TambuGSXF
MF veteraan
Hoi,
ik ben aan het sleutelen aan een Moto Guzzi Nevada 1994.
ik heb maar 1 probleem: ik krijg de motor niet lopend op 2 cilinders of anders gezegd niet altijd.
Wat heb ik al geprobeerd:
- carburators gereinigd en afgesteld: dit zit goed want beide cilinders krijgen benzine
- andere bobines gemonteerd (voor montage getest en ze zijn goed)
- nieuwe bougies gemonteerd,
- niet bougiekabels gemonteerd (de oude waren echt op)
- de stekkertjes onder tank gereinigd (alles zat onder de olie)
- de timing opnieuw afgesteld (zit een aftermarket elektronische ontsteking op van MP, ZDG 3.23)
Even een korte samenvatting:
de motor wed door de vorige eigenaar opnieuw opgebouwd maar dit was iemand zonder technische achtergrond dus ik heb al veel dingen moeten afstellen: kleppen, carbu's, pakkingen vervangen, ....
Bij het proberen draaiend te krijgen van de motor liep hij soms al op 1 of 2 cilinders.
Dus ik heb eerst in- en uitlaatpakking vervangen, de carburators gereinigd en de bougiekabels vervangen (NGK bougiedoppen zaten er al op).
Bij het testen of er vonk is, is dit meestal ok. Tot een tijd geleden 1 bougie weigerde te vonken.
Dan de bobines vervangen, getest en de motor liep op 2 cilinders.
De motor weggezet en 2 dagen later bij het starten weigert de motor weer op 2 cilinder te lopen.
De bougies omgewisseld maar maakte niets uit.
Vervolgens 1 bougie moeten vervangen omdat ze 1 kapot was door het lopen op 1 cilinder (sloeg door door al die benzine).
Stand van zaken op dit moment:
de motor start vrij vlot maar loopt dus op 1 cilinder.
Echter wanneer ik de bougiedop lostrek aan de kant waar hij weigert te vonken en ik laat de dop erop zitten zonder dat hij op de bougie klikt (laten we zeggen op 1 à 2 cm) dan loopt de motor wel op 2 cilinders.
Ik dacht dat dit misschien met de timing te maken had of met verschillende lengte bougiekabel tussen linker en rechter cilinder maar toch niet.
Iemand een idee waarom de motor wel op 2 cilinders loopt met de bougiedop op een afstand?
Ik weet het niet meer.
ik ben aan het sleutelen aan een Moto Guzzi Nevada 1994.
ik heb maar 1 probleem: ik krijg de motor niet lopend op 2 cilinders of anders gezegd niet altijd.
Wat heb ik al geprobeerd:
- carburators gereinigd en afgesteld: dit zit goed want beide cilinders krijgen benzine
- andere bobines gemonteerd (voor montage getest en ze zijn goed)
- nieuwe bougies gemonteerd,
- niet bougiekabels gemonteerd (de oude waren echt op)
- de stekkertjes onder tank gereinigd (alles zat onder de olie)
- de timing opnieuw afgesteld (zit een aftermarket elektronische ontsteking op van MP, ZDG 3.23)
Even een korte samenvatting:
de motor wed door de vorige eigenaar opnieuw opgebouwd maar dit was iemand zonder technische achtergrond dus ik heb al veel dingen moeten afstellen: kleppen, carbu's, pakkingen vervangen, ....
Bij het proberen draaiend te krijgen van de motor liep hij soms al op 1 of 2 cilinders.
Dus ik heb eerst in- en uitlaatpakking vervangen, de carburators gereinigd en de bougiekabels vervangen (NGK bougiedoppen zaten er al op).
Bij het testen of er vonk is, is dit meestal ok. Tot een tijd geleden 1 bougie weigerde te vonken.
Dan de bobines vervangen, getest en de motor liep op 2 cilinders.
De motor weggezet en 2 dagen later bij het starten weigert de motor weer op 2 cilinder te lopen.
De bougies omgewisseld maar maakte niets uit.
Vervolgens 1 bougie moeten vervangen omdat ze 1 kapot was door het lopen op 1 cilinder (sloeg door door al die benzine).
Stand van zaken op dit moment:
de motor start vrij vlot maar loopt dus op 1 cilinder.
Echter wanneer ik de bougiedop lostrek aan de kant waar hij weigert te vonken en ik laat de dop erop zitten zonder dat hij op de bougie klikt (laten we zeggen op 1 à 2 cm) dan loopt de motor wel op 2 cilinders.
Ik dacht dat dit misschien met de timing te maken had of met verschillende lengte bougiekabel tussen linker en rechter cilinder maar toch niet.
Iemand een idee waarom de motor wel op 2 cilinders loopt met de bougiedop op een afstand?
Ik weet het niet meer.