Onverantwoord om door te rijden als nieuwe rijder?

Kun je hier een plaatje posten van de DOT-code die op de zijkant van je band)beide) staat? :)

Niet nodig Sammie, band werd ca 2,5 jaar geleden hier geïntroduceerd...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gevolg: Je leert in raket tempo erg goed motorrijden en anticiperen ;)
Het is niets vergeleken met een degelijke RijksPolitie-rijopleiding zoals we die vroeger kregen. Jullie jonge knaapjes hebben het nooit goed geleerd.
 
Misschien moet je even aan die "motorrijders en niet-motorrijders" vragen hoe en wanneer je ooit "ervaren genoeg" gaat worden om wél veilig door te kunnen rijden, als je juist die omstandigheden blijft mijden?

Dat zijn waarschijnlijk dezelfde type mensen die zeggen dat ze nooit hun motorrijbewijs gaan halen omdat ze zichzelf dan onherroepelijk dood zullen rijden :Z
 
Het is niets vergeleken met een degelijke RijksPolitie-rijopleiding zoals we die vroeger kregen. Jullie jonge knaapjes hebben het nooit goed geleerd.


Vroeger vroeger.....

Toen was de lucht schoon, en de sex vies
 
Zolang jij er plezier in hebt om in de winter door te rijden moet je dat gewoon lekker doen, lekker belangrijk wat iemand anders daar van vind. Gewoon warm aankleden en lekker doorrijden tot het moment dat jij het zelf niet meer verantwoord vind, en zoals ik hier aan je reacties lees kan je dat prima zelf inschatten. Een paar graden vorst betekend echt niet dat het gelijk onverantwoord is om op de motor te stappen, mits je je maar bewust bent dat het op sommige plekken glad kan zijn. Snelwegen zijn doorgaans prima te doen, en verder gewoon rustig aan op bruggen en viaducten, en bochten.
 
Ik kijk al een tijdje rond op dit forum, nu toch maar even een account aangemaakt om deze vraag te stellen.

Ik heb mijn rijbewijs sinds eind september dit jaar. Gelijk een DL650 uit 2012 gekocht en sinds die op het pad staat gaat er bijna geen dag voorbij dat ik er niet op rij. In totaal zo'n 4000km nu. In het begin veel plezier ritjes, maar de laatste 1,5 maand is het daar toch iets te koud voor. Gebruik de motor nu alleen voor woon-werk verkeer (eigenlijk zijn dat ook gewoon plezier ritjes :P ). Nu hoor ik van verschillende mensen (motorrijders en niet motorrijders) dat het onverantwoord voor mij zou zijn om de winter door te rijden. Het weer kan verraderlijk zijn, er wordt niet altijd voor gladheid gewaarschuwd, slecht zicht door het weer e.d.

Ik rij in ieder geval niet als er een waarschuwing voor gladheid wordt gegeven, heb namelijk gewoon een auto voor de deur staan dus ik ga geen onnodige risico's nemen. Regen / wind / andere weersomstandigheden hebben me nog niet tegengehouden. Koude bandjes probeer ik altijd zo goed mogelijk te respecteren, gashendel gaat niet te vroeg open enz. enz.

Hoe onverantwoord is het voor mij om door te rijden? December (op een paar dagen na) ging prima naar mijn idee, nooit het gevoel gehad dat ik op het randje reed. Wordt de temperatuur / gladheid alleen maar slechter in januari / februari? (nooit zo op gelet) Is het beter om eerst flink wat km in het zadel te hebben voordat ik hier überhaupt over na moet denken?

Thanks!
Ik denk altijd....
Onder de dubbele cijfers dus kouder dan 10 graden lekker de 4 wieler pakken.
De 2 wieler laten staan want na een glijer heb je misschien nog maar 1 wiel over en das helemaal moeilijk om mee te rijden :)
 
Zolang jij er plezier in hebt om in de winter door te rijden moet je dat gewoon lekker doen, lekker belangrijk wat iemand anders daar van vind. Gewoon warm aankleden en lekker doorrijden tot het moment dat jij het zelf niet meer verantwoord vind, en zoals ik hier aan je reacties lees kan je dat prima zelf inschatten. Een paar graden vorst betekend echt niet dat het gelijk onverantwoord is om op de motor te stappen, mits je je maar bewust bent dat het op sommige plekken glad kan zijn. Snelwegen zijn doorgaans prima te doen, en verder gewoon rustig aan op bruggen en viaducten, en bochten.
:^ Dat dus. :}
 
Waren die mensen die dat zeiden toevallig je ouders? Mijn moeder zegt al bij een regenbui “Ga maar niet op de motor terug, blijf maar logeren” _O-

Je kan prima in de winter motorrijden. Het enige wat je nodig hebt zijn goede winterhandschoenen en thermo onderkleding, dan kan je met -10 nog prima rijden! Maar niet als het ijzelt/sneeuwt natuurlijk.
 
Je klinkt alsof je prima weet waar je mee bezig bent. Lekker doorrijden tot je het zelf niet meer verantwoord vindt en ervaring opdoen in verschillende weersomstandigheden. Word je alleen maar betere rijder van.
 
Voorheen checkte ik elke ochtend de voorspellingen. Was er grote kans op sneeuw/ ijzel of iets in die richting dan pakte ik de auto. Soms wel koud gehad en een keer de berm in gewaaid. Maar altijd rechtop gebleven.

Nu pak ik vaker de auto want ik heb toch weinig file. Maar om eerlijk te zijn ben ik dat wel heel snel zat.

Ik heb ook nog nooit maatregelen getroffen om mijn motor 'winterproof' te maken, heb ook niet het idee dat dit echt nodig is eigenlijk?
 
Ik kijk al een tijdje rond op dit forum, nu toch maar even een account aangemaakt om deze vraag te stellen.

Ik heb mijn rijbewijs sinds eind september dit jaar. Gelijk een DL650 uit 2012 gekocht en sinds die op het pad staat gaat er bijna geen dag voorbij dat ik er niet op rij. In totaal zo'n 4000km nu. In het begin veel plezier ritjes, maar de laatste 1,5 maand is het daar toch iets te koud voor. Gebruik de motor nu alleen voor woon-werk verkeer (eigenlijk zijn dat ook gewoon plezier ritjes :P ). Nu hoor ik van verschillende mensen (motorrijders en niet motorrijders) dat het onverantwoord voor mij zou zijn om de winter door te rijden. Het weer kan verraderlijk zijn, er wordt niet altijd voor gladheid gewaarschuwd, slecht zicht door het weer e.d.

Ik rij in ieder geval niet als er een waarschuwing voor gladheid wordt gegeven, heb namelijk gewoon een auto voor de deur staan dus ik ga geen onnodige risico's nemen. Regen / wind / andere weersomstandigheden hebben me nog niet tegengehouden. Koude bandjes probeer ik altijd zo goed mogelijk te respecteren, gashendel gaat niet te vroeg open enz. enz.

Hoe onverantwoord is het voor mij om door te rijden? December (op een paar dagen na) ging prima naar mijn idee, nooit het gevoel gehad dat ik op het randje reed. Wordt de temperatuur / gladheid alleen maar slechter in januari / februari? (nooit zo op gelet) Is het beter om eerst flink wat km in het zadel te hebben voordat ik hier überhaupt over na moet denken?

Thanks!

Ik ben ook gelijk het eerste jaar door gaan rijden. Gewoon proberen in te schatten wat je aan kunt en natuurlijk kom je wel eens een verrassing tegen onderweg, daar leer je alleen maar van.

Volgens mij wordt het eind januari inderdaad gladder.

Maar succes en geniet ervan *D

(en motorrijders die zeggen dat het onverantwoord is de winter door te rijden zijn imo geen echte motorrijders)
 
Wat is onverantwoord?
Ik heb gelest in de winterperiode. Ook bij vorst (wel met droog weer); af en toe even stoppen om de handen aan het blok te warmen.
Alleen met sneeuw vielen de lessen uit.
Groot voordeel; ik ben nu niet benauwd voor een buitje of kou.

Maar waarom zou je het willen? Mist bijvoorbeeld is lastig; je bent slecht zichtbaar èn je ziet slecht omdat die minidruppeltjes op je vizier er niet afrollen. En met kou moet je je aankleden als een Michelin-mannetje, wat ook niet echt comfortabel is. Automobilisten houden minder rekening met motoren op de weg. En de pekel tenslotte is een regelrechte ramp voor je motor. Dat betekent in de kou na elke rit je motor grondig afspoelen met koud water; voor mij al voldoende reden om hem te laten staan.

Persoonlijk haak ik dus af bij een graad of 5, niet omdat ik het niet durf maar omdat ik het dan niet meer leuk vind; en als er pekel ligt, gaat de motor sowieso op stal tot de wegen weer schoon zijn.

Maar als jij door wilt rijden: vooral doen. Alleen bij sneeuw of ijs moet je hem echt laten staan, anders vraag je om problemen. En bescherm je motor tegen de pekel.
 
Laatst bewerkt:
Wat is onverantwoord?
Ik heb gelest in de winterperiode. Ook bij vorst (wel met droog weer); af en toe even stoppen om de handen aan het blok te warmen.
Alleen met sneeuw vielen de lessen uit.
Groot voordeel; ik ben nu niet benauwd voor een buitje of kou.

Maar waarom zou je het willen? Mist bijvoorbeeld is lastig; je bent slecht zichtbaar èn je ziet slecht omdat die minidruppeltjes op je vizier er niet afrollen. En met kou moet je je aankleden als een Michelin-mannetje, wat ook niet echt comfortabel is. Automobilisten houden minder rekening met motoren op de weg. En de pekel tenslotte is een regelrechte ramp voor je motor. Dat betekent in de kou na elke rit je motor grondig afspoelen met koud water; voor mij al voldoende reden om hem te laten staan.

Persoonlijk haak ik dus af bij een graad of 5, niet omdat ik het niet durf maar omdat ik het dan niet meer leuk vind; en als er pekel ligt, gaat de motor sowieso op stal tot de wegen weer schoon zijn.

Maar als jij door wilt rijden: vooral doen. Alleen bij sneeuw of ijs moet je hem echt laten staan, anders vraag je om problemen. En bescherm je motor tegen de pekel.

Bij kou is motorrijden minder leuk, dat klopt helemaal, maar auto rijden is nog minder leuk, waarom zou je de auto pakken?
Je staat volop in de file, er is geen moer aan (nog minder leuk als de motor) en als je geen auto hoeft te kopen en dat geld bij je motor legt os het ook biet erg als je vaker een nwe motor moet kopen omdat hij opgevreten zou zijn door de pekel (mijn ervaring is dat het super mee valt met pekel schade)
 
Ik rijd 's winters ook gewoon voor de lol toertochten. Niet met slecht weer overigens, wel met droog vriesweer. En niet met een oud brik, maar met een nieuwe opgepoetste motor.
Woon-werk hoef ik nooit te rijden.
Trek je niets aan van de verhalen van zogenaamde sneeuw- en ijsrijders, die berusten op fantasie. Als het glad is kun je niet eens lopen.
 
Laatst bewerkt:
Mist bijvoorbeeld is lastig; je bent slecht zichtbaar èn je ziet slecht omdat die minidruppeltjes op je vizier er niet afrollen.
valt best mee als je een beetje door rijd worden die minidruppls vanzelf groter doordat ze samenkonten en tijdens het er af waaien trekken ze een mooi schoon spoor.
En met kou moet je je aankleden als een Michelin-mannetje, wat ook niet echt comfortabel is.
waarom als michelin mannetje is helemaal niet nodig. gewoon een normaal pak met wintervoering en een heel dun extra laagje met een snoertje en je krijgt het echt niet koud meer.
Automobilisten houden minder rekening met motoren op de weg.
dat valt best mee. ze zijn er minder op gespitst omdat de meeste motorbezitters het ding laten staan in de winter waardoor automobiloten minder vaak op de aanwezigheid van motoren worden gewezen maar het zijn er tegenwoordig genoeg die in het koude seizoen door de file heen komen om ze niet helemaal te laten inslapen.
En de pekel tenslotte is een regelrechte ramp voor je motor. Dat betekent in de kou na elke rit je motor grondig afspoelen met koud water; voor mij al voldoende reden om hem te laten staan.
valt ook best mee, voor de winter (of bij aankoop spuit je het ding goed in met amberkleurige tectiel en voordat je hem inruilt spendeer je een dag aan het schoonmaken en klaar ben je. of je moet er het hele jaar mooi uit willen zien maar dat gaat niet gebeuren als je in de winter doorrijdt. het elke keer afspoelen is een keuze om er mooi uit te willen zien maar nodig is het niet. en als je er in de zomer wel mooi bij wilt rijden maak je hem elk voorjaar schoon en doe je er voor de winter weer een nieuwe laag tectiel op wie mooi wil zijn moet pijn leiden.
 
valt best mee als je een beetje door rijd worden die minidruppls vanzelf groter doordat ze samenkonten en tijdens het er af waaien trekken ze een mooi schoon spoor.waarom als michelin mannetje is helemaal niet nodig. gewoon een normaal pak met wintervoering en een heel dun extra laagje met een snoertje en je krijgt het echt niet koud meer.dat valt best mee. ze zijn er minder op gespitst omdat de meeste motorbezitters het ding laten staan in de winter waardoor automobiloten minder vaak op de aanwezigheid van motoren worden gewezen maar het zijn er tegenwoordig genoeg die in het koude seizoen door de file heen komen om ze niet helemaal te laten inslapen.valt ook best mee, voor de winter (of bij aankoop spuit je het ding goed in met amberkleurige tectiel en voordat je hem inruilt spendeer je een dag aan het schoonmaken en klaar ben je. of je moet er het hele jaar mooi uit willen zien maar dat gaat niet gebeuren als je in de winter doorrijdt. het elke keer afspoelen is een keuze om er mooi uit te willen zien maar nodig is het niet. en als je er in de zomer wel mooi bij wilt rijden maak je hem elk voorjaar schoon en doe je er voor de winter weer een nieuwe laag tectiel op wie mooi wil zijn moet pijn leiden.

Hier ben ik het 100% mee eens, ik wil er alleen nog 1 puntje aan toe voegen.....
Ik vind dat automobilisten juist veel beter op motorrijders reageren, mensen die ik spreek die zelf geen motor rijden zeggen mij ook vaak dat ze vinden dat de motorrijders die nu op de weg zitten de soort rijders zijn waar ze geen last van hebben, en dat zomers de asociale motorrijders er weer bij komen die hard tussen files door rijden, en agressiever zijn ( niet mijn woorden, maar andere mensen die ik spreek).
Ik denk zelf dat dat komt omdat je in de winter wel rustig moet rijden ivm weg en weersomstandigheden, en de temperatuur in de banden......
 
mensen die ik spreek die zelf geen motor rijden zeggen mij ook vaak dat ze vinden dat de motorrijders die nu op de weg zitten de soort rijders zijn waar ze geen last van hebben, en dat zomers de asociale motorrijders er weer bij komen die hard tussen files door rijden, en agressiever zijn ( niet mijn woorden, maar andere mensen die ik spreek).
:^ Dit ja, dat hoor ik dus ook. Jong collegaatje van me zei laatst ook iets van "volgens mij zijn winter-rijders ook gewoon de echt serieuze gasten die gewoon een goede motorrijder willen zijn in plaats van een idioten op een raketten".
 
Ik weet nog goed, het was maart, we gingen met zijn 6'en rijden. De sneeuw kwam tot de steppies. soms werden je laarzen van de steppies geslagen door de sneeuw. Rijden ging prima. Alleen je moest niet 3de of later in de groep zitten. Je hebt dan 4 of 5 tramrail sporen voor je van 50 cm diep. Dat is echt zwaar om door te rijden. Leukste was de gids, een Paris-Dakar top 10 finisher. Die had nog nooit sneeuw gezien.. Werd helemaal gek van ons. Ging na het ritje gelijk andere banden klappen. Ach je viel zacht en met een motor van 120 kilo is het oprapen nog te overzien.
Ik kan iedereen een ritje/ overnachting bij Robert Kreuze aanraden, ook op de weg.

Andere keer met de weg motor ook door de sneeuw gereden, Ja wat doe je op de A9, als het gaat sneeuwen? Lopen??
Ik dacht, al rij ik 20 km/h uur, dan ben ik ook met een uurtje thuis. Dat ga je met de trein niet redden. Bmw k100 met wielspin in zijn 3 en 4, echt heel fokking glad.
Ook getuigen, een medeforummer hielp mij, door met zijn bus achter mij te blijven rijden.

En ook in mei in Frankrijk heb ik sneeuw. Vrij hoog gelegen snelweg vlak bij gorges van verdon.
's Avonds in het hotel zagen we op de tv wat een chaos het was geworden en dat de weg was afgesloten.

en dan lees ik een droef toeter reaktie van een OgriUK, dat ik zo een auto rijder met praatjes zou zijn.

Rijden in de sneeuw raad ik niemand aan, maar twee weken geleden had je zomaar in een beste bui terecht kunnen komen....Wat moet je dan doen? Huilen in de berm?
met een V-strom met goede bandjes kom je nog best ver denk ik
 
Laatst bewerkt:
Sneeuw kies ik ook niet voor, vorig jaar was ik er ook door overvallen , en ja.....Ik moest toch naar huis.

Wel expres binnendoor gerede, dan val je minder hard.
Ik was toen maar 1 x gevallen, viel me niet tegen.......
 
Die keer in Frankrijk,
We reden een half uur, misschien 45 minuten in de sneeuw, volgens de b-radar zouden we de bui uitrijden, toch maar even gestopt bij een pomp om even wat te drinken en warm te worden.
Spreekt een Engelsman mij aan, die de andere kant op ging, die reed al een uur in de sneeuw zei die. Toen kreeg ik wel wat stress, ik zeg tegen hem wij een half uurtje. Hij blij. Wij weer rijden en na 5 minuten de weg zonder sneeuw. Die Engelsman was achteraf wat minder blij denk ik.

die post nu zure stukkies op internet denk ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan