ontstekingsvervroeger maken?

Kawaroen

MF veteraan
8 apr 2002
2.350
0
Zou het echt zo simpel zijn :?

http://www.harrismagnum.co.uk/

Adjustable Ignition Advancer
To make your own ignition advancer is easy and it's FREE.

Step 1: Remove the lower fairing and front/right engine cover.
Step 2: Remove the rotor by removing the bolt in the center with a 6mm hexagon wrench.
Step 3: Remove the 3 screws holding the ignition plate and loosen the plate.
Step 4: Enlarge the bolt holes in clockwise direction.
Step 5: Reinstall the plate and rotor (rotor bolt torque 25-34Nm 18-25.5lbft).
Step 6: Twist the plate in counterclockwise direction and tighten the 3 screws.
Step 7: Reinstall the engine cover and fairing.
Step 8: Go for a testride.

full


So, how much should you enlarge the holes and twist the plate? Well the advance should be 3-5° and 1° is almost exactly 1mm on the edge of the plate. So enlarge the holes about 5mm. The best way to find the optimum setting is to dynotest the bike and try different settings. The advance units you can by have usually a fixed setting of 5°. Be weary carefully not to over do it and listen for engine "pre detonation" which usually occurs at low RPM, high gear and high load. On an otherwise low tuned engine you could expect about 1-2 Hp in the midrange.
 
Door het(in beperkte mate) vervroegen van de ontsteking ontstaat er een hogere einddruk in de verbrandingskamers waardoor het geleverde koppel stijgt. De kans op detonatie(pingelen)neemt echter wel toe.

Nu is het zo dat de meeste motoren geschikt zijn voor een benzine met een octaangetal van 95RON (euro loodvrij). Wanneer er over gegaan wordt op een suoperbenzine met een hoger octaangetal kan de onsteking zonder problemen vroeger gezet worden waardoor het koppel in het midden on hogere toewrengebied kan toenemen. Wanneer de onsteking echter TE vroeg staat zal het vermogen weer afnemen doordat het te vroeg ontstoken mengsel de zuiger te zeer gaat tegenwerken in zijn beweging, er is dus een optimum. Voor straatgebruik wordt er meestal een extra vervroeging toegepast van zo'n 2 a 3 graden, bij racegebruik wat meer(4-6) Het geeft in beide gevallen wel een verlies in het laagste toerengebied.

Oudere motoren( bijvoorbeeld mijn '93 blade) mogen vaak op een octaan lopen van 91RON, dit betekend in de praktijk dat de onsteking bij deze motoren zonder problemen 3-5 graden vroeger gezet kan worden waarbij er gewoon euro95 getankt kan blijven worden.

Mijn ervaring is een wat beter,feller oppakkende motor, geen merkbaar verschil in topvermogen.

Wanneer je een beetje handig bent kun je prima zelf de onsteking vroeger zetten en zo de kosten voor een vervroeger (iets van 65 euro?) besparen.

m.v.g. Sander
 
Door het(in beperkte mate) vervroegen van de ontsteking ontstaat er een hogere einddruk in de verbrandingskamers waardoor het geleverde koppel stijgt. De kans op detonatie(pingelen)neemt echter wel toe.

Nu is het zo dat de meeste motoren geschikt zijn voor een benzine met een octaangetal van 95RON (euro loodvrij). Wanneer er over gegaan wordt op een suoperbenzine met een hoger octaangetal kan de onsteking zonder problemen vroeger gezet worden waardoor het koppel in het midden on hogere toewrengebied kan toenemen. Wanneer de onsteking echter TE vroeg staat zal het vermogen weer afnemen doordat het te vroeg ontstoken mengsel de zuiger te zeer gaat tegenwerken in zijn beweging, er is dus een optimum. Voor straatgebruik wordt er meestal een extra vervroeging toegepast van zo'n 2 a 3 graden, bij racegebruik wat meer(4-6) Het geeft in beide gevallen wel een verlies in het laagste toerengebied.

Oudere motoren( bijvoorbeeld mijn '93 blade) mogen vaak op een octaan lopen van 91RON, dit betekend in de praktijk dat de onsteking bij deze motoren zonder problemen 3-5 graden vroeger gezet kan worden waarbij er gewoon euro95 getankt kan blijven worden.

Mijn ervaring is een wat beter,feller oppakkende motor, geen merkbaar verschil in topvermogen.

Wanneer je een beetje handig bent kun je prima zelf de onsteking vroeger zetten en zo de kosten voor een vervroeger (iets van 65 euro?) besparen.

m.v.g. Sander


Kijk daar heb ik wat aan ;)

Kan iemand mij verder vertellen hoe ik kan uitrekenen dat ie 4 graden vervroegd?
 
Dat doe je officieel met een stroboscoop.
ff een gradenschijf op je vliegwiel zetten.. dan het streepje van je ontsteking nemen en daar 3 graden voor ook ff een streepje zetten met een viltstift.
Dan met stroboscoop alles goed afstellen en je weet bijna zeker dat hij goed staat :)
 
Ontstekingstijdstip staat aangegeven op het vliegwiel, bij bmw tenminste. Er staan verschillende strepen op. onderste dode punt, bovenste dode punt en onstekingstijdstip.
De garage moet dat ook ergens kunnen controleren dus deze lijnen moeten ergens op het vliegwiel staan bij welke motor ook.
Denk er om als je gaat experimenteren. Bij te late onsteking verbranden misschien je kleppen. Bij te vroege zal de levensduur van je motor erg ingekort worden, tot misschien 500 km.
 
Mmmmm, voor die viertakt brommers (honda) heb je ook vervroegende vliegwielen. Het stond 'bekend' dat dat je vermogen zou opschroeven (meestal nippon denso). Nu, ik heb hem er ook ooit op gehad maar het hielp geen snars. Wat VEEL meer hielp was het standaard vertragende vliegwiel (zat erop om aan de nederlandse 45 km/u te voldoen) vast te zetten (dan ging hij al bijna 60).
Ik heb me ook laten vertellen dat die vertragende vliegwielen voor de landen zijn waar de benzine 'slecht' is zodat het beter verbrandt....maar bij slechtere benzine moet je toch juist NIET gaan vervroegen ivm pingelgevaar? dus dat zal wel niet kloppen.
 
Mmmmm, voor die viertakt brommers (honda) heb je ook vervroegende vliegwielen. Het stond 'bekend' dat dat je vermogen zou opschroeven (meestal nippon denso). Nu, ik heb hem er ook ooit op gehad maar het hielp geen snars. Wat VEEL meer hielp was het standaard vertragende vliegwiel (zat erop om aan de nederlandse 45 km/u te voldoen) vast te zetten (dan ging hij al bijna 60).
Ik heb me ook laten vertellen dat die vertragende vliegwielen voor de landen zijn waar de benzine 'slecht' is zodat het beter verbrandt....maar bij slechtere benzine moet je toch juist NIET gaan vervroegen ivm pingelgevaar? dus dat zal wel niet kloppen.
De vervroeger op een ss50 e.d. is geen vervroeger maar een verlater. Bij hogere toerentallen komt je ontsteking later. Dit is volgens mij niks anders dan een vermogens begrenzer.
Ik heb hem een keer gewijzigd zodat het wel een vervroeger was. Op die manier liep hij goed op lage en hoge toeren.
 
Kijk daar heb ik wat aan ;)

Kan iemand mij verder vertellen hoe ik kan uitrekenen dat ie 4 graden vervroegd?

heel eenvoudig, je meet de straal van de cirkel die door de bevestigingsgaten van de grondplaat wordt getekend, vermeningvuldig met 2phi, dan heb je dus de omtrek van de denkbeeldige cirkel van de boutgaten. 4/360 x de omtrek, dan weet je hoe ver je de gaten op moet schuiven.
succes ermee
 
De vervroeger op een ss50 e.d. is geen vervroeger maar een verlater. Bij hogere toerentallen komt je ontsteking later. Dit is volgens mij niks anders dan een vermogens begrenzer.
Ik heb hem een keer gewijzigd zodat het wel een vervroeger was. Op die manier liep hij goed op lage en hoge toeren.
Je leest niet goed, ik zei dat ze standaard een vertragend, ofwel, verlatend vliegwiel hebben die je evt. vast kan zetten ;) ook zijn er vervroegende vielgwieltjes op de markt. Verschil is dat de bus midden in het wiel wat om de krukas heengaat, een aantal graden verdraait kan worden (een veer geeft weerstand tijdens het verdraaien). Uiteraard draaien ze bij de 2 verschillende wielen tegengesteld.


ps. ik ging met een vast en vervroegend vliegwiel even hard.
 
Ik wist niet dat verlatende onstekingsmechanismen bestaan/bestonden.
Voor een goede werking moet het tijdstip voor onsteking aangepast worden voor het toerental van de motor.
Het vervroegen van de onsteking voor vermogenwinst kan niet of het moet zo zijn dat het tijdstip aan de late kant is (te late onsteking).
Immers het volledige vermogen komt uit de verbranding van de benzine. Als dat op het juiste moment gebeurd zal de gasdruk de zuiger naar beneden drukken, tegen de kracht in van de drijfstang en de buitenluchtdruk, het laatste is erg klein.
Het is niet zo dat de verbrandende benzine extra druk oplevert door nog vroegere onsteking en dat de zuiger daarna met meer kracht naar beneden wordt gedrukt.

Als je meer compressie wilt kan dat door de ruimte boven de zuiger te verkleinen met behulp van een dunnere pakking of de kop af te schaven/draaien.
Meer compressie betekent een hoger rendement, maar er is een grens. Benzine kan zelf gaan ontsteken, maar dat wist je al.

Met gas zou het een ander verhaal zijn, dat onsteekt pas bij 600 graden. Daarom kan gas heel goed in een dieselmotor verbrand worden, de diesel onsteekt het gas.

Ik draaf weer door.
GR,
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan