jillzzzz
MF'er
- 25 mei 2021
- 86
- 40
Beste mede motorfanaten,
Mijn tweetakt projectje is bijna af. Ik lijk alleen een probleem met mijn ontsteking te hebben. We hebben het hier over een KTM exc 300 (2014).
Ik heb deze helemaal van a tot z gereviseerd. Onlangs m’n supermoto wielen eronder gehangen en helemaal afgesteld. Nu merkte ik tijdens het rijden wat ‘geklapper’ waarvan ik tijdens het proefrijden bij aanschaf dacht dat dit gestotter was vanwege een verkeerd afgestelde carburateur. Ik vermoed echter dat dit toch met de ontsteking heeft te maken aangezien er een splinternieuwe carburateur in is gestoken en jd jetted. Ik zal voor de volledigheid mijn afstelling hieronder vermelden:
Keihin PWK 38 short body
JD Jetted
‘Rode’ naald op de laagste stand (ivm gestotter iets lager gezet)
Main jet 172
Pilot jet 42
Bougie NGK BR7ES
Ik zal ook een foto van de bougie bijvoegen. Die ziet er in principe prima uit op de iets te natte kraag na.
Gister met rijden tot drie keer toe na een stuk gas even vol open te hebben getrokken het bekende ‘mwoap’ geluid waarna de motor uitviel. Dit duidt doorgaans op een te kleine sproeier. Dit rijmt alleen niet met de kleur van de bougie. De kleur van de bougie duidt eerder op een iets te rijke afstelling …
Daarnaast is het niet echt het gestotter van een te rijke afstelling maar eerder ‘geklapper’ en geschok als bijvoorbeeld de ontsteking niet op tijd staat. Dat de ontsteking niet op tijd staat kan worden uitgesloten aangezien een exc 300 geen verstelbare grondplaat heeft. De ontsteking kan dus maar op één manier worden gemonteerd.
Ik heb de hele boel nagelopen en doorgemeten. Begonnen met de bougie. Die vonkt gewoon goed. Omdat ik toch echt sterk het vermoeden heb dat dit niet de carburateur is m’n bobine en spoelen ook doorgemeten aan de hand van het werkplaatshandboek. Ik zal de waardes hieronder noteren:
Pick up coil: 80-120 ohm
gemeten waarde 96 ohm
Bobine (tussen - en de +): 0.255 - 0.345 ohm
Gemeten waarde: oneindig (geen uitslag op de multimeter blijft op 1 staan ongeacht het geselecteerde meetbereik)
Bobine (tussen de - en de bougiekabel): 5:04 - 7.56 kilo ohm
Gemeten waarde: oneindig (geen uitslag op de multimeter blijft op 1 staan ongeacht het geselecteerde meetbereik)
Ik zal voor de duidelijkheid een foto toevoegen tussen welke punten gemeten is.
Ik heb niet heel veel verstand van electronica dus misschien ga ik nu iets heel doms zeggen. Ik zou denken als er op beide punten oneindige weerstand wordt gemeten de bobine niet zou moeten werken omdat er simpelweg geen stroom wordt doorgelaten tussen de gemeten punten. De bougie daarentegen lijkt wel gewoon goed te vonken. Ook hier zal ik een filmpje van bijvoegen.
Ik heb in ieder geval al een nieuwe bobine besteld welke ik met een beetje geluk morgen binnen heb.
De cdi is helaas niet op een huis tuin en keuken manier door te meten. Enkel een visuele inspectie van de kabel van de cdi naar de bobine. Zo met het blote oog niets geks aan te zien.
Tips / ideeën / suggesties zijn welkom
Mijn tweetakt projectje is bijna af. Ik lijk alleen een probleem met mijn ontsteking te hebben. We hebben het hier over een KTM exc 300 (2014).
Ik heb deze helemaal van a tot z gereviseerd. Onlangs m’n supermoto wielen eronder gehangen en helemaal afgesteld. Nu merkte ik tijdens het rijden wat ‘geklapper’ waarvan ik tijdens het proefrijden bij aanschaf dacht dat dit gestotter was vanwege een verkeerd afgestelde carburateur. Ik vermoed echter dat dit toch met de ontsteking heeft te maken aangezien er een splinternieuwe carburateur in is gestoken en jd jetted. Ik zal voor de volledigheid mijn afstelling hieronder vermelden:
Keihin PWK 38 short body
JD Jetted
‘Rode’ naald op de laagste stand (ivm gestotter iets lager gezet)
Main jet 172
Pilot jet 42
Bougie NGK BR7ES
Ik zal ook een foto van de bougie bijvoegen. Die ziet er in principe prima uit op de iets te natte kraag na.
Gister met rijden tot drie keer toe na een stuk gas even vol open te hebben getrokken het bekende ‘mwoap’ geluid waarna de motor uitviel. Dit duidt doorgaans op een te kleine sproeier. Dit rijmt alleen niet met de kleur van de bougie. De kleur van de bougie duidt eerder op een iets te rijke afstelling …
Daarnaast is het niet echt het gestotter van een te rijke afstelling maar eerder ‘geklapper’ en geschok als bijvoorbeeld de ontsteking niet op tijd staat. Dat de ontsteking niet op tijd staat kan worden uitgesloten aangezien een exc 300 geen verstelbare grondplaat heeft. De ontsteking kan dus maar op één manier worden gemonteerd.
Ik heb de hele boel nagelopen en doorgemeten. Begonnen met de bougie. Die vonkt gewoon goed. Omdat ik toch echt sterk het vermoeden heb dat dit niet de carburateur is m’n bobine en spoelen ook doorgemeten aan de hand van het werkplaatshandboek. Ik zal de waardes hieronder noteren:
Pick up coil: 80-120 ohm
gemeten waarde 96 ohm
Bobine (tussen - en de +): 0.255 - 0.345 ohm
Gemeten waarde: oneindig (geen uitslag op de multimeter blijft op 1 staan ongeacht het geselecteerde meetbereik)
Bobine (tussen de - en de bougiekabel): 5:04 - 7.56 kilo ohm
Gemeten waarde: oneindig (geen uitslag op de multimeter blijft op 1 staan ongeacht het geselecteerde meetbereik)
Ik zal voor de duidelijkheid een foto toevoegen tussen welke punten gemeten is.
Ik heb niet heel veel verstand van electronica dus misschien ga ik nu iets heel doms zeggen. Ik zou denken als er op beide punten oneindige weerstand wordt gemeten de bobine niet zou moeten werken omdat er simpelweg geen stroom wordt doorgelaten tussen de gemeten punten. De bougie daarentegen lijkt wel gewoon goed te vonken. Ook hier zal ik een filmpje van bijvoegen.
Ik heb in ieder geval al een nieuwe bobine besteld welke ik met een beetje geluk morgen binnen heb.
De cdi is helaas niet op een huis tuin en keuken manier door te meten. Enkel een visuele inspectie van de kabel van de cdi naar de bobine. Zo met het blote oog niets geks aan te zien.
Tips / ideeën / suggesties zijn welkom
Bijlagen
Laatst bewerkt: