ontvetten

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.535
10.573
Andere kant van de evenaar
Heren,

Wat is nu eigenlijk een goede ontvetter?

Aceton is goed, maar niet altijd geschikt omdat het vrij agressief is.

Maar terpentine en thinner, zijn die nou eigenlijk wel geschikt om te ontvetten?
Zijn die niet juist vettig?

En spiritus, is dat nou wel sterk/agressief genoeg om te ontvetten?

Dank u
 
Hangt er vanaf wat je doel is. Wil je bijvoorbeeld een motorblok of dergelijke ontvetten met alleen het doel om het schoon te maken, dan werken bovenstaande opties prima. Wil je onderdelen gaan ontvetten die je wil schilderen/spuiten/stickers plakken dan zou ik geen Dasty of iets dergelijks nemen, dat laat namelijk residu achter.

In theorie laten alle producten op aardoliebasis (wasbenzine e.d.) altijd een klein beetje vet achter. Voor spuiten of schilderen is volgens mij een ontvetter op alcoholbasis het beste, dat laat niks achter.
 
Heren,

Wat is nu eigenlijk een goede ontvetter?

Aceton is goed, maar niet altijd geschikt omdat het vrij agressief is.

Maar terpentine en thinner, zijn die nou eigenlijk wel geschikt om te ontvetten?
Zijn die niet juist vettig?

En spiritus, is dat nou wel sterk/agressief genoeg om te ontvetten?

Dank u
Wat ga je ontvetten en waarom?
 
dan zou ik gaan voor ammonia of thinner. maar dan weer niet op het lexan dat gaat niet goed samen met thinner ammonia zou je kunnen proberen op een teststukje lexan.. remreiniger is ook een hele goede ontvetter die niet veel ondergronden aantast. dat zou je nog even op een teststukje lexan kunnen proberen. op lak is het meestal geen probleem.
 
dan zou ik gaan voor ammonia of thinner. maar dan weer niet op het lexan dat gaat niet goed samen met thinner ammonia zou je kunnen proberen op een teststukje lexan.. remreiniger is ook een hele goede ontvetter die niet veel ondergronden aantast. dat zou je nog even op een teststukje lexan kunnen proberen. op lak is het meestal geen probleem.

Is thinner wel een ontvetter?
 
Ik gebruik Brakleen. Het "verdampt", plakt niet en laat geen vlekken achter. Gebruik het voor alles.

Remmen, ketting, gereedschap schoonmaken, velgen, kuipen ontvetten etc. etc.

Ik heb dan de grote bus waarmee jezelf een spuitflesje moet vullen. Dus niet een spuitbus variant.
 
Laatst bewerkt:
Thinner gebruik ik altijd voor het ontvetten van pasvlakken. Zowel bij gebruik van vloeibare pakking als andere pakkingen.
Eigenlijk nooit problemen mee. Ontvet naar mijn mening beter als met Remreiniger.

Ontvetten van gelakte delen voordat er stickers etc. geplakt worden met innotec multisol.
 
dat werkt prima voor optisch schoon maar als je het dan gaat lakken of vloeibare pakking of zo iets op gaat aanbrengen blijft het niet zitten omdat lampolie ook gewoon vet is. je maakt alleen dikke vetten dunner zodat je de bulk makkelijk kunt verwijderen. dan is het prima optisch schoon maar nog steeds niet ontvet. zelfs een vinger afdruk kan spuitwerk behoorlijk vergallen en daar zit echt niet veel vet aan.
 
Is thinner wel een ontvetter?
werd bij een oud werkgever van mij altijd in de spuiterij gebruikt om de conserveringsolie van vers laswerk af te krijgen voordat er gespoten werd. en dat werkte prima. je kon na het spuiten precies zien welke stukken je niet overheen was gegaan met de thinnerdoek. Daar bleef de lak niet zitten. en je hoefde er echt alleen maar overheen te gaan en niet te schrobben of zo. dus dat lijkt me prima ontvetten. alleen reageert het nogal met veel materialen zoals kunststoffen en lakken waardoor het niet altijd de slimste optie is om te gebruiken.
wat ook erg goed ontvet is citroensap maar dan moet je wel de resten van het sap weer wegspoelen.
 
Ah, had de waarom over het hoofd gezien. Ik heb vandaag nog een motorblok deksel gespoten. Ontvet met wasbenzine en restanten met pers lucht droog gespoten, hechte goed.
 
Laatst bewerkt:
De meeste organische ontvetters , ontvetten niet alles.
Een heel goede en goedkope ontvetter is ammoniak, per liter te koop bij elke grootgrutter, dat werkt echt heel goed.

Als het zwaar vervuild is dan eerst weken in benzine, en als het schoon lijkt dan ontvetten in onverdunde ammoniakoplossing (zoals je het in de winkel gekocht hebt).

Ammoniak is een sterke basische vloeistof dus veiligheidsbril op en rubber handschoenen aan. Maar dat moet bij de andere ontvetters ook vanwege de veiligheid.

Aluminium onderdelen na het ontvetten snel afspoelen in water en afdrogen met een schone doek.
 
Pas wel op met geconcentreerde ammoniak, het kan de ademhalingsspieren verlammen. Je kan proberen het te kopen bij een verfgroot handel. Hout schaverijen hebben nog wel eens 30% ammoniak staan om eikenhout te 'roken'
 
Terug
Bovenaan Onderaan