Ontstekingsproblemen / afstelling KTM exc 300

jillzzzz

MF'er
25 mei 2021
86
40
Beste mede motorfanaten,

Mijn tweetakt projectje is bijna af. Ik lijk alleen een probleem met mijn ontsteking te hebben. We hebben het hier over een KTM exc 300 (2014).

Ik heb deze helemaal van a tot z gereviseerd. Onlangs m’n supermoto wielen eronder gehangen en helemaal afgesteld. Nu merkte ik tijdens het rijden wat ‘geklapper’ waarvan ik tijdens het proefrijden bij aanschaf dacht dat dit gestotter was vanwege een verkeerd afgestelde carburateur. Ik vermoed echter dat dit toch met de ontsteking heeft te maken aangezien er een splinternieuwe carburateur in is gestoken en jd jetted. Ik zal voor de volledigheid mijn afstelling hieronder vermelden:

Keihin PWK 38 short body
JD Jetted
‘Rode’ naald op de laagste stand (ivm gestotter iets lager gezet)
Main jet 172
Pilot jet 42

Bougie NGK BR7ES

Ik zal ook een foto van de bougie bijvoegen. Die ziet er in principe prima uit op de iets te natte kraag na.

Gister met rijden tot drie keer toe na een stuk gas even vol open te hebben getrokken het bekende ‘mwoap’ geluid waarna de motor uitviel. Dit duidt doorgaans op een te kleine sproeier. Dit rijmt alleen niet met de kleur van de bougie. De kleur van de bougie duidt eerder op een iets te rijke afstelling …

Daarnaast is het niet echt het gestotter van een te rijke afstelling maar eerder ‘geklapper’ en geschok als bijvoorbeeld de ontsteking niet op tijd staat. Dat de ontsteking niet op tijd staat kan worden uitgesloten aangezien een exc 300 geen verstelbare grondplaat heeft. De ontsteking kan dus maar op één manier worden gemonteerd.

Ik heb de hele boel nagelopen en doorgemeten. Begonnen met de bougie. Die vonkt gewoon goed. Omdat ik toch echt sterk het vermoeden heb dat dit niet de carburateur is m’n bobine en spoelen ook doorgemeten aan de hand van het werkplaatshandboek. Ik zal de waardes hieronder noteren:

Pick up coil: 80-120 ohm
gemeten waarde 96 ohm

Bobine (tussen - en de +): 0.255 - 0.345 ohm
Gemeten waarde: oneindig (geen uitslag op de multimeter blijft op 1 staan ongeacht het geselecteerde meetbereik)

Bobine (tussen de - en de bougiekabel): 5:04 - 7.56 kilo ohm
Gemeten waarde: oneindig (geen uitslag op de multimeter blijft op 1 staan ongeacht het geselecteerde meetbereik)

Ik zal voor de duidelijkheid een foto toevoegen tussen welke punten gemeten is.

Ik heb niet heel veel verstand van electronica dus misschien ga ik nu iets heel doms zeggen. Ik zou denken als er op beide punten oneindige weerstand wordt gemeten de bobine niet zou moeten werken omdat er simpelweg geen stroom wordt doorgelaten tussen de gemeten punten. De bougie daarentegen lijkt wel gewoon goed te vonken. Ook hier zal ik een filmpje van bijvoegen.

Ik heb in ieder geval al een nieuwe bobine besteld welke ik met een beetje geluk morgen binnen heb.

De cdi is helaas niet op een huis tuin en keuken manier door te meten. Enkel een visuele inspectie van de kabel van de cdi naar de bobine. Zo met het blote oog niets geks aan te zien.

Tips / ideeën / suggesties zijn welkom :}
 

Bijlagen

  • 95851FAD-2021-4F51-A954-5CA605764966.jpeg
    95851FAD-2021-4F51-A954-5CA605764966.jpeg
    113,8 KB · Weergaven: 33
  • IMG_3135.MOV
    16,7 MB
  • 8CC18153-6E47-4B18-B186-5F35C5795DA1.jpeg
    8CC18153-6E47-4B18-B186-5F35C5795DA1.jpeg
    139,8 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
De filmpjes nog even terugkijkend lijkt
De vonk wel wat zwak voor zover dit is te beoordelen via een filmpje. Geen mooie blauwheldere vonk.

Delen jullie die mening?
 
Ik heb een zelfde 300 exc uit 2014 die tijdens het rijden is stilgevallen. Mijn accu liep vanzelf leeg dus die was al een tijdje helemaal plat, maar hij starte gewoon met 1 goeie kick. Nu is die laatst stil gevallen en krijg hem niet meer aan de gang. Had eerst geen vonken dus nieuw bobine en bougie geprobeerd maar nog niks. De accu aan de lader gegooid en jahoor vonken bij gebruik van de eclectische start. Maar toch start hij nog steeds niet. Ook heb ik de carburateur schoon gemaakt maar nog niks. Nu gaat die wel roken uit de uitlaat maar hij slaat niet aan. Met alleen kick starten geeft die af en toe ineens een flinke puf uit de uitlaat. Iemand een idee waar ik naar moet kijken?
 
Klinkt in ieder geval wel als een ontstekingsprobleem. Het kan eventueel ook je pick up coil zijn. Ik zal alles even doormeten als ik jou was dan kun je in ieder geval een en ander uitsluiten.

Voor het geval je geen werkplaatshandboek hebt. Zie bijgevoegde foto’s.

Mocht het je pick up zijn die worden helaas oem niet los verkocht dus dan zul je een hele nieuwe stator moeten aanschaffen (of aftermarket en zelf gaan solderen).

Wat voor bougie heb je erin zitten gewoon een BR7ES?

Post anders even een foto van je bougie. Die vertelt vaak een hoop 😊
 

Bijlagen

  • 254E9F6D-F7C8-43DD-833C-98AA0015F9BC.png
    254E9F6D-F7C8-43DD-833C-98AA0015F9BC.png
    55,1 KB · Weergaven: 18
  • 7FD91385-CA79-4199-AFBA-0FDB3420A654.png
    7FD91385-CA79-4199-AFBA-0FDB3420A654.png
    67,2 KB · Weergaven: 11
  • 494F253B-60B9-44D7-BDE4-9A1B50E6F221.png
    494F253B-60B9-44D7-BDE4-9A1B50E6F221.png
    56,8 KB · Weergaven: 17
  • A614FA75-FD54-4ACB-955F-13E64A107518.png
    A614FA75-FD54-4ACB-955F-13E64A107518.png
    62,5 KB · Weergaven: 17
  • 1958D6E8-C515-4495-A0D3-1E80D38AD303.png
    1958D6E8-C515-4495-A0D3-1E80D38AD303.png
    47,1 KB · Weergaven: 10
Een goeie kennis had gezegd dat die waarschijnlijk gewoon verzopen was, dus bougie er uit en flink doorstarten. Bougie terug en nog eens proberen, uiteraard gebeurt er niks. Nu 2 dagen later geef ik voor de grap 1 kickstart en hij loopt weer. ( heel de schuur vol rook ). Dus de ontsteking en alles is goed alleen is me niet duidelijk waarom die is stilgevallen in eerste instantie.
 
Hmm vreemd. Misschien staan de kleppen van je membraan open en verzuipt de motor daarom. Check je membraanklepjes anders even.
 
Terug
Bovenaan Onderaan