Onweer

Windzak

MF'er
29 aug 2006
119
0
Almere
Vanochtend vroeg reed ik door de Flevopolder dwars door een buiengebied. Om mij heen waren een flink aantal ontladingen te zien. Wel mooi, maar aan de andere kant enegzins bedreigend, zo ´naakt´ op een motorfiets. Is er iets bekend over de relatie onweer/motorrijders? Zijn er gevallen bekend van motorrijders die getroffen zijn door de bliksem? :?
 
Vanochtend vroeg reed ik door de Flevopolder dwars door een buiengebied. Om mij heen waren een flink aantal ontladingen te zien. Wel mooi, maar aan de andere kant enegzins bedreigend, zo ´naakt´ op een motorfiets. Is er iets bekend over de relatie onweer/motorrijders? Zijn er gevallen bekend van motorrijders die getroffen zijn door de bliksem? :?

Zou je niet eens een motorpak aandoen dan?
 
Mwoa kans is erg klein hoor. Ik rij gewoon door in ieder geval.
 
grootste gevaar van onweer is niet de bliksem, maar zijn de buien die om een onweersbui hangen.

een inslag van een bliksem is wel erg heftig (en ook best wel dodelijk), maar de kans op een inslag is zeer klein. om een onweersbui heen hangen vaak zeer heftige buien met zeer zware windstoten. dat wordt vaak vergeten, maar daar zou ik meer respect voor hebben.
 
Nou ,ik reed laatst op een hoge dijk ,en de blikseminslagen vlogen om mij heen. Nee , dat was niet prettig , en ik was het hoogste punt daar toen ik daar reed.
Wat zou er gebeuren als je geraakt wordt ? In een auto ben je beschermd door een kooi..
 
Terecht de waarschuwing voor de randverschijselen van een bui, met name de forse uitschieters, die uit alle richtingen kunnen komen. Ik ben zelf weerman van beroep, maar wil weten of iemand iets weet over het daadwerkelijk getroffen worden op een (rijdende) motor. In hoeverre helpt het feit dat je op rubberen banden rijdt?
 
Geen id wat de gevolgen zouden zijn, maar ik blijf elke ochtend gewoon :] , Ook bij schiphol mooie bliksum gezien vanmorgen. Gelukkig weining buien.

Maar toch wel tof dat ik niet de enigste ben die af en toe twijfeld over veiligheid op de motor met bliksum, zeker in de polder. :?
 
Terecht de waarschuwing voor de randverschijselen van een bui, met name de forse uitschieters, die uit alle richtingen kunnen komen. Ik ben zelf weerman van beroep, maar wil weten of iemand iets weet over het daadwerkelijk getroffen worden op een (rijdende) motor. In hoeverre helpt het feit dat je op rubberen banden rijdt?


Niet. Een band is zwart door toevoeging van koolstof: en da's een erg goede geleider. Nog los van dat een band sowieso te dun is om een dergelijke spanning af te isoleren.
 
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/262/ (gebruik enige/enigste/)

Gevolgen? Recent nog de http://www.bndestem.nl/binnenland/article600528.ece (begrafenis). Ik denk dat op de motor het resultaat vergelijkbaar van kwaliteit zal zijn.
 
Niet. Een band is zwart door toevoeging van koolstof: en da's een erg goede geleider. Nog los van dat een band sowieso te dun is om een dergelijke spanning af te isoleren.

Kun je dit staven met gegevens, want ik geloof hier niets van.
Alle isolatiematten in onze hoogspanningsruimte zijn n.l. van ZWART rubber, en goedgekeurd door door KEMA, maar volgens jouw is dit dus levensgevaarlijk :? :? :? :? :? :?
Een auto geeft na getroffen te zijn ook zijn lading niet af , hebben die dan andere zwartmakers in de banden, ( ja ik weet het kooi van faraday)
 
grootste gevaar van onweer is niet de bliksem, maar zijn de buien die om een onweersbui hangen.

een inslag van een bliksem is wel erg heftig (en ook best wel dodelijk), maar de kans op een inslag is zeer klein. om een onweersbui heen hangen vaak zeer heftige buien met zeer zware windstoten. dat wordt vaak vergeten, maar daar zou ik meer respect voor hebben.

Een onweersbui is hetzelfde als een normale bui maar dan alleen met extra bliksem.
;)
 
Kun je dit staven met gegevens, want ik geloof hier niets van.
Alle isolatiematten in onze hoogspanningsruimte zijn n.l. van ZWART rubber, en goedgekeurd door door KEMA, maar volgens jouw is dit dus levensgevaarlijk :? :? :? :? :? :?
Een auto geeft na getroffen te zijn ook zijn lading niet af , hebben die dan andere zwartmakers in de banden, ( ja ik weet het kooi van faraday)

Dat kleine stukje rubber, zelfs al zou het isoleren, helpt lang niet genoeg voor de bliksem. Bovendien heeft K@W@ gelijk wat de koolstof betreft. Is alleen niet om de band zwart te maken, maar om hem bepaalde eigenschappen te geven.
Heb ook in een hoogspanningsruimte meerdere malen bliksem dwars door een isolator laten springen, of er botweg omheen. Ligt aan de dikte en kwaliteit van je isolator... De vele megavolts die een echte bliksem geeft, zijn erg slecht te isoleren!
Zie trouwens ook mijn post in www.motor-forum.nl/forum/topic/143746
 
Hoe wat te doen als je met een motor geraakt wordt door de bliksem weet ik niet. Maar heb me wel laten vertellen (gelukkig nog geen eigen ervaring mee gehad) dat je met een koekblik als je geraakt ben, 'm dan tegen een boom oid moet zetten om 'm te ontladen.
 
Hoe wat te doen als je met een motor geraakt wordt door de bliksem weet ik niet.
Hoef je ook niet te weten: dat weet de begrafenisondernemer wel :P
Maar heb me wel laten vertellen (gelukkig nog geen eigen ervaring mee gehad) dat je met een koekblik als je geraakt ben, 'm dan tegen een boom oid moet zetten om 'm te ontladen.
Ontladen :? Het is geen batterij :N

Oh ja, en wat die isolerende werking van je banden betreft: als een bliksemflits voldoende krachtig is om een afstand van een paar honderd meter uit de lucht naar de aarde te overbruggen, dan zal die laatste tien centimeter van je velg naar de grond ook wel lukken, denk je niet?

Even afgezien van het feit dat je banden van binnen uit stalen gordels bestaan...
 
Laatst bewerkt:
Hoe wat te doen als je met een motor geraakt wordt door de bliksem weet ik niet. Maar heb me wel laten vertellen (gelukkig nog geen eigen ervaring mee gehad) dat je met een koekblik als je geraakt ben, 'm dan tegen een boom oid moet zetten om 'm te ontladen.

Valt in de categorie 'Broodje Aap verhalen'... Lees mijn post hierboven. De ontlading van de carrosserie stroomt via de banden naar de aarde, deze geleiden namelijk, in tegenstelling tot wat mensen verwachten.
 
Valt in de categorie 'Broodje Aap verhalen'... Lees mijn post hierboven. De ontlading van de carrosserie stroomt via de banden naar de aarde, deze geleiden namelijk, in tegenstelling tot wat mensen verwachten.

Hmm, duidelijk! Dus eiegnlijk gewoon niet 'geflitst'worden!
 
Een onweersbui is hetzelfde als een normale bui maar dan alleen met extra bliksem.
;)


bepaald niet!

als het boven een beetje onrustig is het de lucht met vocht of ijs huppelt een beetje omhoog en omlaag dan ontstaan er cumulus huppelepus wolken. soms dondert er wat naar beneden en noem je het een bui

als het boven heeeel onrustig wordt ontstaan er geen gewone stapelwolken, maar cumulonimbus wolken. (van boven afgeplat aangezien hij als het ware tegen een plafond van een andere luchtlaag botst) Hier is veel meer energy aanwezig, temperatuurverschillen zijn dan veel groter waardoor de lokale weerseffecten (wind en buien) veel heeftiger zijn.

als watersporter (zeiler) ben ik totaal niet bang voor een inslag in de mast (kijk maar eens hoeveel boten er in een onweersbui aan de kant liggen, geen een wordt getroffen.) de windstoten maken dat er bij onweer veel watersporters in de problemen komen. (moet er wel bij zeggen dat op open water door het koude water de echte onweersactiviteit meestal achterwege blijft en je alleen met de randverschijnselen te maken hebt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan