Ontstekingsvervroeging bij een Fireblade ('93)

Sleutel

Die hard MF'er
5 jan 2003
581
81
Maurik
Kan iemand mij vertellen hoe de ontstekingsvervroeging bij een Fireblade werkt...
ik kan het niet vinden in het werkplaatshandboek

Het is namelijk zo.. een maatje van mij heeft zijn Blade in de sloot geparkeerd :+ we hebben nu dus alles motorisch schoongemaakt en ververst, de carburateurs zijn volledig uit elkaar geweest en gereinigd, alle stekkerverbindingen en electronische componenten zijn droog gemaakt...
Het probleem is nu dat hij een vermogensdip heeft... het lijkt alsof de ontsteking niet vervroegd wordt, vandaar mijn vraag...
 
De vervroeging van de ontsteking bij de fireblade(en alle andere motoren van na 1980 :P ) zit em in de ontstekingsmodule. Hierin zit een kenveld opgeslagen dat het ontstekingstijdstip bepaald afhankelijk van het toerental. Het is dus een electronisch geregeld systeem. het is mogelijk dat de onstekingsmodule stuk gaat maar dan doet heel de motor het niet meer, alleen niet meer vervroegen is in principe dus onmogelijk. Ook is mijn ervaring bij auto's waarvan het(mechanische) vervroegmechanisme van vast zat niet last hadden van een vermogens"dip" maar meer van een gevoelsmatige halvering van het motorvermogen.
Ik zou het gaan zoeken in de bougiekabels, bobines, bougiedoppen of bougies. De Fireblade is erg gevoelig voor de ontsteking. Bijvoorbeeld een keer verzopen, waarschijnlijk de bougies al naar de mallemoeren.
Succes! als je er niet uitkomt, mail me maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan