidelijk is te zien op welk bereik de meter staat ingesteld plus wat de display aangeeft?
Wanneer de display alleen maar 'n "1" aangeeft helemaal links - zoals op een van je foto's was te zien - dan moet je naar een hoger bereik blijven schakelen, dus in de richting van de 2.000 kOhm, totdat de display wat anders aangeeft. En daar dan een foto van maken.
 
maar, wat is dan mijn volgende stap. Ik weet nog steeds niet waar ik aan toe ben. Nou ja, ik weet nu wel hoe die weerstand in elkaar zit op de multimtr dankzij dit topic hahahaa, thanks trouwens.

Maar ik bedoel, moet ik nou nieuwe kabels hebben of zo ? en zo ja, waar kan ik die halen. Op mijn kabels staat geen een letter of cijfer, dus ik weet niet wat voor type.
Op de dop staat: TDT - 140

O ja, ik had ook in mijn wphb gekeken, maar was daar nog meer verbaasd, ja echt waar.
Daar stond: ignition coils (resistant nog wat....) 1.8 - 2.2 ohms
ignition coils (without plug cap) dus alleen de kabel neem ik aan. gaf aan 9.50 - 14.00 Kohms.

Gozers, ik weet het echt niet meer, nu zegt zelfs mijn wphb iets heel anders.

Met alle respect voor de adviezen en tips, maar ik weet nog steeds niet wat de volgende stap wordt.

iem enig idee ?

Het lijkt erop dat je twee dingen door elkaar haalt: de weerstandswaarden van je bobine (ignition coil) - ca. 2 Ohm primair en ca. 12 kOhm secundair - en de weerstandswaarde van je bougie kabels waar je twijfels over had.
 
Over wat voor een motor praten we eigenlijk .... de meeste motoren hebben in de "dop" die op bougie hoort een weerstand zitten (en die wil bij het verwijderen wel eens stuk "getrokken" worden).

Setje bougiekabels kost niet de hoofdprijs maar onnodig vervangen is ook weer zoiets.

YZF 750 R.
Maar stel dat straks blijkt dat ik ze toch moet vervangen of gewoon simpelweg, omdat ze te droog en stug zijn (ik noem maar wat hoor...), moet ik dan een bep type hebben. Want ik heb bij motozoom, div bougiekabels gezien (vershillende kleuren zelfs) maar er stond nergens een type bij.
Ik vroeg me eigenlijk af of type wel uberhaupt belangrijk was, want gemiddeld ging er toch zo'n 10.000 volt doorheen toch.

gr
Kun je ook een foto maken wanneer je de meetpennen stevig aan weerszijden van de kabel houdt en waarop duidelijk is te zien op welk bereik de meter staat ingesteld plus wat de display aangeeft?
Wanneer de display alleen maar 'n "1" aangeeft helemaal links - zoals op een van je foto's was te zien - dan moet je naar een hoger bereik blijven schakelen, dus in de richting van de 2.000 kOhm, totdat de display wat anders aangeeft. En daar dan een foto van maken.

Dat is een goed idee, ik zal morgen een paar foto's maken, terwijl ik aan het meten ben.

gr
 
Het lijkt erop dat je twee dingen door elkaar haalt: de weerstandswaarden van je bobine (ignition coil) - ca. 2 Ohm primair en ca. 12 kOhm secundair - en de weerstandswaarde van je bougie kabels waar je twijfels over had.
:^
Je moet de kabels losmaken van de bobine (als dat mogelijk is)wil je ze kunnen meten.
 
Jongens, je kunt de kwaliteit van bougiekabels gewoon niet meten met een multimeter. De vonk is namelijk enkele tienduizenden volts, terwijl je multimeter maar met een paar volt meet.

Je multimeter kan je dus zonder meer vertellen dat je kabels prima geleiden. Maar zo gauw je er enkele tienduizenden volts doorheen jaagt, doen ze het ineens niet zo goed meer.

Maar ik snap ook niet helemaal waarom er zo moeilijk gedaan wordt. Een stukje kabel kost geen drol. Als de mantel van de kabel hard is geworden (dat de kabel niet zo lekker meer wil buigen), is het gewoon verstandig om ze te vervangen. Je wil toch een lekker lopende motor? Ik geloof dat er zo'n 30.000km voor een bougiekabel staat.
 
@TS: Als praktijktest kun je ook een bougie aansluiten met een grotere electrode afstand, bijvoorbeeld 1mm ipv 0,7mm. Als je daar nog steeds een goede vonk mee hebt weet je dat het goed zit. Als de hoogspanningsisolatie slecht is kun je dat zo nameten zonder speciale apparatuur.

Jongens, je kunt de kwaliteit van bougiekabels gewoon niet meten met een multimeter. De vonk is namelijk enkele tienduizenden volts, terwijl je multimeter maar met een paar volt meet.

Je multimeter kan je dus zonder meer vertellen dat je kabels prima geleiden. Maar zo gauw je er enkele tienduizenden volts doorheen jaagt, doen ze het ineens niet zo goed meer.
...

Zou toch geen probleem moeten zijn? Als er laagspanning doorheen kan, gaat er ook echt wel makkelijk hoogspanning doorheen.

Je kunt alleen de lekkage van de mantel en aansluitingen niet nameten. Maar als die droog en schoon zijn mag je er best vanuit gaan dat die in orde zijn.

...
Ik geloof dat er zo'n 30.000km voor een bougiekabel staat.

Ik hoop het niet, die van mij zijn aangegoten aan de boubine...
 
Jongens, je kunt de kwaliteit van bougiekabels gewoon niet meten met een multimeter. De vonk is namelijk enkele tienduizenden volts, terwijl je multimeter maar met een paar volt meet.

Je multimeter kan je dus zonder meer vertellen dat je kabels prima geleiden. Maar zo gauw je er enkele tienduizenden volts doorheen jaagt, doen ze het ineens niet zo goed meer.

Maar ik snap ook niet helemaal waarom er zo moeilijk gedaan wordt. Een stukje kabel kost geen drol. Als de mantel van de kabel hard is geworden (dat de kabel niet zo lekker meer wil buigen), is het gewoon verstandig om ze te vervangen. Je wil toch een lekker lopende motor? Ik geloof dat er zo'n 30.000km voor een bougiekabel staat.


ik was ook helemaal niet van plan om even gelijkstroom van ongeveer 10.000 volt te gaan meten.
Dat heb ik al eens ervaren.
Jaar of 6 geleden had ik stage bij een univers garage waar ik de bougie op massa hield met testen en het niet kon laten om het even te voelen, nou ik kan je vertellen dat ik daarna even spierwit werd, van de schrik en de pijn.
Het klopt ook dat ze geen drol kosten.
Ik was net bij een yama dealer in Oss, heb gelijk even 2 meter gekocht.
Die ik eerder aan het meten was, vond ik toch al aan de stugge kant, dus.

Ik heb nu veel goeie adviezen gezien over ohms en multimtrs, maar elektro is nog steeds niet mijn favoriet.

Kun je ook een foto maken wanneer je de meetpennen stevig aan weerszijden van de kabel houdt en waarop duidelijk is te zien op welk bereik de meter staat ingesteld plus wat de display aangeeft?
Wanneer de display alleen maar 'n "1" aangeeft helemaal links - zoals op een van je foto's was te zien - dan moet je naar een hoger bereik blijven schakelen, dus in de richting van de 2.000 kOhm, totdat de display wat anders aangeeft. En daar dan een foto van maken.

@ herbert116,

Ik zou vandaag een foto maken om het je te laten zien (de meting), maar dat ga ik denk ik niet meer doen, aangezien ik toch nieuwe heb.
Maar misschien dat ik ze ff snel meet een daarna wegmik.

bedankt nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan