Ontstekingsspoelen XR600R

mvdlans

MF'er
24 nov 2009
111
0
Bonjour,

Wat begon als een leuk winterklusje, namelijk m'n XR opknappen wordt nu zo langzamerhand een revisie en alles nalopen. Omdat ik de cilinder etc er toch af heb wou ik ff de ontstekingsspoel nakijken dus die kant vanmiddag ff opengetrokken. Ziet er op zich netjes uit alleen kloppen de gemeten waardes van geen kanten....

Volgens de 'How to list' van Martijn moet de spoel een weerstand hebben van 230 - 320 Ohm. De mijne meet 86 Ohm :(

(Het zijn er trouwens twee bij mij maar dat mag geloof ik geen verschil uitmaken). Het is een XR uit 1995.

Over de spoelen van de groene en de wit/gele draad meet ik respectievelijk 16,2 en 16,8 MegaOhm. Begrijp ik nu goed dat die het ook niet meer doen? Dit is namelijk zowat absolute weerstand.

Ik begin nu te begrijpen waarom m'n xr pas na 500 keer trappen een beetje begon te blaffen. :( Alhoewel hij wel een blauwe vonk gaf zonder bougie.

Kan iemand me verder helpen wat ik met deze waardes moet? :? De ontstekingsspoelen wil ik nog wel zelf opnieuw wikkelen maar als de spoelen voor de verlichting en gelijkrichter ook naar hun grootje zijn koop ik denk ik gewoon een nieuwe. Kost iets van 150 euro toch?

Thx,

Michiel
 
Holy crap, een nieuwe stator kost 460 euries origineel!!!!!!!!!!! Ai, dat gaan we dus niet doen...... Toch opnieuw wikkelen of een 2e handsje als die vervangen blijkt te moeten worden.
 
Bij Carmo.nl kun je een nieuwe bestellen. Weet je zeker dat je een goede hebt. Heb hetzelfde probleem gehad. De draden zijn bij een spoel van carmo dikker en branden minder snel door. De ohm-waarden zijn wel anders dan in je handboek. Dus schrik niet als je nameet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan