Onweer en bergpassen

Marcooo

MF veteraan
5 aug 2005
4.369
171
Ik zocht net even in het zoekscherm maar zag niks over het onderwerp. Maar wat is de regel als je een bergpas neemt en je rijdt van het ene moment in het andere in zwaar weer met mogelijk onweer. Ik heb wat bergritjes in gedachte eerdaags en tips hierover zijn welkom.
 
meestal "hangt" de bui maar aan een kant van de berg ,
echt zwaar onweer heb ik overdag nog niet meegemaakt , wel harde regen
je rijd nooit zomaar zwaar weer in ,
als je de wolken in de gaten houd kun je omrijden of schuilen.
 
ik was afgelopen jaar in italie en maar toen ik naar huis ging was het vreselijk weer en waren veel bergpassen afgesloten voor verkeer door slagbomen.
motorrijders en grote caravans werden van de weggehaald en moesten bij benzinepompen wachten tot het over was.
 
Echt slecht weer zie je wel aankomen maar soms gaat het erg snel, in de buurt van Andorra en keer verrast door een onweersbui. Dit was zo heftig dat ik meteen ben gaan schuilen onder een viaduct, slagregen is een ding maar als de bliksem 10 meter voor je neus inslaat en de donder bijna eerder komt dan de flits dan kun je beter een goed heenkomen zoeken.
wel een hele aparte ervaring zo.
 
ik had zon met een beetje miezerige regen en in 1x noodweer maar was ook in eens weer weg.
was wel mooi om tezien,toen de zon weer kwam zag ik de damp van de straat komen.
van noodweer naar 30graden naar snachts 7 graden,ik ben het redelijk koud gehad in mijn tentje.
 
Onweer in de bergen? Zo snel mogelijk een goede schuilplek zoeken! Het risico dat je door een bliksem wordt getroffen is te verwaarlozen. Maar een blikseminslag hoger op de berg kan een rotsblok losmaken waarna ie naar beneden komt denderen. En dat is een reëel gevaar. Heb het in Zwitserland meegemaakt dat een rotsblok van meer dan twee meter doorsnede vlak voordat wij dat punt bereikten op de weg terecht kwam. Over adrenaline-boost gesproken!

:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan