onveilige vangrails

Als je in een auto stapt hoor je 100% bezig te zijn met het rijden. Je hebt een enorme verantwoordelijkheid en al die mensen om je heen willen ook graag gezond bij hun familie of gezin thuiskomen.

Iemand die gaat zitten appen is niet goed bij het hoofd en maakt grote kans om een ander aan flarden te rijden. De boom raakt een stukje bast kwijt en leeft verder.

Iemand die de verantwoording niet kan dragen solliciteert naar karma.

Wie is er dom?
Ik heb juist mijn laatste ongeluk gehad doordat ik met niets anders bezig was dan rijden...
 
Dat moet je even uitleggen.
Het was vooral grappig bedoelt maar het heeft eraan bijgedragen.
Ik heb waarschijnlijk epilepsie en ben weggevallen, het was gelukkig dan ook een eenzijdig ongeval.
Nu wordt een aanval veroorzaakt door heel veel verschillende dingen maar bekend is dat een aanval meestal niet bij activiteiten voorkomt. Te weinig doen kan dus helpen bij het krijgen van een aanval.

Het slaat dus nergens op want de aanval is veroorzaakt door de afwijking. Maar ik vond het wel leuk klinken door het zo te stellen.
 
Zolang het mogelijk is om tijdens het rijden met je telefoon bezig te zijn, zullen mensen tijdens het rijden met hun telefoon bezig blijven.

De boete is al vrij hoog, maar kijk in het verkeer, dat weerhoudt mensen blijkbaar niet om het toch te doen.

De enige oplossing is om het onmogelijk te maken.

Werkte bij een bedrijf waar in elke auto een apparaat was ingebouwd, waardoor je de telefoon niet meer kon gebruiken wanneer je reed.
Alleen handsfree bellen via de carkit was mogelijk.

Voor mij dan ook ongelofelijk dat dit Europees nog niet verplicht is.
 
Ik vind de overheid en de daaraan verwante, zogenaamd onafhankelijke, veiligheid cie's hypocriet.
Wel klagen dat er zoveel motorrijders zwaargewond of overlijden, maar nog steeds geen onderplanken onder vangrails.
En als ze die wel al plaatsen, dan alleen in bochten.

Enige jaren geleden zag ik een motorrijder op de snelweg met zijn rug gekromd om een staander van de vangrails liggen. Zag er niet best uit.
Hij was blijkbaar door een busje opzij geduwd. Tenminste de zijkant van het busje zat in elkaar.
Een week later werd ik schuin van achter geraakt door een auto. Ik had het geluk, dat ik over de lengte van de rijstrook gelanceerd werd.
De lichamelijke schade beperkte zich tot wat blauwe plekken en gekneusde ribben. Ik mag er niet aan denken wat er gebeurd was als ik richting vangrails was gelanceerd.

Uiteraard kost het wat om dichte geleiders te maken, maar omdat hiervan alleen motorrijders voordeel van hebben, doet men het niet.
Wel klagen dat ze lawaai maken en verongelukken, maar niets ondernemen voor de motorrijders.
Dat het SWOV de zogenaamde eiersnijders wel weer wil toestaan, omdat ze net zo gevaarlijk zouden zijn als vangrails zegt genoeg.
Als men wat op zou hebben met motorrijders, zouden ze moeten pleiten voor een verbod op open vangrails!!!
 
Ik vind de overheid en de daaraan verwante, zogenaamd onafhankelijke, veiligheid cie's hypocriet.
Wel klagen dat er zoveel motorrijders zwaargewond of overlijden, maar nog steeds geen onderplanken onder vangrails.
En als ze die wel al plaatsen, dan alleen in bochten.

Enige jaren geleden zag ik een motorrijder op de snelweg met zijn rug gekromd om een staander van de vangrails liggen. Zag er niet best uit.
Hij was blijkbaar door een busje opzij geduwd. Tenminste de zijkant van het busje zat in elkaar.
Een week later werd ik schuin van achter geraakt door een auto. Ik had het geluk, dat ik over de lengte van de rijstrook gelanceerd werd.
De lichamelijke schade beperkte zich tot wat blauwe plekken en gekneusde ribben. Ik mag er niet aan denken wat er gebeurd was als ik richting vangrails was gelanceerd.

