Onverantwoord om door te rijden als nieuwe rijder?

Hebbie

Rookie
22 dec 2017
8
0
Ik kijk al een tijdje rond op dit forum, nu toch maar even een account aangemaakt om deze vraag te stellen.

Ik heb mijn rijbewijs sinds eind september dit jaar. Gelijk een DL650 uit 2012 gekocht en sinds die op het pad staat gaat er bijna geen dag voorbij dat ik er niet op rij. In totaal zo'n 4000km nu. In het begin veel plezier ritjes, maar de laatste 1,5 maand is het daar toch iets te koud voor. Gebruik de motor nu alleen voor woon-werk verkeer (eigenlijk zijn dat ook gewoon plezier ritjes :P ). Nu hoor ik van verschillende mensen (motorrijders en niet motorrijders) dat het onverantwoord voor mij zou zijn om de winter door te rijden. Het weer kan verraderlijk zijn, er wordt niet altijd voor gladheid gewaarschuwd, slecht zicht door het weer e.d.

Ik rij in ieder geval niet als er een waarschuwing voor gladheid wordt gegeven, heb namelijk gewoon een auto voor de deur staan dus ik ga geen onnodige risico's nemen. Regen / wind / andere weersomstandigheden hebben me nog niet tegengehouden. Koude bandjes probeer ik altijd zo goed mogelijk te respecteren, gashendel gaat niet te vroeg open enz. enz.

Hoe onverantwoord is het voor mij om door te rijden? December (op een paar dagen na) ging prima naar mijn idee, nooit het gevoel gehad dat ik op het randje reed. Wordt de temperatuur / gladheid alleen maar slechter in januari / februari? (nooit zo op gelet) Is het beter om eerst flink wat km in het zadel te hebben voordat ik hier überhaupt over na moet denken?

Thanks!
 
je geeft zelf al aan dat je er extra rekening mee houdt e.d. dus zie ik zelf geen problemen om lekker door te rijden. Zelf vind ik het altijd een hoop gedoe, extra inpakken in me winterkleding enz. Ook is het strooi seizoen weer geopend in Nederland dus zorg er wel voor dat je je motor netjes houd of haal er een goedkope pekelfiets erbij, is het gelijk ook minder erg mocht ie is onderuit gaan.
 
Je kan gewoon rijden hoor. Hoe moet je anders ervaring opdoen?

Misschien is ook in de winter nog wel veiliger rijden dan alleen in de zomer. Nu houd je er rekening mee dat het glad kan zijn en dat automobilisten je niet altijd goed zien.
Je hoort ook altijd een piek in motorongevallen in de lente, als iedereen een hele tijd niet gereden heeft.


Ik zie geen enkele reden om niet te rijden.
 
Als het spekglad (ijzel, sneeuw etc.) is lijkt het mij sowieso link om door te rijden, zelfs voor doorgewinterde motorrijders..
Aan de andere kant, als het gewoon erg koud is maar verder geen rare dingen... waarom zou je niet gewoon doorrijden?
Het seizoen zegt lang niet altijd wat, ik heb zelf ooit afgereden in december en dat ging prima.. dus als lessen en examens gewoon door kunnen gaan in de winter, dan lijkt het mij dat jij ook gewoon door kunt rijden als je dat wilt.
Op die manier krijg je ook mooi wat ervaring met rijden onder minder ideale omstandigheden, gewoon goed aankleden en lekker rijden.
Wat betreft het weer in januari en februari, je weet nooit wat het weer gaat doen hier in Nederland.
Het kan maar zo zijn dat februari een relatief zachte maand is terwijl maart gewoon nog een wintermaand is, dat kan je dus beter van moment tot moment bekijken.

Wat misschien nog wel een puntje kan zijn, is dat er 's winters vaak gestrooid is met pekel.
En hoewel de wegen hierdoor een stuk beter begaanbaar blijven, tast dat spul de metalen delen van je motor aan, dus je kunt jezelf afvragen of je je fiets daar aan bloot wilt stellen.
 
Laatst bewerkt:
Wat beginners vaak niet beseffen is dat het strooizout de motor in een winter kan reduceren tot een onherkenbare klomp ijzer-en aluminiumoxide, wanneer je geen passende maatregelen treft.
Wat die maatregelen precies zijn, daar zijn de meningen over verdeeld op MF. :o
 
Verse sneeuw is goed te berijden...

Ik ken nog iemand die altijd dergelijke uitspraken deed, alleen reed hij vooral in zijn fantasie motor en zat hij in werkelijkheid altijd in zijn auto.

Verse sneeuw is natuurlijk NIET goed te berijden, net zo min als "die tricky aangereden ijstroep".

Zelf heb ik nooit een auto gehad, maar dat blijkt elke winter weer een duidelijke vergissing te zijn geweest, al bijna 40 jaar nu.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd 's winters ook nog wel regelmatig en ben ook nog een vrij verse motorrijder. Zolang het niet vriest en nat of vochtig is maakt het me niet uit. Als je een beetje logisch nadenkt en je gezonde verstand gebruikt kun je redelijk goed inschatten of het gevaarlijk is of niet. Zoals gezegd, vorst en vocht is een gevaarlijke combinatie, dat probeer ik dus te vermijden. Vorst alleen daarentegen is gewoon een kwestie van warm aankleden.
 
Bedankt voor de reacties!

Als het spekglad (ijzel, sneeuw etc.) is lijkt het mij sowieso link om door te rijden, zelfs voor doorgewinterde motorrijders..

Met ijzel en sneeuw zal je me ook niet op de motor vinden, zoals ik al aangaf ga ik geen onnodige risico's nemen.

Ook is het strooi seizoen weer geopend in Nederland dus zorg er wel voor dat je je motor netjes houd of haal er een goedkope pekelfiets erbij, is het gelijk ook minder erg mocht ie is onderuit gaan.

Dat is wel even een puntje ja. Ik hou nu de strooikaart goed in de gaten, en als ik denk dat er gestrooid is of als ik pekel zie op m'n vizier oid pak ik de tuinslang erbij en spuit ik de motor even goed af. Ik zou het wel erg zonde vinden als ik de motor over 3 jaar naar de schroot kan brengen omdat alles onder het roest zit. Dan is de 2/3 maandjes pauze de minst vervelende optie. :)

voordeel is als je 's winters op je bek gaat, je de weersomstandigheden de schuld kan geven.
8-) 8-)
 
De gemiddelde "6x per jaar met perfect weer" motorrijder rijdt na 5 jaar vaak nog het zelfde als toen ze net hun RBW haalde (als een groentje).

Ik heb eerst mijn motor RBW gehaald en toen kwam ik helaas knaken te kort voor auto RBW. Dus toen van het overgebleven geld een oldtimer Honda gekocht en een paar jaar dagelijks alles op de motor gedaan, ook in hagel, sneeuw en zo, bierkrat achterop, etc.
Gevolg: Je leert in raket tempo erg goed motorrijden en anticiperen ;)
 
Ik rij voor de lol (ben een beginnende mooiweerrijder :P ) dus als het kutweer is neem ik de trein naar werk of de auto naar familie/vrienden. Keertje in een bui terechtkomen vind ik niet erg maar ik ga het niet opzoeken.

Ik wil posen, niet afzien 8-)
 
Ik wil posen, niet afzien 8-)

Ik zie het (nog) niet als afzien. M'n kleren houden me warm zat + het scheelt me juist nu in het koekblikseizoen zo'n 20 minuten enkele reis. Met de auto doe ik er zeker 45 min over, op de motor zo'n 20-30.

Ik kom helaas geld tekort voor een pekelfiets, is misschien wel een idee voor volgend jaar. Probleem is dat ik nogal lang ben (205cm) dus het zoeken van zo'n fiets zal nog lastig worden. :)
 
Doorrijden :) Deed het zelf toen ik pas m'n rbw had, wel op mijn bek gegaan, maar men leert het dan zo om op te passen in de bochten als het nat ligt :')
 
Als je het zelf vertrouwd, gewoon doen.

Ik heb het geleerd op een cb500 en ook gewoon in de winter doorgereden heb zelfs afgereden in December. Geen problemen mee ondervonden.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon rijden en een beetje voorzichtig doen ivm verminderde grip en verraderlijke omstandigheden. Met 4000 kilometer in 2,5 maand rij je waarschijnlijk al beter dan veel mooiweerrijders hier :) iedere fatsoenlijke motorrijder gaat vroeg of laat toch wel een keer onderuit, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken. Wat ik wel zou doen is natuurlijk met goede protectie rijden, dus fatsoenlijke Motorlaarzen, handschoenen met harde protectie en een rugbeschermer. Grote kans dat je nu zonder enige rugbescherming rondrijdt en een dwarslaesie schijnt niet echt chill te zijn.

In het voorjaar een keer een rijvaardigheidstraining boeken.
 
Laatst bewerkt:
Het feit dat je dit topic opent zegt dat je de risico's van dit weer serieus neemt, en ze dus in ziet.
Zo lang je die in ziet kan je gewoon heerlijk blijven rijden.

Ijzel en sneeuw gaat natuurlijk te ver, maar verder kan je gewoon door rijden, als je je rij stijl maar aanpast.
 
Stoppen met rijden,lekker schaatsen ofzo.
Je gaat toch ook niet in de zomer skiën :?
Motorrijden is for fun,zie ze wel heel af en toe verkleumd rondrijden,zittend op m'n verwarmde stoel met een bakkie koffie in de hand denk ik dan wat erg.
 
Eens moet de eerste keer zijn en dat geldt ook voor de 'ervaren' rijders? Ik zie dus niet in waarom je nu zou moeten stoppen. Gewoon doorrijden dus, tot je voor jezelf de grens hebt gevonden waarop je denkt dat de auto pakken verstandiger is.
 
Naast dat het gewoon leuk is heb ik mijn motor rbw ook gehaald om praktische redenen, de motor is voor mij de beste manier om op mijn werk en ook weer thuis te komen (wisselende tijden, auto parkeren is lastig en duur en als ik klaar ben rijd het OV vaak niet meer). Veel van mijn collega's denken er ook zo over en ik heb dus altijd goede voorbeelden gehad. Ik heb mijn rbw in de winter gehaald en ben dus ook meteen door gereden, ik weet dus gewoon niet beter ;)

Met de slappe winters van de afgelopen jaren ga ik zo'n 2-3 dagen per jaar niet met de motor. Deze winter staat de teller op 1 dag. Wat nog wel meespeelt is hoe je gaat rijden, mijn w-w afstand is relatief kort (ongeveer 30km enkele reis) en dat maakt dat de weersomstandigheden over het hele traject zo'n beetje hetzelfde zijn. Ga je flink verder dan kun je nog wel eens voor verrassingen komen te staan.

In een sneeuwbui rijden is niet fijn omdat de sneeuw dan blijft liggen en ook je vizier dicht sneeuwt, ook bij ijzel laat ik de motor staan maar als ik voor elke gladheidswaarschuwing de motor zou laten staan kan ik net zo goed een winterstalling gaan zoeken en dat doe ik dus niet.

Laat je niet bangmaken, gebruik je gezonde verstand en lekker doorrijden. Groot voordeel van 's winters rijden is dat je niet de hele tijd hoeft te gaan zitten zwaaien :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan