Ontstekingsproblemen GS 750 uit '79

nozemans

Rookie
29 mrt 2008
3
0
Amsterdam
wie weet raad:
ik heb de gs750 uit 1979 die ik onlangs gekocht heb op zijn staart getraptt om de cilinders goed schoon te branden. na een tijdje ging het vermogen flink terug. na wat controleren blijkt dat 2 cilinders het niet meer doen. op de twee buitenste bougies komt geen vonk meer.
Nu geloof ik dat dit aan 3 zaken kan liggen: kapotte boubine, kapotte contactpunten of een kapotte condensator.
Vraag 1: zijn dit inderdaad de oorzaken?
Vraag 2: hoe kom ik er achter wat precies het probleem is zonder alle 3 zaken te hoeven vervangen?

Groeten,
Ben
 
wie weet raad:
ik heb de gs750 uit 1979 die ik onlangs gekocht heb op zijn staart getraptt om de cilinders goed schoon te branden. na een tijdje ging het vermogen flink terug. na wat controleren blijkt dat 2 cilinders het niet meer doen. op de twee buitenste bougies komt geen vonk meer.
Nu geloof ik dat dit aan 3 zaken kan liggen: kapotte boubine, kapotte contactpunten of een kapotte condensator.
Vraag 1: zijn dit inderdaad de oorzaken?
Vraag 2: hoe kom ik er achter wat precies het probleem is zonder alle 3 zaken te hoeven vervangen?

Groeten,
Ben

1) nee, bobine's sturen 1 en 4 en de andere 2 en 3 aan
2) punten idem
3) condensator ook idem

Wel natte bougie's?
 
Haal de tank er even af en bekijk of de kleine draadjes die aan de bobine zitten nog aangesloten zijn en of de stekkers ook gecorrodeerd zijn. Zo ja, reinigen en insmeren met zuurvrij vet. Verder is het handig je contactpunten eens te bekijken. Zijn ze nog goed en is de afstelling nog oké?
 
Ooh ja Wyb

Ik dacht in een telvolgorde van 1,2,3, 4.
Meestal bedoelen ze dan 1 en 2 od 3 en 4

Maar idd het moet dus een ontekings probleem op 1 bob zijn
 
Condesator kost 3,5 €
Contactpunten kosten 22,50 € per stuk

(laat ff weten, ik heb nog wat liggen, mag je gratis hebben, wel zelf halen)

Bobine's, indien kapot imitaie kopen, kosten 80 euro per stuk ongeveer, originele meer dan 2 maal zoveel!!

(die heb ik niet liggen)
 
Zijn inderdaad maar 2 bobine's, ééntje verzorgd cyl. 1 en 4 en de ander 2 en 3.
Heb eventueel nog wel een set liggen van een 850, zou geen probleem moeten zijn daar dit in beginsel een opgeboorde 750 is. Indien belangstelling, mail me even.
 
Gaat het contactpuntje nog wel open en dicht :? , en is het contactpuntje niet gewoon smerig op het contactvlak :? zitten de stekkertjes nog wel allemaal vast, en zijn ze schoon :?
Het hoeft niet perse moeilijk en duur te zijn hoor........., soms is het gewoon iets onbenulligs.
 
Laatst bewerkt:
Dank je Hunzie,
maar hoe weet ik dan welke van de drie kapot is?

Ooit ook zoiets bezeten en dezelfde problemen en toen was een kapotte condensator het probleem. Om het op te sporen met minieme middelen ga ik dan onderdelen uitwisselen. Als 2 en 3 het doen zijn dat goede onderdelen en die pas ik toe op 1 en 4.

Resultaat is dan dat 2 en 3 het niet meer doen en hopelijk 1 en 4 inmiddels wel en ik er achter ben aan welk onderdeel het schort. Tikkie bewerkelijk en altijd kans op nog meer problemen en een helemaal stil gevallen blok. Maar blijft leuk, zolang het niet je enige fiets is!

Suc6

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan