Ontstekingszekering gaat er steeds door GSX750R 1997

Gerit78

Rookie
8 jun 2018
4
2
Goedemiddag,

De ontstekingszekering van mijn gsxr 750 uit 1997 (GR7DB) gaat er steeds door.
Ik heb de motor als project gekocht en hij heeft lang stil gestaan.
Na het schoonmaken van de carburateurs, bougies nakijken/ schoonmaken (had nog geen nieuwe) en nieuwe olie en filter heb ik de motor gestart en hij liep best goed.
Toen heb ik er een stuk mee gereden en alles was in orde.
Daarna heb ik de motor warm laten worden zodat de ventilator aan zou springen, ook dit werkte allemaal prima. (aan bij 105 uit bij 98)
Echter toen de ventilator weer uit ging ging +- 5 seconden daarna de motor ook uit.
Na wat zoek werk kwam ik erachter dat de 10 amp igintion fuse erdoor was gegaan en die blijft er nu telkens door gaan.

De dynamo en spanningsregelaar zijn doorgemeten en die zijn in orde. Dit zou verder ook niet veel uitmaken, want de zekering gaat er al door als je hem op contact zet (na +- 5 sec).
Alle stekkers zien er goed uit geen oxidatie of gesmolten plastic. Mijn vraag is nu dus; Waarom gaat die zekering er door? Waar moet ik zoeken?

De accu levert trouwens 12,8 volt en er staat 10 a 11 ampere over de zekering als ik heb meet met het contact aan en motor uit.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groeten Gerit78
 
Meet de bobines eens door... Daar komt 12V op te staan als je de motor op kontakt zet. Indien daar kortsluiting in zit dan.. presto.
Zekering springt er dan uit om de ontsteking te beschermen. Neem anders eens kontakt op met Carmo Helmond.
Heb hetzelfde gehad met mijn yamaha brommert in zuid frankrijk echter was het voor de ontstekingsmodule toen al te laat...
 
Meet de bobines eens door... Daar komt 12V op te staan als je de motor op kontakt zet. Indien daar kortsluiting in zit dan.. presto.
Zekering springt er dan uit om de ontsteking te beschermen. Neem anders eens kontakt op met Carmo Helmond.
Heb hetzelfde gehad met mijn yamaha brommert in zuid frankrijk echter was het voor de ontstekingsmodule toen al te laat...
Weet jij zo welke waardes ik moet meten ongeveer? Ik ga zelf nu ook zoeken uiteraard, maar misschien weet jij ze uit je hoofd. Alvast bedankt iig!
 
Normaal ligt de waarde voor de primaire spoel rond de 2-5 ohm en de secundaire, dus meten via de bougiekappen of nog beter de draad, rond de 11-16k ohm.
Als 1 van beide 0 of oneindig aangeeft is er iets niet in de haak.
Je zou met het nr/type op de bobines via google kunnen achterhalen wat de exacte waardes dienen te zijn.
 
ergens kortsluiting.
+ kabel doorgeschuurd en tegen chassis bv. kortom, zoekwerk.
begin met alle stekkers los te trekken, en dan vanaf de batterij schema volgen en stekkers weer insteken.
zo kom je te weten in welk onder/deel/ van de bekabeling het probleem zit als de zekering weer springt.
 
ergens kortsluiting.
+ kabel doorgeschuurd en tegen chassis bv. kortom, zoekwerk.
begin met alle stekkers los te trekken, en dan vanaf de batterij schema volgen en stekkers weer insteken.
zo kom je te weten in welk onder/deel/ van de bekabeling het probleem zit als de zekering weer springt.
Dat is de manier :Y
 
  • Leuk
Waarderingen: MSW
Ventilator zou denk ik rond de 3 amp liggen, ooit gemeten van een fireblade.
Maar bij sluiting of te grote stromen knalt de zekering uiteraard door.
Schema erbij pakken en zoeken waar deze zekering in het circuit zit, en daar de elektrische onderdelen ervan loskoppelen en weer 1 voor 1 aansluiten totdat de zekering er weer uitklapt.
Bij die bepaalde steker moet je het dan in zoeken.
Bedrading goed nakijken op door geschuurde draden die tegen bv tegen massa aan jengelen.
 
Ik heb het gevonden! Na het stuk voor stuk verwijderen van de stekkers die achter die zekering hangen bleek het probleem in de brandstofpomp te zitten. Als die stekker eruit is staat er 0.23 amp over de zekering, en als de stekker verbonden is staat er 9-10 amp over het systeem.

Iedereen bedankt voor de hulp! Nu maar een proberen of ik van die brandstofpomp nog wat kan maken, of dat er een nieuwe op moet.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan