Onverantwoord om door te rijden als nieuwe rijder?

Agh , t is net als met koeien in de lente die de wei weer in mogen , heerlijk ik kan er wel van genieten :Y , zelf nu een xt gekocht om deze winter is een x door te rijden,voor t eerst in 20 j,mijn "zondagse motor *D " zou ik daar absoluut niet voor gebruiken,die is de bling en dat hoort voor mij ook bij het motorrijden, de xt gaat gewoon onder de bagger de schuur in en dat is ook wel is leuk,zou ik bij mijn zrx nooit doen,als er regen voorspeld wordt blijft tie binnen :t .
t maakt imo niet uit of je een doorrijder bent of niet :N de lol erin is veel belangrijker

Kan me ook wel voorstellen dat er mensen zijn die hun motor niet willen blootstellen aan pekel en regen. Maar ik zou dan het gevoel hebben dat ik in dienst sta van de motor. En het is voor mij precies omgekeerd. Motorrijden is het doel, de motor zelf is 'slechts' het instrument. En met wat goede voorzorgsmaatregelen kan hij prima tegen winterse omstandigheden. Maar als ik twee motoren zou hebben, zou ik de dure ook sparen.
 
Kan me ook wel voorstellen dat er mensen zijn die hun motor niet willen blootstellen aan pekel en regen.

Ik kan me dat voorstellen als je een motor als kunstobject in je huiskamer hebt staan. In alle andere gevallen kan ik me er niks bij voorstellen.

Maar als ik twee motoren zou hebben, zou ik de dure ook sparen.

Ik heb er twee, maar die dure komt in de winter in dezelfde gevallen buiten als buiten de winter, voor ritten langer dan 100km en pure snelwegritten.
 
Ik kan me dat voorstellen als je een motor als kunstobject in je huiskamer hebt staan. In alle andere gevallen kan ik me er niks bij voorstellen.Ik heb er twee, maar die dure komt in de winter in dezelfde gevallen buiten als buiten de winter, voor ritten langer dan 100km en pure snelwegritten.

Ik heb er ook twee. Ik heb de nodige ervaring met pekel rijden op een oldtimer caferacer met veel gepolijst aluminium delen en te korte spatborden. Los van krenterigheid kan je die compleet gaan demonteren als je hem met dit weer goed gebruikt, echt niet handig.

De andere is een Italiaanse dame die ook niet ideaal is voor dit soort weer,maar daar heb ik op pekel/vuil gebied schijt aan. Gisteren en de dag ervoor lekker rijden en achteraf even de pekel en bagger er af spoelen.
 
Mijn (vrijwel dagelijkse) woon-werk rit is 100 km heen en ook weer 100 terug. Wat in bovenstaande reacties nog niet echt genoemd is, is dat in zo'n geval (en ik ben echt niet de enige) in een paar jaar zoveel gereden wordt dat een beetje schade door pekel en zo helemaal niet zo erg is omdat de motor toch versneld afgeschreven wordt. Voor niet al te veel geld heb ik al een goede 2e hands die langere tijd vertroeteld is door wat hier 'zomer-rijders' worden genoemd. Die hebben er per jaar 3 à 5 duizend kilometer opgezet. Als ik dan vanaf 50.000 begin en er jaarlijks 30 à 40 duizend bij doe dan heb ik eigenlijk een heel lage afschrijving. Waar ik niet op bezuinig is onderhoud, banden enzovoort. Eigenlijk ben ik dus heel blij met al die mensen die alleen bij mooi weer rijden en hun motor vertroetelen.
Wat voorzorgen betreft, zorg dat je altijd een paar droge handschoenen bij je hebt voor de terugweg. Wat ook helpt is een vaatdoekje in je jaszak om als het echt nodig is je vizier schoon te maken van modder en pekel (want als er gestrooid is en het begint een beetje te dooien dan wordt er toch een hoop troep de lucht in gereden). Wat mij ook ontzettend helpt is de nachtbril (met van die gele glazen) die ik sinds 2 jaar heb, veel minder verblinding. Waar ik nog geen oplossing voor heb is condens op mijn bril in mistige omstandigheden zoals de laatste week wanneer condens op de bril en op het ruitje van de helm voor dubbel matglas zorgt. Kou, regen, sneeuw, dikke kleding... allemaal best, maar geen goed zicht is en blijft waar ik 's winters het meeste last van heb.

Voor de rest, volg je gevoel en er kan meer dan je denkt. Kijk maar naar motoragenten, die buffelen ook door (en zolang zij het kunnen...).
 
Terug
Bovenaan Onderaan