Ontstekingsspoel XR600 1989

lfs

Rookie
18 mei 2006
4
0
Bleiswijk
Beste forum lezers,
Ik bezit sinds enige tijd een XR600 uit 1989. Vanaf het begin is hij lastig te starten, loopt onregematig, slaat soms af als hij warm is en is dan bijna niet meer aan de praat te krijgen. Na wat zoekwerk in forums ben ik de weerstand van de onstekingspoel gaan meten. Deze meet maar 130 Ohm en heb dus de schuld van deze problemen aan de spoel gegeven. Na het verwijderen was te zien dat er aan de spoel als flink was geknutseld en ondanks voorzichtig onderzoeken brak er van alles aan af. De spoel is nu helemaal stuk en zelfs voor opnieuw wikkelen komt hij volgens mij niet meer in aanmerking.
Nu heb ik via dit forum een z.g.a.n gekocht en gemonteerd. Helaas nu start hij helemaal niet meer en geeft een heel zielig vonkje als resultaat. De weerstand van deze spoel is 178 Ohm en de AC spanning op de zwart/rode draad is 30 Vac.
Kan het zijn dat dit een verkeerde type spoel is ? Na wat meer zoekwerk heb ik n.m. gelezen dat vanaf 1990 de spoel een lagere weerstand heeft (50 - 200 Ohm).
Wie heeft er nog een paar goeie ideeen. Ik zou toch graag mijn XR'tje weer aan praat willen krijgen.
Met vriendelijke groet,
Louk Seton.
 
waarom is je oude spoel niet meer te wikkelen? is de weekijzeren kern ook uit elkaar gedonderd?
 
zit dat om de kern? kun je dat niet gewoon lekker weglaten? spoeldraad is toch geisoleerd..kun je nog meer wikkelingen gooien zonder dat ie dikker wordt :)
 
Volgens mij wordt het zonder dat plastic houdertje lastig. Het is nm een soort U vorm. Zonder dat houdertje is het gewoon een recht stukje weekijzer. Ik kan me zo voorstellen dat na een paar lagen de wikkelingen er aan de bovenkant weer afvallen. Zie het bijgevoegde foto'tje. Dit is een plaatje met het platic houdertje.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/384942/4dc58dc4b17059a28f4c29517cbef71a (rewindstart.jpg)​
 
ow dat ding...ja das wel minder. Dacht dat het om de kern zelf zat....
Ook wel riskant om dat beunstyle te maken ...schiet niet op.
 
Je kunt bij zaken als Farnell bobines (=spoellichaam) krijgen voor diverse maten kernen. Die worden gebruikt om transformatoren te wikkelen.

Je zou kunnen zoeken naar een bobine gemaakt voor een E-I of E-E kern met de juiste afmetingen. Kosten: eurootje of 2.
 
Terug
Bovenaan Onderaan