Uiteraard kost het wat om dichte geleiders te maken, maar omdat hiervan alleen motorrijders voordeel van hebben, doet men het niet.
Wel klagen dat ze lawaai maken en verongelukken, maar niets ondernemen voor de motorrijders.
Dat het SWOV de zogenaamde eiersnijders wel weer wil toestaan, omdat ze net zo gevaarlijk zouden zijn als vangrails zegt genoeg.
Als men wat op zou hebben met motorrijders, zouden ze moeten pleiten voor een verbod op open vangrails!!!

😂

Heel Nederland een kartbaan _O-
 
Die regelen straks gewoon EU subsidie om motorvriendelijke vangrails door heel Spanje te plaatsen.
 
Hier in Nederland blijft iedereen lekker op de bank zitten en houdt zich bezig met veel belangrijker onderwerpen. De intocht van Sinterklaas en de roetveeg/regenboog/LHBTI/zwarte piet bijvoorbeeld... Of de geel/paars gestippelde Antarctische strontvlieg.
 
Ik ben op de terugweg van Portugal naar huis. Het viel mij op dat nagenoeg alle nieuwe vangrails op secundaire wegen voorzien waren van onderplanken.
Blijkbaar besteedt men daar wel geld aan de veiligheid van motorrijders
Geld wat men ook had kunnen steken in de wegen, die soms in slechte staat zijn.
 
Ik ben op de terugweg van Portugal naar huis. Het viel mij op dat nagenoeg alle nieuwe vangrails op secundaire wegen voorzien waren van onderplanken.
Blijkbaar besteedt men daar wel geld aan de veiligheid van motorrijders
Geld wat men ook had kunnen steken in de wegen, die soms in slechte staat zijn.
Maar ja ,als je dan valt staat er een goeie vangrail, andersom was t beroerder .
 
Helaas leeftijdgenoot na uitwijk manouevre verongelukt afgelopen week....
Rijst de vraag weer of die houten vangrails wel veilig genoeg zijn.
Aan achterzijde van houten rail zit een stalen verstevigingsbalk gemonteerd, dus deze geeft niet mee.
Anders was de motorrijder er waarschijnlijk doorheen geschoten en het overleefd.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf202...geluk-motorrijder-62-ze-zijn-gewoon-van-ijzer
Ik snap je punt, maar als een motorrijder er doorheen gaat, gaat een auto er ook doorheen. Wat is dan precies het nut nog van een vangrail?
 
Gaat nooit gebeuren, passagiers.. ( al heb ik er een pleurishekel aan als de bijrijder in het donker met een gsm zit te spelen ) ,
het verblind mij.

Passagiers van het onrendabele vervoer..

De pakkans is laag, de bekeuring hoog.
Het risico is zeker ook aanwezig.

* maakt zich ook regelmatig schuldig aan, toch die telefoon te pakken *

Zeker herkenbaar...
Gelukkig is mijn laadklep groot genoeg om er politiek correct wat van te zeggen...
En werkt altijd....


*gelukkig geen last van, heb toch al weinig tot niets met zo'n ding*
 
Geld wat men ook had kunnen steken in de wegen, die soms in slechte staat zijn.
Niet het een of het ander, beide. Ik weet niet hoe het in protugal is, maar hier kan financieel gewoon beide gedaan worden, er is geen of / of
 
Ik snap je punt, maar als een motorrijder er doorheen gaat, gaat een auto er ook doorheen. Wat is dan precies het nut nog van een vangrail?
Mijn eerste vraag is wat is het nut van vangrails? Tussen twee rijrichtingen of voor een huis kan ik me voorstellen. Maar in de buitenbocht van een klaverblad of een provinciale weg? Dat is dus om automobilisten te beschermen tegen hun eigen stommiteiten. Helaas is dat gelijk een moordwapen tegen motorrijders.
Of die dingen nu van hout, metaal of plastic zijn maakt niet uit, je loopt letsel op door de paaltjes die er onder staan.
 
