Onverzekerd rondrijden is in de aanbieding!

Janenjoep

MF veteraan
21 jun 2010
2.989
1.050
Sittard
Het Gerechtshof in Leeuwarden heeft vorige week bepaald dat voortaan alleen nog een geldboete van € 380 kan worden gegeven voor kentekenhouders/bestuurders van auto's die hebben verzuimd een WA-verzekering te sluiten voor hun voertuig of hun premie te betalen. Eerder al heeft minister Opstelten (Justitie) bepaald dat bij recidive maximaal driemaal per jaar zo'n boete kan worden opgelegd.

Ik ga er gemakshalve even vanuit dat dit voor kentekenhouders geldt, dus niet alleen voor koekblikkers; Fijn dus, zo kun je kijken wanneer je het goedkoopste uit bent; over de gevolgen van een ongeval met een onverzekerde chauffeur zullen we het maar niet hebben!
 
Eeeh, wat was de zaak dan?
Ik lees en hoor niet anders dat het 380 euro kost als je niet (tijdig) verzekerd.
Of is het nieuwtje dat het slechts drie keer per jaar opgelegd kan/mag worden?
 
Eeuh WA kost maar 50-80 euro op jaarbasis. Dan ben je iig verzekerd als je iemand invalide rijd

ts slim idee, het 's echt goedkoper om niet te verzekeren want dat kost 1140.
 
Laatst bewerkt:
Als je wordt aangereden door een onverzekerde chauffeur: Waarborgfonds.
Als je iemand aanrijdt als je zelf niet verzekerd bent wordt je via het burgerlijk recht financieel gecastreerd.

Zo simpel is het toch? Ik zie niet aan wat er zo nieuw of spannend is aan deze uitspraak.
Of ik ben stom, kan ook. ;)
 
Denk dat TS doelt op het feit dat kennelijk de auto/motor niet in beslag kan worden genomen bij notoire niet-verzekerden terwijl dat anders nog weleens gedaan werd. Daar heeft het gerechtshof kennelijk een streep door gehaald.

Eigenlijk jammer, want elke onverzekerde auto/motor op de weg is er een teveel.
 
Denk dat TS doelt op het feit dat kennelijk de auto/motor niet in beslag kan worden genomen bij notoire niet-verzekerden terwijl dat anders nog weleens gedaan werd. Daar heeft het gerechtshof kennelijk een streep door gehaald.
Eigenlijk jammer, want elke onverzekerde auto/motor op de weg is er een teveel.

De soep die niet zo heet gegeten wordt....

Technisch gezien bepaalt een rechtbank alleen of in een specifieke zaak een verbeurdverklaring uitgesproken wordt. De rechtbank kan niet bepalen of bepaalde bevoegdheden al dan niet mogen worden uitgeoefend.
Dit wil dus niet zeggen dat een onverzekerde auto niet in beslag genomen kan worden. Storm in een glas water..... tenzij het OM er richtlijnen uit gaat fabriceren.
 
Het Gerechtshof in Leeuwarden heeft vorige week bepaald dat voortaan alleen nog een geldboete van € 380 kan worden gegeven voor kentekenhouders/bestuurders van auto's die hebben verzuimd een WA-verzekering te sluiten voor hun voertuig of hun premie te betalen. Eerder al heeft minister Opstelten (Justitie) bepaald dat bij recidive maximaal driemaal per jaar zo'n boete kan worden opgelegd.

Ik ga er gemakshalve even vanuit dat dit voor kentekenhouders geldt, dus niet alleen voor koekblikkers; Fijn dus, zo kun je kijken wanneer je het goedkoopste uit bent; over de gevolgen van een ongeval met een onverzekerde chauffeur zullen we het maar niet hebben!

Tegenwoordig hoeven ze daar de weg niet eens voor op.

RDW deelt deze info met KLPD
 
Eeeh, wat was de zaak dan?
Ik lees en hoor niet anders dat het 380 euro kost als je niet (tijdig) verzekerd.
Of is het nieuwtje dat het slechts drie keer per jaar opgelegd kan/mag worden?

De boete van € 380 is nu gemaximeerd tot dat bedrag, en de boete kan nu jaarlijks ook maximaal 3 keer per jaar aan de verdachte worden opgelegd, en beiden maximeringen zijn nieuw door een uitspraak van de rechterlijke macht. Da's ook het enige dat ik wilde doorgeven.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat Mr. Janenjoep zat te denken aan mensen die voor meer dan pak m beet.. 2000eu extra belasting afdragen per jaar wegens een losse rechterhand.

Maar er wordt niks gezegt over een vals/gebrek aan kenteken. Ik denk niet iemand hier iets mee opschiet...
 
Het lijkt me, opzich, dat mensen die onverzekerd rond rijden hun voertuig wel schorsen. en dat die, veel te hoge bekeuring van 380 euro hoofdzakelijk word uitgedeeld aan mensen die hun voertuig vergeten te schorsen omdat ze er niet mee op de weg komen door omstandigheden.
 
En als je nou eens 3 boetes van 380 euro hebt gehad en deze betaal je niet?
Dan word je auto toch alsnog in beslag genomen?

En de dames en heren die onverzekerd rondrijden hebben meestal ook de neiging om netjes de belasting te betalen en dan zullen de jongens van de blauwe enveloppen wel de nodige beslagleggingen doen.

Broekzak, vestzak voor de meeste gevallen denk ik.
 
Wat dat betreft kunnen we nog wat leren van de Engelsen (te zien in de Engelse "Blik op de weg" achtige programma's).

Onverzekerd rondrijden of geen wegenbelasting betaald? ==> Auto in beslag genomen
Niet binnen 2 weken alsnog geregeld? ==> Auto gesloopt

Keerzijde is dan weer wel dat mensen dan ook meer reden hebben om uit handen van de politie te blijven. En je ziet daar dus ook veel vaker dat mensen hele gevaarlijke dingen uithalen om weg te komen.
 
Als ik goed kan rekenen is € 380,- toch meer dan die € 45,- die ik per jaar kwijt ben aan WA +. Dus voorlopig maak ik geen gebruik van die 'aanbieding' ;)
 
Lijkt mij dat, wanneer je onverzekerd rondrijdt en een ongeluk veroorzaakt, je door de tegenpartij net zo hard in privé aangeklaagd kan worden?
 
Lijkt mij dat, wanneer je onverzekerd rondrijdt en een ongeluk veroorzaakt, je door de tegenpartij net zo hard in privé aangeklaagd kan worden?

Uiteraard. Ook al heb je geen verzekering, dan nog blijf je aansprakelijk/aanspreekbaar voor de gevolgen als je iets fout hebt gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan