ontstekingsprobleem

pitte

Die hard MF'er
26 sep 2004
843
12
Brugge
jups heb een vraagje mbt. de ontsteking van een dt250
Is een 6volt motortje.

ik heb een slechte vonk.
na het afhalen van het vliegwiel zag ik dat de hoogspanningsspoel niet meer geeisoleerd(de hars is eraf en de plaatjes liggen tegen elkaar)
nu heb ik me laten vertellen dat daardoor de vonk slecht is,ik ga naar een motorzaak om te informeren daarnaartoe en zei vertellen dat dat niet zo is en geen kwaad kan zolang dat ze niet tegen het vliegwiel zitten???
wie helpt mij hiermee
 
kijk ens aan

PICT2410.jpg



PICT2411.jpg
 
Dat de plaatjes tegen elkaar aanzitten is niet echt een groot probleem: dat is de zachtmetalen kern die het magnetisch veld moet "geleiden" :)
De wikkelingen die er omheen zitten zijn belangrijker!
 
Dat ziet er niet uit als een hoogspanningsspoel, eerder als een 6-Volt-wikkelingetje en niet eens voor zeer groot vermogen, gerekend naar de draaddikte (lijkt mij ongeveer 0,5 mm maar kan ik niet goed schatten van een foto).

Als hieraan wat mis was had je al geen stroom meer en/of er kwam rook uit.

Edit: het kan best zijn dat er nog een hoogspanningsspoel (bobine) op een andere plek zit buiten het vliegwiel (had Mobylette ook meestal); volg de bougiekabel.
 
Laatst bewerkt:
het is de bobijn die de spanning opwekt om naar de bobine voor de bougie te gaan.
is inderdaad een 6volt systeem,op de bougiekabel krijg ik 0.5 volt dus da's niet genoeg :(
motor draaide niet toen ik hem kreeg
 
gewoon zelf wikkelen eitje ! :Y het door lak geisoleerde draad kan je halen meet de dikte ff op , de lak kan je halen om de draden op hun plaats te houden en je telt het aantal windingen. Je wikkelt netjes de draden naast elkaar en goed strak netjes in de lak dopen de uiteinden afsolderen of monteren en de lak laten drogen. wallah nieuwe spoel ! :}

Ooit eens van een scootertje gewikkeld was bijna hetzelfde terug gezet een kicker en lopen die scooter.
 
Laatst bewerkt:
ik ben het met willem eens. deze spoel kan echt geen 1000V opwekken. die andere spoel die ik op de foto zie, ziet er veel meer uit als een hoogspannings spoel.

elke wikkeling is goed voor 0.1 volt ofzo, dan moet je dus 10000 wikkelingen hebben, terwijl er misschien 100 opzitten.

overigens kun je niet aan de buitenkant zien of deze spoel goed is.
verder zijn de metalen plaatjes wel degelijk geisoleerd ten opzichte van elkaar om geen circulatie stromen op te wekken in het metaal. maar ze mogen best in contact staan met elkaar.

mij verbaast het echter meer dat ze er zo gesleten uit zien. kan het zijn dat de magneet er tegenaan komt? dan heb je sowieso een probleem.

Spanning meten aan een dynamo doe je altijd in wisselstroom stand. Niet op de bougie meten, want dan meet je nooit iets. Rechtstreeks aan de uitgang van je spoel een AC-meting uitvoeren. je hebt het dan over spanningen van een paar duizend volt, dus neem een geschikte meter. })

@Willem: vergelijk met die M5 schroefies aan de zijkant. ik denk dat het wel 1 mm draad is.
 
bedankt voor de ino,dit zou dus de lichtspoel moeten zijn?nuja ze zijn beide hetzelfde.
de magneto heeft idd tegen de spoelen gezeten ,de vorige eigenaar geeft en magneet laten vervangen en ze hebben er iets te lange vijsjes ingezet.
 
bedankt voor de ino,dit zou dus de lichtspoel moeten zijn?nuja ze zijn beide hetzelfde.
de magneto heeft idd tegen de spoelen gezeten ,de vorige eigenaar geeft en magneet laten vervangen en ze hebben er iets te lange vijsjes ingezet.

[edit] antwoord staat op de foto

ik zie dat er toch zon contact ding aan zit. ik verwacht nog steeds dat je ergens een bobine hebt zitten.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
nee is met visplatinees(int vlaams)
heb op men grondplaat 2 spoelen zitten en 1 visplatine,ik dacht dat de ene lichtspoel was en de andere ontstekingsspoel.
ikheb wel nog een spoel zitten aan men balhoofd waar de bougie op zitmaar die is goed,heb er 6volt tegengehouden en had een mooie vonk
 
hahaha
succes dan, je hebt net de bobine opgeblazen.

dat mag je niet zomaar doen. daar moet wisselspanning op. jij hebt er gelijkspanning op gezet, en waarschijnlijk dat ding opgeblazen. maar misschien heb je geluk en was het toch al de oorzaak van je probleem.

kan zijn dat je heel kort hebt gedaan, maar let daar echt mee op.
 
ik weet nu hoe je systeem in elkaar zit.

wat jij moet doen is je contactpunten (hehe zo heten ze) goed nakijken of ze ingebrand zijn. verder moet je een draad monteren aan dat blauwe draadje. deze naar buiten werken, en vliegwiel erop. dan met een wisselstroom meter een meting uitvoeren van dat draadje naar massa. deze moet verwacht ik 6 of 12 volt +- 1 volt aangeven.

als dat zo is, dan moet dit deel goed zijn. en moet je het in de bobine, bougie kabel of bougie zelf zoeken.

aj ik denk dat ik me vergis

die zwarte en bruine draad lopen ws van de spoel af, en die blauwe heeft er niets mee te maken. dan wordt het lastiger.
 
heb al altijd mijn bobijnen zo getest nooit geen miserie mee gehad.
er komt toch altijd 6of12volt toe op de bobijn,daarin word er dan een hoogspanning verwerkt die dan een vonk wordt?



op je krukas word er toch een spanning opgewekt ,die gaat dan naar je hoogspanningsbobijn en die geeft dan een vonk

denk dat we naast elkaar aan het praten zijn *D
 
je hebt gelijk, alleen het verschil is dat de contactpunten de spanning onderbreken, en dus een wisselspanning genereren. oftewel een wisselende spanning. daar is die bobine voor gebouwd, maar je mag er niet zomaar gelijkspanning op zetten, behalve heel kort effies, door bijv tegen de aansluiting te tikken.

ik denk niet dat we langs elkaar heen aan het praten zijn, ik denk dat ik wat subtieler te werk ga in dat soort dingen. :+
 
In je openingstopic zeg je dat je vonk slecht is. 10 tegen 1 dat er niks mis is met je onstekingsspoel en bobine, maar dat je contactpunten ingebrand zijn en daardoor je ontstekingspoel niet goed aan de massa wordt gekoppeld. Hierdoor ontstaat geen goede wisselspanning waarvoor je bobine gemaakt is waardoor je dus een slecht vond hebt.

Oplossing:
Duw de contactpunten open en stop er een dubbelgevouwen schuurpapiertje tussen. Trek het schuurpapiertje een paar keer heen en weer om de oppervlakten mooi kaal te maken. Met een dun plat vijltje kan het ook. Monteer alles weer terug zoals het moet zitten, en zorg ervoor dat je vliegwiel goed vrijloopt van je spoelen. Stel je contactpunten af op 0.4-0.45mm opening maximaal en kijk dan eens naar je vonk.

Succes!

Gixfighter
 
trouwens als ik je onderschrift zo lees, denk ik dat ik sowieso wat subtieler ben met mijn motoren. O-)

sooww wat is er mis met men motoren
de hercules is altijd ok
de gt500 is zo goed als af
de gixxer kan ik niks aan doen ,de verkoper had gefoefeld met de olie
de beemer staat hier elders op dit forum ,zoek maar eens onder verse brik of een vers brik met topicstarter pitte
de kawa is een 10 jaren plan,daarvan zoek ik de krukasdichtingen anders is de motor ok
de xl250 is een cadeautje net als de dt 250 ,dus ik klaag niet

;) ;)
 
Condensatortje losnemen, goed onthouden hoe het zat en mee naar een brommerwinkel gaan; die hebben waarschijnlijk dezelfde voor ouderwetse bromfietsen.
De waarde is niets bijzonders, ik meen in de buurt van een halve microFarad en niet erg kritisch, maar de constructie van het type is gericht op snel herstel van soms optredende doorslag uit zeer hoge spanningspieken.

Tussen haakjes: de opgeslingerde ontsteekspanning uit de andere spoel, voor bougies, is gewoonlijk 20.000 Volt en bij electronische ontsteking boven 30.000.

Iets anders: heb je al een onverdacht bougieKAPJEe geprobeerd? Die moderne "ontstoorde" dingen worden tamelijk vaak raadselachtig ziek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan