ontstekking Yamaha xs650se uit 79-80

19 mrt 2006
35
0
Venlo
Hoi, ik heb een kleinprobleem met de ontstekking van een Yamaha XS650se met elektronsiche ontstekking. Hij vonkt alleen eenmalig als ik de machine van contact zet of als ik de noodstop bedien.

Wat is nu het geval, als ik de stroom onderbreek krijgt de cdi het idee dat hij moet vonken, dit komt omdaat het stuursignaal voor de cdi contant aanblijft en niet onderbroken wordt. Als het stuursignaal onderbroken wordt vonkt hij dus. Maar het signaal wordt dus niet onderbroken. Is dit de signaalgever onder aan het blok die kortgesloten is oftewel vast zit? Is deze los te bestellen want deze zit vastgeklonken aan de rotordeksel(dat stilstaande vlieg wiel om het zo maar te zeggen).

Wie kan mij helpen?
vriendelijke groet M.
 
Dat een CDI vonkt als je de motor uit zet kan. De opgeladen condensator in je CDI unit wordt dan ontladen, met als gevolg een vonk.

Ik zou inderdaad de pick-up spoel(en) eens doormeten. Volgens mij lopen er 3 draden van je pick-up spoel(en) naar je CDI. Ik vermoed dat dit twee spoelen zijn met een gemeenschappelijk + of massa. Meet deze eens door, m'n verwachting is dat ze beide gelijk in weerstand moeten zijn. Wellicht maakt ook de connector geen goed contact.

Link naar een schema: http://smokeriders.com/diagrams/index.php?show=Yamaha/Twins/XS650/1981_XS650H,_SH_Special_II_pg2-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand de waardes die gemeten moeten worden aan die pick-up? En eventueel een schema van de CDI?

Vriendelijke groet en alvast bedankt voor deze reactie, M.

Er zijn veel verschillen in pick-up spoelen en waarden, die van mijn motor zijn 120 Ohm, maar iets rond de 500 Ohm heb ik ook al eens gezien. Hieronder nog een link m.b.t. technische CDI info:

http://www.jetav8r.com/Vision/IgnitionFAQ.html
 
Ja de pick-up is het probleem niet, reageert netjes op de draaiende motor. En 2x 700 ohm en in serie gemeten 1400 dus dat is wel oke. Maar nu blijkt dat waarschijnlijk de gelijkrichter kapot is. In hoeverre heeft deze iets met de ontsteking te maken?
Deze ontstekking van deze xs zal de stroom wel uit de spoelen halen dan neem ik aan? of toch uit de accu? Maar ja als de gelijkrichter het niet meer doet zal het toch wel de oorzaak kunnen zijn neem ik aan?

Vriendelijke groet M.
 
Ja de pick-up is het probleem niet, reageert netjes op de draaiende motor. En 2x 700 ohm en in serie gemeten 1400 dus dat is wel oke. Maar nu blijkt dat waarschijnlijk de gelijkrichter kapot is. In hoeverre heeft deze iets met de ontsteking te maken?
Deze ontstekking van deze xs zal de stroom wel uit de spoelen halen dan neem ik aan? of toch uit de accu? Maar ja als de gelijkrichter het niet meer doet zal het toch wel de oorzaak kunnen zijn neem ik aan?

Vriendelijke groet M.

Waar komt de gelijkrichter conclusie zo in eens vandaan? Volgens mij wordt je CDI gewoon gevoed uit de accu. Wel is het natuurlijk zo dat je tijdens het starten voldoende spanning (>10V) moet houden om je CDI te laten werken. Is je accu wel goed?
 
Ja de accu is nieuw, maade gelijkrichter schijnt wel te werken maar andersom dan ik uit het werkplaatshandboek begrijp. Dan neem ik aan dat het wel klopt.

Het is toch de cdi of tci unit we gaan er zaterdag met de scoop aan meten. De versterker is al vervangen maar dan zal er rond omheen nog wel iets kapot zijn.

Vriendelijke groet M
 
Terug
Bovenaan Onderaan