Mijn eerste vraag is wat is het nut van vangrails? Tussen twee rijrichtingen of voor een huis kan ik me voorstellen. Maar in de buitenbocht van een klaverblad of een provinciale weg? Dat is dus om automobilisten te beschermen tegen hun eigen stommiteiten. Helaas is dat gelijk een moordwapen tegen motorrijders.
Of die dingen nu van hout, metaal of plastic zijn maakt niet uit, je loopt letsel op door de paaltjes die er onder staan.
Het nut -> zorgen dat voertuigen op de plek blijven waar ze horen en bijvoorbeeld niet zomaar het fietspad over gaan in een ongeval.

In de buitenbocht van een klaverblad zie ik ze eigenlijk nooit. Provinciale weg vooral om fietsers te beschermen zoals hier:
1599048572183.png

En die metalen aan de andere kant is om te zorgen dat je bij een ongeval niet het water in klapt. Als motorrijder overleef je dat waarschijnlijk met 80 ook niet.

Overigens is bij bovenstaande volgens mij de vangrail uitgebreid naar eentje van dubbele hoogte (nog een unit eronder die er speciaal zit voor motorrijders).
 
Er is bijna altijd een achterliggende reden voor een ongeval en vrijwel altijd ligt de schuld bij de of een bestuurder, bij een eenzijdig ongeval dus bij de bestuurder.
Wanneer je met het rijden bezig bent en je aan de geldende limiet houdt dan kan er gewoon niets gebeuren zonder invloed van buitenaf.
Om even bij eenzijdige ongevallen te blijven kan dit zijn: te hard rijden, niet aanpassen van je snelheid bij verslechterde omstandigheden of te abrupt aanpassen van je snelheid, bezig zijn met je radio of een lichamelijke oorzaak zoals bijvoorbeeld een beroerte of hartaanval. Dat zijn dan alleen nog maar oorzaken die voor de intrede van de mobiele telefoons ook al de belangrijkste redenen waren.
Dus er hoeft geen verband te zijn maar tegenwoordig is de mobiele telefoon denk ik wel oorzaak nummer 1.

Gebruik van mobiel is een " afleidende activiteit" dat is er natuurlijk al sinds gemotoriseerd verkeer.
Maar de kans dat je hierdoor ergens tegen aan rijdt of erger, iemand overhoop rijdt, vrij groot.
SWOV heeft een samenvatting van een onderzoek waarin dit onderzocht is.
Uitgedrukt in cijfers waarbij " 1" normaal gebruik van de auto zonder afleiding.
Wanneer je al rijdend iets uit je dashboard kastje wil pakken is de kans (gemiddeld) 9.1 keer groter op een ongeval.
Lezen/schrijven staat op 9.9. Browse op je mobiel 2.7. Maar iets intoetsen zoals telefoonnummer 12.2
Meestal is het vaak een combinatie. Maar centrale uitkomst is dat je kans op een ongeval /aanrijding groter wordt als met iets anders bezig bent dan autorijden
Voor de liefhebber:
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/...ijn-afgeleid-het-verkeer?width=900&height=700
 
Helaas leeftijdgenoot na uitwijk manouevre verongelukt afgelopen week....
Rijst de vraag weer of die houten vangrails wel veilig genoeg zijn.
Aan achterzijde van houten rail zit een stalen verstevigingsbalk gemonteerd, dus deze geeft niet mee.
Anders was de motorrijder er waarschijnlijk doorheen geschoten en het overleefd.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf202...geluk-motorrijder-62-ze-zijn-gewoon-van-ijzer

als,als.....
als hij 5 min later was vertrokken was het misschien ook niet gebeurd
 
Terug
Bovenaan Onderaan