onzin regel DB

enforcerer

Die hard MF'er
11 sep 2020
948
405
allereerst wil zeggen ik begrijp heel goed dat er regels bestaan voor het aantal db wat uit een motor mag komen.
maar wat ik niet begrijp is waarom verschillende motoren verschillende db,s mogen produceren?
alsof mensen denken OOh is maar een Harley het maakt niet uit dat mijn ramen staan te trillen.
maar wacht ! is dat een 300 cc motor DAT MAg niet !
ik bedoel waar slaat het op ik vind dat elke motor of het nou 2000 cc is of 20cc effe veel geluid zou mogen maken.
en de bekeuringen slaan btw ook nergens op 300 en 450 euro alsof we op 1 wielrijden met een zwaard staan te zwaaien
 
Een 125cc scooter.. bijv. een PCX = Kleine knal qua verbranding = Minder geluid.

Een 1800cc harley = Grote knal qua verbranding = Meer geluid
Om die harley net zo stil te krijgen als die Honda 125cc zou je een uitlaat moeten plaatsen ter grootte van een schoorsteen.

Daarom dus.

Ik zou gewoon een Harley kopen.. (wel een rode)
 
Een 125cc scooter.. bijv. een PCX = Kleine knal qua verbranding = Minder geluid.

Een 1800cc harley = Grote knal qua verbranding = Meer geluid
Om die harley net zo stil te krijgen als die Honda 125cc zou je een uitlaat moeten plaatsen ter grootte van een schoorsteen.

Daarom dus.

Ik zou gewoon een Harley kopen.. (wel een rode)
ik begrijp heel goed dat het niet mogelijk is. maar dan vind ik dat de scooter ook zoveel geluid zou MOGEN maken
stel dat
jij 150 cc motor rijd
en een 1200 cc harley bijvoorbeeld
jullie worden allebij aangehouden de harley maakt veeel harder geluid maar de agent zegt rij maar door hoor meneer
wij pakken deze gast aan die de helft van jou geluid produceert.
hoe zou je je daarbij voelen
 
Dit is helemaal geen relevant probleem. Want beide motoren zijn goedgekeurd voor een aantal Db's.
Dat men de keuze maakt er een pauperuitlaat onder te hangen van Ali die vervolgens te veel geluid maakt, dat is je eigen keuze.
Dan mag je wat mij betreft ook gewoon de boete aftikken.. of nog beter, motor inbeslagname.
 
Een 125cc scooter.. bijv. een PCX = Kleine knal qua verbranding = Minder geluid.

Een 1800cc harley = Grote knal qua verbranding = Meer geluid
Om die harley net zo stil te krijgen als die Honda 125cc zou je een uitlaat moeten plaatsen ter grootte van een schoorsteen.

Daarom dus.

Ik zou gewoon een Harley kopen.. (wel een rode)
Dit lijkt mij een verkeerd om redenatie, Je kunt de regels niet gaan oprekken omdat je de geluids norm niet kunt halen.
De volgende ontwerper ontwerpt een machine met een "straalmotor" worden de geluids normen weer opgerekt.
Dit is een beetje overdreven maar het gaat om de richting.
 
ik begrijp heel goed dat het niet mogelijk is. maar dan vind ik dat de scooter ook zoveel geluid zou MOGEN maken
stel dat
jij 150 cc motor rijd
en een 1200 cc harley bijvoorbeeld
jullie worden allebij aangehouden de harley maakt veeel harder geluid maar de agent zegt rij maar door hoor meneer
wij pakken deze gast aan die de helft van jou geluid produceert.
hoe zou je je daarbij voelen
Als Calimero!
 
Dit lijkt mij een verkeerd om redenatie, Je kunt de regels niet gaan oprekken omdat je de geluids norm niet kunt halen.
De volgende ontwerper ontwerpt een machine met een "straalmotor" worden de geluids normen weer opgerekt.
Dit is een beetje overdreven maar het gaat om de richting.
Dus de regels voor vrachtverkeer moeten ook hetzelfde zijn als de regels voor auto's, en die dan weer hetzelfde als fietsers?

@enforcerer goed topic man! hier gaat zeker wat nuttigs uitkomen.

Maar waar baseer je de aanname op dat die regels zo zijn?
 
Het aantal decibellen waar de machine voor goedgekeurd is, mag hij maken en er mag en moet waarschijnlijk
een verschil zijn in het aantal decibellen tussen een 50 cc en een 1800 cc motorfiets. Maar als je bv. een 1100 BWM
hoort lopen vraag je je af of het soms een electromotor heeft. dus uitlaatgeluid van ook een Harley kan binnen de normen van het fatsoellijke
blijven. open uitlaten en uitlaten zonder Db killers, moeten niet mogen. Al klinkt een 1 of 2 cilinder goed als je hem hoort.
 
allereerst wil zeggen ik begrijp heel goed dat er regels bestaan voor het aantal db wat uit een motor mag komen.
maar wat ik niet begrijp is waarom verschillende motoren verschillende db,s mogen produceren?
alsof mensen denken OOh is maar een Harley het maakt niet uit dat mijn ramen staan te trillen.
maar wacht ! is dat een 300 cc motor DAT MAg niet !
ik bedoel waar slaat het op ik vind dat elke motor of het nou 2000 cc is of 20cc effe veel geluid zou mogen maken.
en de bekeuringen slaan btw ook nergens op 300 en 450 euro alsof we op 1 wielrijden met een zwaard staan te zwaaien
Dat is de schuld van Europa en de Europese goedkeuring. Misschien zelfs wel op nationaal niveau. Maar volgens mij is het Europees.
Wat ik wel zou doen, voordat de met je voet in je mond en het schaamrood op de kaken het Europese hof verlaat je eerst even inlezen over hoe geluid zich voortplant en hoe het ervaren word.

Kan zomaar zijn dat ze er over nagedacht hebben.
 
Ik vind zware motoren eng maar ik wil ook herrie kunnen maken!
niks engs aan ik vind ze alleen onhandig voor wat ik het gebruik. ik rij zo een h2 voor je . niet snel maar je begrijpt mijn punt wel.
ik wil helemaal niet zoveel geluid maken btw. het gaat er gewoon om dat er met 2 maten word gemeten.
soms hoor ik een motor en denk ik alle ramen gaan hier barsten en soms zie ik bijvoorbeeld een vespatje van 50 cc met een open akrapovic en dat mag niet komop man.
 
Kan zomaar zijn dat ze er over nagedacht hebben.
Misschien is er zelfs wel over nagedacht hoe t gemeten moet worden, en hoe de meetmethode effect heeft op de waarde die de motor volgens een specifieke test moet halen.
Het zou zomaar kunnen dat die waarde die op je op de rdw site iets te maken heeft met dat de desbetreffende meting een afgeleide meting zou kunnen zijn om het testen makkelijker te maken.

Maar het is inderdaad allemaal onzin en oneerlijk.
 
Een 150cc en een 1800cc mogen allebei dezelfde hoeveelheid geluid maken.
De precieze waardes weet ik even niet dus pin me daar niet op vast, maar voor de typegoedkeuring wordt dynamisch gemeten.
De motor rijdt voorbij in met 50km/u in 3e versnelling oid en op een vastgestelde afstand wordt het geluid gemeten. Dit is die 82db oid wat tegenwoordig de norm is, en die dus bij iedere nieuwe euronorm lager wordt.
Omdat die dynamische meting niet te doen is in het veld voor oom agent, kijken ze vervolgens bij iedere motor hoeveel dbs hij produceert als hij stilstaat bij een bepaald toerental, op een bepaalde afstand van de uitlaat etcetera.
Die waarde staat op het typeplaatje van de motor.
Dan lijkt het misschien dat de ene motor meer herrie mag maken dan de andere.
Uiteindelijk zijn ze tijdens die dynamische meting allemaal even stil.
Als die 150cc dus voorbij komt rijden in de juiste versnelling met 50 per uur, of die 1800 komt in die juiste versnelling voorbij met 50 per uur, ze maken evenveel geluid.
Als je er naast staat mag die 1800 dan miss 105db produceren en die 150cc misschien maar 85, maar dynamisch produceren ze allebei 82db.
 
Een 150cc en een 1800cc mogen allebei dezelfde hoeveelheid geluid maken.
De precieze waardes weet ik even niet dus pin me daar niet op vast, maar voor de typegoedkeuring wordt dynamisch gemeten.
De motor rijdt voorbij in met 50km/u in 3e versnelling oid en op een vastgestelde afstand wordt het geluid gemeten. Dit is die 82db oid wat tegenwoordig de norm is, en die dus bij iedere nieuwe euronorm lager wordt.
Omdat die dynamische meting niet te doen is in het veld voor oom agent, kijken ze vervolgens bij iedere motor hoeveel dbs hij produceert als hij stilstaat bij een bepaald toerental, op een bepaalde afstand van de uitlaat etcetera.
Die waarde staat op het typeplaatje van de motor.
Dan lijkt het misschien dat de ene motor meer herrie mag maken dan de andere.
Uiteindelijk zijn ze tijdens die dynamische meting allemaal even stil.
Als die 150cc dus voorbij komt rijden in de juiste versnelling met 50 per uur, of die 1800 komt in die juiste versnelling voorbij met 50 per uur, ze maken evenveel geluid.
Als je er naast staat mag die 1800 dan miss 105db produceren en die 150cc misschien maar 85, maar dynamisch produceren ze allebei 82db.
aha dat maakt al wat meer logica maar er word toch stil staand ook gemeten of alleen bij bijvoorbeeld 5k toerental
 
aha dat maakt al wat meer logica maar er word toch stil staand ook gemeten of alleen bij bijvoorbeeld 5k toerental
Stil staand bij een bepaald toerental is de "standaard" meting die oom agent doet.
De meting die voor typegoedkeur gedaan wordt is rijdend. En op basis van deze test word dus het toerental bij de stilstaande meting bebaseerd.
 
Een 150cc en een 1800cc mogen allebei dezelfde hoeveelheid geluid maken.
De precieze waardes weet ik even niet dus pin me daar niet op vast, maar voor de typegoedkeuring wordt dynamisch gemeten.
De motor rijdt voorbij in met 50km/u in 3e versnelling oid en op een vastgestelde afstand wordt het geluid gemeten. Dit is die 82db oid wat tegenwoordig de norm is, en die dus bij iedere nieuwe euronorm lager wordt.
Omdat die dynamische meting niet te doen is in het veld voor oom agent, kijken ze vervolgens bij iedere motor hoeveel dbs hij produceert als hij stilstaat bij een bepaald toerental, op een bepaalde afstand van de uitlaat etcetera.
Die waarde staat op het typeplaatje van de motor.
Dan lijkt het misschien dat de ene motor meer herrie mag maken dan de andere.
Uiteindelijk zijn ze tijdens die dynamische meting allemaal even stil.
Als die 150cc dus voorbij komt rijden in de juiste versnelling met 50 per uur, of die 1800 komt in die juiste versnelling voorbij met 50 per uur, ze maken evenveel geluid.
Als je er naast staat mag die 1800 dan miss 105db produceren en die 150cc misschien maar 85, maar dynamisch produceren ze allebei 82db.

Zowaar iemand die nadenkt... t is bijna bijzonder... :t


Nu nog even wachten tot iemand de verwarring tussen "stationaire meting" en "stationair toerental" er bij gaat halen. O-)
 
aha dat maakt al wat meer logica maar er word toch stil staand ook gemeten of alleen bij bijvoorbeeld 5k toerental
Als je staande gehouden wordt door de politie voor een geluidsmeting, gaan ze ongeveer als volgt te werk:
De motor moet op een open plek staan (niet vlak langs een muur bijv)
De microfoon gaat op een statief op voorgeschreven afstand en voorgeschreven hoek van de uitlaat. Vervolgens starten ze motor en houden het toerental op het niveau dat op je typeplaatje staat. Bijv 5500rpm. Dan zegt die dB meter je maakt zoveel geluid. Is dat meer dan op je typeplaatje staat, maak je teveel herrie.
Weet niet vanaf hoeveel dB overschrijding ze bekeuren en vanaf wanneer je een wok krijgt.
 
Stil staand bij 4k is de "standaard" meting die oom agent doet.
De meting die voor typegoedkeur gedaan wordt is rijdend. En op basis van deze test word dus het toerental bij de stilstaande meting bebaseerd.
Toerental verschilt per motor en staat op het typeplaatje.
Als je motor zo oud is dat dit er niet op staat houden ze vaste waardes aan vermoed ik. Ik meen ooit eens gelezen te hebben de helft van het max toerental, maar weet ik niet zeker.
 
Afgezien dat ik het nog niet eens zo'n gekke vraag vond en dat ik weer wat geleerd heb ( dank u @nampus )...ben ik nu de enige waarbij de nekharen overeind gaan staan bij: "Mag niet" ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan