oogje lassen op kroonplaat 748

Patrick @ ErZes

MF veteraan
16 aug 2003
1.079
1
Rossum
Ik wil op mijn 748 een navigatie systeempje zetten, heb voor de auto een becher traffic assist high speed welke ik ook op de motor wil gebruiken.

Nu heb ik ea bekeken en kan met een simpele ingreep het ding prachtig op de kroonplaat zetten, maar nu kom het, die simpele ingreep is het lassen van een oogje op de kroonplaat.(niet op mn originele, maar ik heb nog een 2e exemplaar)

Is dit uberhaupt mogelijk (is zo'n kroonplaat gegoten aluminium ?), is dit bezwaarlijk ivm scheuren en of verzwakken van het geheel ?

wie ka mij in dez evan advies voorzien ?

zo ziet zo'n kroonplaat eruit

a7_1_b.JPG
 
Giet alu is verrotte lastig te lassen, had ik laatst met een broken koppelings handle

Maar een kroonplaat = meestal gefreesd, dus moet makkelijk hunnen, maar dan moet het oogje ook van alu zijn en zelfde soort alu als het een kan
 
dat is ook zeker een optie, maar zou dit de boel niet verzwakken waarna kans op scheuren bestaat (denk het niet maar ben niet zeker) ?

het zal gaan om 2 a 3 m5 gaatjes waarin trillingdempertjes gemonteerd worden.

Moet even kijken welke van de 2 platen de gaafste is, die die er nu opzit of de gene die ik op ebay heb gekocht voor 27 euro :9 .

wil zoiezo een backup plaat hebben ivm verkoop inruil etc. een kroonplaat met gaatjes zal niet iedereen vrolijk stemmen.
 
Absoluut niet gaan lassen.

Wordt er niet mooier op.
Door lassen, verhitting, wordt de plaat thermisch uitgehard. lees zachter.

Gaatje boren, draad tappen klaar is kees.

Is het smeed alu. dan is lassen nog mogelijk.
Giet alu. wordt echt een ramp. en na het lassen lelijk. En ook nog een zwakke las. Als we ervan uitgaan dat het zuiver alu.is. Laat staan een legering of composiet.
 
Laatst bewerkt:
dat is ook zeker een optie, maar zou dit de boel niet verzwakken waarna kans op scheuren bestaat (denk het niet maar ben niet zeker) ?

het zal gaan om 2 a 3 m5 gaatjes waarin trillingdempertjes gemonteerd worden.

Moet even kijken welke van de 2 platen de gaafste is, die die er nu opzit of de gene die ik op ebay heb gekocht voor 27 euro :9 .

wil zoiezo een backup plaat hebben ivm verkoop inruil etc. een kroonplaat met gaatjes zal niet iedereen vrolijk stemmen.

Een mooi rond gaatje is niet zo heel erg, de spanningen worden eromheen geleid (als het ware). Een las is veel grilliger vooral omdat de structuur en de samenstelling van las en te lassen materiaal zoveel kan verschillen.
Een las kan in alu. veel eerder scheuren (hoeft niet perse) dan het materiaal bij een gaatje. Let wel, altijd glad afwerken.
 
Neem een inox plaatje, zaag uit in de vorm van je kroonplaat, maak daarop je bevestigingen voor je navigatiesysteem (schroeven of lassen), en kit dat er gewoon op met tec7 of een andere lijmkit. Als het lijmoppervlak groot genoet is komt het nooooooit los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan