Ontzettende last van gehoor na rijden - Wat te doen?

ThijsKen

MF'er
17 aug 2013
63
0
Hoi Iedereen,

Ik ben sinds eergisteren wee in het bezit van een motor! Ik wilde graag een gemakkelijke no nonsense motor en heb een Kawasaki ER-5 uit 2006 met slechts 5000 km op de klok weten te scoren.

Nu heb ik gisteren en de dag ervoor flink gereden (350+km) en ik heb een enorme piep in mijn oren. Ik heb sinds gisteren met goede oordopjes gereden, maar toch lijkt het erop dat het vandaag weer erger is dan de dag ervoor. Mijn helm maakt herrie, maar niet excessief, en de dopjes die ik draag maken het volume aangenaam.

Zou het zin hebben om een windscherm te kopen? Ik heb namelijk het idee dat het geluid pas bij 80km/h echt teveel word. Ik hoop dat er een oplossing is, want ik wil mijn gehoor niet om zeep helpen maar zou het verschrikkelijk vinden als mijn motor hierdoor weg moet.

Ik hoor graag!
 
Ten eerste gefeliciteerd met de motor!

Wat voor oordopjes gebruik je nu? Sluiten deze goed aan en sluiten deze je hele gehoorgang af als je de helm op hebt?

Met oordopjes van Alpine had ik nooit last dat ze verkeerd zaten, maar na enige tijd kwam ik erachter dat de '13 in een dozijn'-wegwerp dopjes beter dempen. Hierbij moet ik ze eerst even laten uitzetten voor ik mijn helm op doe zodat ze de vorm van je gehoorgang aannemen en zorgen dat ze diep genoeg zitten zodat ze niet verplaatsen met het opzetten van de helm.

Ik zou gewoon wat verschillende (wegwerp)doppen proberen, het lijkt er op alsof je wel demping hebt (volume is aangenaam), maar dat dit niet voldoende is (piep de dag er na). De hema verkoopt oordopjes die bij velen in de smaak vallen, de drogist heeft ze en de meeste motorzaken verkopen ook wegwerpoordopjes.

(ik heb zelf dit gekocht, nooit meer bang zijn een paar kwijt te raken en zonder te zitten:http://www.ebay.com/itm/Moldex-Spark-Plugs-Soft-Foam-Earplugs-7800-SNR-35dB-PVC-free-/110963606850)

Otoplastieken zijn een stuk duurder maar zijn gevormd naar jouw specifieke gehoorgang. Dit is ook het overwegen waard want die zitten altijd goed en je kan ze bestellen met verschillende niveau's van demping.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Even een quote uit een zelfde topic hier , had je al veel nieuws hierover kunnen vinden !.
(quote even aanklikken en je zit in het onderwerp)

Ze denken dat ze duur moeten zijn jongens _O- ,,, Ik zeg het ook altijd `koop gewoon de
gele schuimpjes . die zijn het best ..

(en ja `ik heb al die andere klotezooi ook )
 
Laatst bewerkt:
Gele of oranje schuimpies ( ik heb die oranje, die zijn.. vind ik , iets makkelijker in m'n oren te vrotten )

Je kan ook diverse proefpakketten bestellen ( oordopjes.nl of zo iets ? )
kan je proberen wat voor jou goed is. Daarna in bulk bestellen.
 
Hoi Iedereen,

Ik ben sinds eergisteren wee in het bezit van een motor! Ik wilde graag een gemakkelijke no nonsense motor en heb een Kawasaki ER-5 uit 2006 met slechts 5000 km op de klok weten te scoren.

Nu heb ik gisteren en de dag ervoor flink gereden (350+km) en ik heb een enorme piep in mijn oren. Ik heb sinds gisteren met goede oordopjes gereden, maar toch lijkt het erop dat het vandaag weer erger is dan de dag ervoor. Mijn helm maakt herrie, maar niet excessief, en de dopjes die ik draag maken het volume aangenaam.

Zou het zin hebben om een windscherm te kopen? Ik heb namelijk het idee dat het geluid pas bij 80km/h echt teveel word. Ik hoop dat er een oplossing is, want ik wil mijn gehoor niet om zeep helpen maar zou het verschrikkelijk vinden als mijn motor hierdoor weg moet.

Ik hoor graag!
windscherm maakt vaak het geluid alleen maar meer want het gaat veel meer turbulent worden.
grootste probleem met algemene oordopjes (niet maatgemaakt) is dat veel mensen ze niet goed in hun oren doen. het hele schuimpje moet in de gehoorgang zitten en niet uitsteken in de gehoorschelp. zit het schuimpje er maar gedeeltelijk in dan ben je zomaar 3/4 van de demping kwijt.
 
Hoi Iedereen,

Ik ben sinds eergisteren wee in het bezit van een motor! Ik wilde graag een gemakkelijke no nonsense motor en heb een Kawasaki ER-5 uit 2006 met slechts 5000 km op de klok weten te scoren.

Nu heb ik gisteren en de dag ervoor flink gereden (350+km) en ik heb een enorme piep in mijn oren. Ik heb sinds gisteren met goede oordopjes gereden, maar toch lijkt het erop dat het vandaag weer erger is dan de dag ervoor. Mijn helm maakt herrie, maar niet excessief, en de dopjes die ik draag maken het volume aangenaam.

Zou het zin hebben om een windscherm te kopen? Ik heb namelijk het idee dat het geluid pas bij 80km/h echt teveel word. Ik hoop dat er een oplossing is, want ik wil mijn gehoor niet om zeep helpen maar zou het verschrikkelijk vinden als mijn motor hierdoor weg moet.

Ik hoor graag!
Wat voor dopjes heb je?
Geluidsdempende schuimpjes of in ear muziek dopjes?
 
Ik heb nu de earplugs van pinlock ,bevalt me best :Y ,eerst niet ,toen de kleine variant ervan geprobeerd ,perfect :Y ,wel lekker dat beide maten in de set zitten :t

btw die schuimpjes vindt ik k#t donderen me er elke weer uit -O-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nu de earplugs van pinlock ,bevalt me best :Y ,eerst niet ,toen de kleine variant ervan geprobeerd ,perfect :Y ,wel lekker dat beide maten in de set zitten :t

btw die schuimpjes vindt ik k#t donderen me er elke weer uit -O-

Dan doe je ze niet goed in. Als ze goed in je oor zitten kunnen ze er echt niet vanzelf uit vallen. Sterker nog, je moet ze er echt wel uit trekken, zelfs dat gaat niet altijd even gemakkelijk.
 
Als je last hebt zoals je het omschrijft, dat zijn je oren al beschadigd. Ik heb het ook. Rijd nu met een ' naked' Honda NC750S een Shubert R1 helm (de stilste) en schuimdopjes van de Hema. 'T gaat aardig goed, je moet ermee leren leven....
 
Oja, zoals al eerder opgemerkt. Een windscherm maakt alles alleen maar erger!
 
Omdat ik aan het lessen ben draag ik (nog) geen doppen, maar ik heb bij het klussen op locatie altijd een setje schuimpjes bij me. Boren in beton kan vies veel kabaal maken...

Je moet ze echt heel dun maken (rollen tussen je vingers). Gehoorgang open trekken (door aan je oorschelp te trekken) en dan het dun gerolde schuimpje in je gehoorgang steken. De schuimpjes zwellen dan weer op, en zitten na een paar minuten goed op hun plek.

Als je een bulkverpakking (ca. 100 setjes) koopt, betaal je 25 tot 50 cent per setje. Ze zijn herbruikbaar, maar e.e.a. hangt ar van hoe schoon je oren zijn.
Tot zover het gebeuren over oordoppen.

En je helm, wat voor helm heb je? Ik heb een HJC IS-17. Ik ben zelf heel gevoelig voor hard geluid, krijg razendsnel tinnitus in cafés zelfs als de muziek niet al te hard staat (puur door het lallende cafépubliek) maar op 100-120km/h moet ik zeggen dat ik het geluid niet storend vind, en ik kom ook niet thuis met piepende oren. Probeer 'ns een andere helm als je die kan lenen. De mijne is in ieder geval behoorlijk stil. Een snelwegrit in een Citroën 2cv had meer effect op m'n oren.
Ik heb een dB meter, ik zal daar ter zijnertijd eens een verlengstuk voor de microfoon in de helm frotten en zien hoeveel het objectief gezien is.
 
Laatst bewerkt:
GRATIS SAMPLE AANVRAGEN? Dat kan! De EAR Soft FX oordopjes bij uw groothandel in gehoorbescherming deze moet je hebben, ik heb veel oordoppen getest, zo'n beetje alles behalve op maat gemaakte. Maar deze van 3M werken voor mij het best. Met zon verpakking van 200 stuks kun je heel lang vooruit.

EarSoftFX_Oordoppen.jpg
 
windscherm maakt vaak het geluid alleen maar meer want het gaat veel meer turbulent worden.
grootste probleem met algemene oordopjes (niet maatgemaakt) is dat veel mensen ze niet goed in hun oren doen. het hele schuimpje moet in de gehoorgang zitten en niet uitsteken in de gehoorschelp. zit het schuimpje er maar gedeeltelijk in dan ben je zomaar 3/4 van de demping kwijt.


Puntje aandraaien en inderdaad goed in je kop douwen , werkt perfectomento . :t
 
Ik heb nu de earplugs van pinlock ,bevalt me best :Y ,eerst niet ,toen de kleine variant ervan geprobeerd ,perfect :Y ,wel lekker dat beide maten in de set zitten :t

btw die schuimpjes vindt ik k#t donderen me er elke weer uit -O-

Heb jij hele vreemde oren . :/
 
Doe mij maar otoplastieken. Kost een paar centen maar zit heel comfortabel, ook als je de hele dag rijdt, en gaan gemakkelijk in en uit. En het geluidsniveau is te reguleren. Lawaaiige helm (of zeer gevoelige oren) en te veel lawaai? Laat je iets zwaardere filters plaatsen. Te stil? Laat je wat minder zware filters plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Gele of oranje schuimpies ( ik heb die oranje, die zijn.. vind ik , iets makkelijker in m'n oren te vrotten )

Je kan ook diverse proefpakketten bestellen ( oordopjes.nl of zo iets ? )
kan je proberen wat voor jou goed is. Daarna in bulk bestellen.
Die oranje zijn ook sneller....
maar dan die rode!
 
Ik snap echt niet waarom mensen niet gewoon goede op maat gemaakte oordoppen gebruiken, maar standaard dopjes of van die schuimpjes. Het is je gehoor, wat is erger, een keer per 5 jaar €130 uitgeven, of de rest van je leven met een ondraaglijke pieptoon in je hoofd dag en nacht?

Ik heb de fout gemaakt geen oordoppen te dragen, niemand had me er voor gewaarschuwd, en ik heb nu ook een constante piep. Gelukkig niet hard en alleen hoorbaar als het erg stil is. Als ik het terug kon draaien..
 
Omdat ik aan het lessen ben draag ik (nog) geen doppen,

Ik ben zelf heel gevoelig voor hard geluid, krijg razendsnel tinnitus in cafés zelfs als de muziek niet al te hard staat (puur door het lallende cafépubliek)

maar op 100-120km/h moet ik zeggen dat ik het geluid niet storend vind,

Waarom, goede doppen sluiten niet alles af, want dan hoor je de sirene van politie of claxon van een medeweggebruiker niet. Ik gebruik goede doppen, maar kan mijn Garmin en de sirene en claxon nog wel horen. Dus kun jij je instructeur toch ook horen.

Tinnitus krijg je niet voor even, piepende oren krijg je even (paar uren tot dagen) tinnitus is voor altijd.

Het geluid is niet storend bij 100-120, maar wel te hard voor de lange termijn, daar krijg je tinnitus van.
 
Ik snap echt niet waarom mensen niet gewoon goede op maat gemaakte oordoppen gebruiken, maar standaard dopjes of van die schuimpjes. Het is je gehoor, wat is erger, een keer per 5 jaar €130 uitgeven, of de rest van je leven met een ondraaglijke pieptoon in je hoofd dag en nacht?

Ik heb de fout gemaakt geen oordoppen te dragen, niemand had me er voor gewaarschuwd, en ik heb nu ook een constante piep. Gelukkig niet hard en alleen hoorbaar als het erg stil is. Als ik het terug kon draaien..
niet alles wat duurder is is beter. heb tegenwoordig schuimpjes en die zijn duidelijk stiller als de maatgemaakte die ik vroeger had en die hadden het allerzwaarste filter. en dus kies ik voor stiller en goedkoper. doos van 100 stuks gaat al wat jaren mee en als die leeg is koop ik weer een nieuwe doos. waarom meer geld uitgeven voor maatwerk dat slechter dempt. ja als ze vaak in en uit moeten werken die maatwerk dingen veel makkelijker maar dat hoeft op de motor niet.
 
Ik snap echt niet waarom mensen niet gewoon goede op maat gemaakte oordoppen gebruiken, maar standaard dopjes of van die schuimpjes. Het is je gehoor, wat is erger, een keer per 5 jaar €130 uitgeven, of de rest van je leven met een ondraaglijke pieptoon in je hoofd dag en nacht?

Ik heb de fout gemaakt geen oordoppen te dragen, niemand had me er voor gewaarschuwd, en ik heb nu ook een constante piep. Gelukkig niet hard en alleen hoorbaar als het erg stil is. Als ik het terug kon draaien..


Beste kerel ..

Omdat die goedkope gele proppen verreweg het beste dempen ....................................

Ik heb alle soorten hier thuis liggen , w o twee soort persoonlijk aangemeten ottoplastieken
en diverse soorten schuim pluggen ..

Niks wat beter dempt dan de 3M pluggen of die van Ear (of zo iets)

Geloof het dan maar niet.. :z

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het draagcomfort in je kop ...scoren ze ook nog veel beter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan