ontstekingstijdstip bepalen

Arpar

MF veteraan
4 nov 2010
1.254
3
Leiden
Hallo,

ik heb een motor met contactpunt ontsteking, op de krukas staat ook geen markering aangegeven. Tot nu toe heb ik de ontsteking altijd met een schuifmaat door het bougiegat afgesteld. Dit werkt wel, maar is een hoop geklooi en echt nauwkeurig is het ook niet.

Nu lijkt mij een stukje gereedschap hiervoor erg handig. Een stuk M19 draad met daarin een kleiner stuk draadeind. De M19 draai je in de cylinderkop, met het kleine draad bepaal je aan de hand van het aantal slagen het aantal mm voorontsteking exact.

Op deze manier zou ik het tijdstip veel nauwkeuriger kunnen stellen.
Bovendien hoef ik dan mijn benzinetank niet te verwijderen om de schuifmaat enigszins nauwkeurig te positioneren.

Weten jullie of dergelijke tooltjes bestaan? Ik kom niets tegen, ik weet namelijk niet hoe je zo'n ding zou moeten noemen.
 
of anders
micrometer-ontsteking-zundapp%20001.jpg


Home - Zündapp Onderdelen / http://www.zundapponderdelen.nl/micrometer-afstelpen-ontsteking-buzetti-p-3578.html

M19?
 
Laatst bewerkt:
Je kunt een oude bougie doorslijpen of zagen op de lasnaad tussen schroefdraad en zeskant.
Op de schroefdraadkant las je een moer met 1mm spoed. Standaard M6 of anders een moer met fijne draad. Dan draai je de het dingetje in de kop. draadeind/ bout gebruiken om bdp te bepalen, elke hele slag in is een millimeter meer voorontsteking.

Kost geen ruk en is leuk knutselwerk.
Met een buisje verlengen is wel makkelijker met monteren.
 
Zuiger helemaal naar onder zetten ( is het makkelijkst) , en dan ergens op de krukas een merkteken zetten, en een halve slag verder(180 graden) ergens op het blok een nieuw teken zetten, dan heb je hem precies op BDP, en dan met stroboscoop met gradenverstelling afstellen
 
@halflive, dat is een goede tip. Zoiets ga ik maken. Ik heb ooit eens zoiets gemaakt door een moer in de uitgeholde bougie te slaan, maar dat was onnauwkeurigheid ten top.

Het apparaat van "gassen" ziet er erg mooi uit. Maar ik ben student. Bovendien gaat het ook niet om een high performance motorblok ofzo, een 350cc jawa.

Zodra ik het bovenstaande in elkaar geknutseld heb laat ik meer van me horen.
 
een exacte manier om het BDP te bepalen, is met een gradenschijf en een stopbout in het bougiegat.
je draait de zuiger tegen de stopper aan en zet de gradenschijf op nul.
dan draai je de andere kant op totdat de zuiger weer tegen de stopper staat.
met het aantal graden dat je dan afleest en door 2 deelt, kun je het exacte BDP bepalen en zelf merktekens maken.
de rest kan met de stroboscoop.
 
Zuiger helemaal naar onder zetten ( is het makkelijkst) , en dan ergens op de krukas een merkteken zetten, en een halve slag verder(180 graden) ergens op het blok een nieuw teken zetten, dan heb je hem precies op BDP, en dan met stroboscoop met gradenverstelling afstellen
Als je het met een stopbout probeert zie je dat deze methode millimeters afwijkt. En zo'n oostblok tweetakt stel je af op iets van 3,5mm voor BDP. Dan kan je met jouw methode ergens tussen 6mm en nul zitten,
 
Ik heb gisteren het tooltje met de moer op de bougie gemaakt.

Ik had de ontsteking al met een schuifmaat en een lampje afgesteld, maar hij stond naar mijn gevoel nog iets te vroeg.
Vandaag opnieuw afgesteld, hij loopt nu erg netjes. Hij haalt de 130 weer, de gevoelssnelheid ligt dan wel tegen de 250 :)

Met dit tooltje krijg ik hem toch een stuk strakker afgesteld dan met een schuifmaat oid.

De voorontsteking moet tussen de 2.7 & 3.2 mm zijn. Ik heb hem afgesteld op 2.9, omdat ik las dat je hem met een lampje altijd iets aan de vroege kant zet.

Bedankt voor de tips.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan