Ontstekingsperikelen - bougie

TambuGSXF

MF veteraan
Hoi,

ik ben aan het sleutelen aan een Moto Guzzi Nevada 1994.

ik heb maar 1 probleem: ik krijg de motor niet lopend op 2 cilinders of anders gezegd niet altijd.

Wat heb ik al geprobeerd:
- carburators gereinigd en afgesteld: dit zit goed want beide cilinders krijgen benzine
- andere bobines gemonteerd (voor montage getest en ze zijn goed)
- nieuwe bougies gemonteerd,
- niet bougiekabels gemonteerd (de oude waren echt op)
- de stekkertjes onder tank gereinigd (alles zat onder de olie)
- de timing opnieuw afgesteld (zit een aftermarket elektronische ontsteking op van MP, ZDG 3.23)

Even een korte samenvatting:
de motor wed door de vorige eigenaar opnieuw opgebouwd maar dit was iemand zonder technische achtergrond dus ik heb al veel dingen moeten afstellen: kleppen, carbu's, pakkingen vervangen, ....

Bij het proberen draaiend te krijgen van de motor liep hij soms al op 1 of 2 cilinders.

Dus ik heb eerst in- en uitlaatpakking vervangen, de carburators gereinigd en de bougiekabels vervangen (NGK bougiedoppen zaten er al op).

Bij het testen of er vonk is, is dit meestal ok. Tot een tijd geleden 1 bougie weigerde te vonken.
Dan de bobines vervangen, getest en de motor liep op 2 cilinders.
De motor weggezet en 2 dagen later bij het starten weigert de motor weer op 2 cilinder te lopen.
De bougies omgewisseld maar maakte niets uit.
Vervolgens 1 bougie moeten vervangen omdat ze 1 kapot was door het lopen op 1 cilinder (sloeg door door al die benzine).

Stand van zaken op dit moment:
de motor start vrij vlot maar loopt dus op 1 cilinder.
Echter wanneer ik de bougiedop lostrek aan de kant waar hij weigert te vonken en ik laat de dop erop zitten zonder dat hij op de bougie klikt (laten we zeggen op 1 à 2 cm) dan loopt de motor wel op 2 cilinders.

Ik dacht dat dit misschien met de timing te maken had of met verschillende lengte bougiekabel tussen linker en rechter cilinder maar toch niet.

Iemand een idee waarom de motor wel op 2 cilinders loopt met de bougiedop op een afstand?

Ik weet het niet meer.
 
Ik zou gaan twijfelen aan de Sachse ontsteking.
Weet wel dat de sachse gevoelig is voor signalen en niet blij is met willekeurige bougies.
Het kastje in de buurt van de bobines is ook geen doorlopend succes. Achter in het kontje is aan te bevelen.
Maar ik denkt dat hij gewoon overleden is. Tijd om te investering in een goede ontsteking. Ik heb zelf goede ervaringen met de ontsteking van Anne Galama.
 
Maw als je bougiedop afneemt dan ver hoog je de overgangs weerstand. Mogelijk dat dan de weerstand wel hoog genoeg is om bobine voldoende spanning te laten genereren.​
Let wel er zijn ook bougiedoppen met 5k ohm interne weerstand.​
 
Meet de bougiedoppen eens goed door. Ik heb heftige problemen en veel werk aan mijn motor gehad door 1 van de 4 doppen. En voordat je daar achter bent..
Heb er 0 Ohm doppen van gemaakt en nu is alles ok.
 
Laatst bewerkt:
Maw als je bougiedop afneemt dan ver hoog je de overgangs weerstand. Mogelijk dat dan de weerstand wel hoog genoeg is om bobine voldoende spanning te laten genereren.​
Let wel er zijn ook bougiedoppen met 5k ohm interne weerstand.​
En zelfs met 10 k ohm,met de kap los op de bougie trek je een sterkere vonk,blijkbaar is ontsteking met de dop vast er op te zwak
om een vonk te genereren die sterk genoeg is.
 
Laatst bewerkt:
Geen reacties gelezen.
Te rijk mengsel kan een bougie bijna direkt slopen.
Sommige motoren zijn erg gevoelig voor het merk bougie
Bougiedop kan een weerstand er ingebouwd hebben, een bougie ook, gebruik geen bougie en dop beide met weerstand, beide zonder weerstand werkt het best.
 
- carburators gereinigd en afgesteld: dit zit goed want beide cilinders krijgen benzine
- andere bobines gemonteerd (voor montage getest en ze zijn goed)
- nieuwe bougies gemonteerd,
- niet bougiekabels gemonteerd (de oude waren echt op)
- de stekkertjes onder tank gereinigd (alles zat onder de olie)
- de timing opnieuw afgesteld (zit een aftermarket elektronische ontsteking op van MP, ZDG 3.23)

Die zou ik maar s wel monteren, zou best s verschil kunnen maken O-) :X :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan