Ontstekingsproblemen CB 900 (uit 1979)

deErik

Rookie
15 mei 2004
8
0
Apeldoorn
Hoi

Ik heb een terug kerend probleem namelijk dat er keer op keer een cilinder weigert te ontsteken, meestal de 2e of 3e cilinder. Als ik dan een kleine verandering aan mijn motor doe (nieuwe bougies, carbs afstellen, één van de twee oki-blokjes vervangen(elektronise ontsteking)) is het plobleem even weg maar het komt na een aantal dagen tot weken terug. Ik vraag mij af wat de oorzaak van dit probleem kan zijn!

Wie weet raad??

Groet Erik

Dat heb ik inderdaad door gelezen en er staan zeker een aantal goede tips in waar ik zeker gebruik van ga maken MAAR DAT IS NIET HET PROBLEEM WAAR IK LAST VAN HEB!

Het probeem is er niet alleen bij het starten maar ook bij het RIJDEN (dat het even duurt voordat alle cilinders mee lopen (max 1 minut) vind ik geen GROOT probleem).

De laatste rit naar huis liep mijn motor alleen tussen de 5000 en 7000 toeren (meestal) op 4 cilinders. de dag ervoor was ik niet naar huis gereden omdat een bougie niet vonkte en ik geen reserve bij me had. De volgende dag alle bougies vervangen en op vonk gecontroleerd (mooi blauw en 4x vonk). Binnen een paar minuten lieppen en nog maar drie cilinders, de eerste keer viel de 2e cilinder weg de laatste keer de 3e.

Ik wil :] ! en niet :( !

Groet Erik

Laatst bewerkt:
Soms ligt het aan de KAPJES op de bougies; zelden een fout aan te meten en toch rot.

Maar nog zo iets "grappigs": moderne carburateurs hebben vaak plastic puntjes op de vlotterpennetjes, die bij slijtage onverwacht òf "kleven" veroorzaken waardoor even geen brandstof, òf niet-sluiten en dan dus verzuipen.

Laatst bewerkt:
Ja ik heb de bougie's + bougie kappen + kabels vervangen toen het probleem terug kwam de bombines vervangen voor nieuwe (2e hands).

Zoals iedere keer even een verbetering en daarna het zelfde gezeik weer!!!!! :( !!!!

Laatst bewerkt:
Wederom op zoek gegaan naar het probleem en het volgende gevonden: een bougie was te krap afgesteld 4mm i.p.v. 6 á 7 mm. Verder de electra na gekeken onderandere alle blokstekers gecontroleerd en met contactspray behandeld, de oki blokjes nagemeten, was in orde, de pulsspoelen na gemeten, was ook in orde.

Vervolgens alles weer in elkaar gezet en mijn motor loopt weer als een zonnnetje!

Nu vraag ik mij vooral af of de oorzaak gevonden is met de bougie die niet goed was afgesteld en met de beetjes oxidatie die nu weg zijn uit een paar blokstekkers??

Ik kom er in elk geval vanzelf achter.

Groet Erik en bedankt voor de adviezen! :]

Terug
Bovenaan Onderaan