ooh shiiiiit !!!

soesbiker

MF'er
29 jan 2005
64
0
etten leur
ooh shit
dat is wat ik dacht toen ik zaterdagavond 3 juni rechtdoor ging in de bocht van een oprit |( wat was nou t geval
ik reed de oprit op en stuurde de bocht in maakte een knee-down en kwam aan de buitenkant weer uit. nou lag daar een spoor (van wat achteraf waarschijnlijk water was)en daar schrok ik van dus ik zat nog in de bocht zette mijn motor recht op en flink in de ankers maar het mocht niet meer baten want daarwas de berm al ik ging onderuit en rolde zelf wat verder de berm was gelukkig zacht dus de schade viel gelukkig mee klein scheurtje in de bovenkuip en de kuipsteun krom spiegel en knipperlicht afgebroken
:N
nou is mijn vraag heb ik goed gereageerd of had ik het ook anders kunnen doen
 
ooh shit
dat is wat ik dacht toen ik zaterdagavond 3 juni rechtdoor ging in de bocht van een oprit |( wat was nou t geval
ik reed de oprit op en stuurde de bocht in maakte een knee-down en kwam aan de buitenkant weer uit. nou lag daar een spoor (van wat achteraf waarschijnlijk water was)en daar schrok ik van dus ik zat nog in de bocht zette mijn motor recht op en flink in de ankers maar het mocht niet meer baten want daarwas de berm al ik ging onderuit en rolde zelf wat verder de berm was gelukkig zacht dus de schade viel gelukkig mee klein scheurtje in de bovenkuip en de kuipsteun krom spiegel en knipperlicht afgebroken
:N
nou is mijn vraag heb ik goed gereageerd of had ik het ook anders kunnen doen

Wat voor reactie denk je dat je krijgt?

Je had de motor gewoon plat moeten houden, dan was er waarschijnlijk niets gebeurd...
 
Hoi,

klote dat dit je is overkomen... op de manier van reageren lijkt me met deze info weinig te zeggen. Als het hele asfalt nat was (en jij dacht dat het wat anders was) denk ik dat je goed hebt gereageerd. Als het nou een spoort/streep ofzo was had je je motor ook rechtop kunnen zetten en een andere lijn, om het spoor heen of binnen het spoor door, de bocht weer ingaan. verder weet ik de snelheid nie...

Maarja, dit is ook weer slap gelul, het is een reactie die voor iedereen anders is. De een verstijft en knalt erovereen, de ander sleurt aan zijn motor en knalt op ze plaat. de ander zet hem rechtop en schiet door en er zijn mensen die het wel redden om te ontwijken en hebben mazzel(of zijn gewoon goed).

iig heppie dat je er zelf goed vanaf bent gekomen *O*
 
Je geeft zelf al het antwoord O-)

Blijft balen onderuit gaan zeker als het je eigen fout is geweest.
Je hebt er in ieder geval straks iets van geleerd :Y
 
zoals ik t lees dus lekker hard door een bocht heen incl kneedown? Zou ik persoonlijk alleen maar doen als ik de bocht net ervoor ff verkent had. Op t randje rijden is nou eenmaal wat linker.
 
Soms zit het mee.... en soms.....nou ja niet dus. Gelukkig ben je er zelf goed van af gekomen dus als je dat als maatstaaf neemt is je reactie een goede geweest.
Suc6 met het oplappen van de fiets..Enne volgende keer misschien eerst de bocht een keer rustig door als je van plan bent te gaan jagen..
 
misschien altijd als basis principe nemen dat je op dat stuk weg dat je kunt zien en ziet alles kan doen om jezelf in veiligheid te brengen. dus dat stuk weg dat je ziet moet voldoende zijn om tot stilstand te remmen of wat dan ook te doen.

en als je wil sporten... eerste een keer rustig het rondje rijden om de boel te verkennen.


er kan zoveel zijn waar je niet door verrast wil worden. (stuk) band, olie, scheur, zand, iedere vorm van andere rotzooi.


het blijft de openbare weg. je kunt er dus niet blind op vertrouwen dat de baan schoon is en mocht dat onverhoopt niet het geval zijn dat er iemand met een vlag staat te zwaaien. (al zou dat misschien wel een nuttigere taak zijn voor de bende van spee, het levert meer veiligheid op dan laf snelheids controles uitvoeren)
 
Meer vooruit kijken, dan was er niets aan de hand geweest. :) Tenzij je natuurlijk niet ver de bocht in kon kijken, maar dan vind ik het niet verstandig om toch een kneedown te maken als je de bocht niet kan overzien.

Zeker als je aan het knallen bent, dan heb je veel informatie te verwerken. Krijg je informatie niet door (om het zo te zeggen), dan weet je dus dat je gas terug moet nemen.
 
ik denk dat velen zo zouden reageren, je moet proberen je reflexen te onderdrukken.
Als je gewoon je bocht had afgemaakt was het waarschijnlijk wel goed gekomen.
Verder vooruit kijken is ook een goed plan de volgende keer.

Nog 1 ding, als je de fiets plat hebt liggen in een bocht kun je nog ontzettend hard remmen, hoef je de fiets niet recht voor te zetten.
 
ik denk dat velen zo zouden reageren, je moet proberen je reflexen te onderdrukken.
Als je gewoon je bocht had afgemaakt was het waarschijnlijk wel goed gekomen.
Verder vooruit kijken is ook een goed plan de volgende keer.

Nog 1 ding, als je de fiets plat hebt liggen in een bocht kun je nog ontzettend hard remmen, hoef je de fiets niet recht voor te zetten.
Kleine toevoeging op je 1e zin.

ik denk dat velen zo zouden reageren die geen of weinig ervaring hebben en kosten wat het kost de knie aan de grond moeten rijden na 2 bochtjes oefenen
 
Nog 1 ding, als je de fiets plat hebt liggen in een bocht kun je nog ontzettend hard remmen, hoef je de fiets niet recht voor te zetten.

Nou, dan is jouw definitie van plat liggen en/of onzettend hard remmen anders dan die van mij.

Als je plat in een bocht ligt kun je niet onzettend hard remmen :N . Je kan wel remmen, echter hoe rechter hoe harder.
 
Nou, dan is jouw definitie van plat liggen en/of onzettend hard remmen anders dan die van mij.

Als je plat in een bocht ligt kun je niet onzettend hard remmen :N . Je kan wel remmen, echter hoe rechter hoe harder.

Moet je toch maar eens gaan proberen.
Idd rechtdoor kun je max remmen, maar als je de bike plat heb liggen kun je echt nog steeds verrekt hard remmen.
Het zal je verbazen hoeveel vertraging je kan maken zonder te vallen.
 
Met je achterrem bedoel je dan toch? Als je in een bocht je voorrem neemt zet de motor zich toch automatisch recht, dacht ik.

Dat de motor overeind komt klopt, maar doordat je dit weet kun je remmen en plat blijven drukken tegelijk waardoor je de bocht nog af kunt maken terwijl je de snelheid er uit haalt.

Er zijn natuurlijk grenzen aan maar het kan net dat beetje helpen wat je nodig hebt.
 
Moet je toch maar eens gaan proberen.
Idd rechtdoor kun je max remmen, maar als je de bike plat heb liggen kun je echt nog steeds verrekt hard remmen.
Het zal je verbazen hoeveel vertraging je kan maken zonder te vallen.

Oh, ik oefen vaak genoeg hoor.

Je hebt maar een bepaalde hoeveelheid grip. Als die voor 90% gebruikt om de zijdelingse krachten van de bocht te weersstaan, kun je slechts de resterende 10% gebruiken om te remmen en das niet heel hard.

Oh ja, en als je het toch probeert en je blijkt toch 11% grip nodig te hebben gehad, dan lig je dus op je gezicht, want blokkerend voorwiel als je in een bocht ligt is gelijk onderuit
 
Als je op een glad spoor terechtkomt schuif je in het ergste geval tot naast het spoor en daar heb je je grip weer terug en ga je slechts een beetje driftend door als je maar gewoon gast erop houd.
Je hebt geleerd om op een bepaalde manier een bocht in/door te gaan en bij alles wat je anders doet op het moment dat je al bezig bent met de bocht is fout.
Als er inderdaad iets glads ligt heb je kans om onderuit te gaan, dat is een risico van sportief rijden. Ga je echter tijdens een bocht wat anders doen ga je tegen de natuurwetten in die je juist helpen de bocht door te gaan en dan ga je vrijwel gegarandeerd (ja vrijwel, uitzonderingen bevestigen nou eenmaal de regel) onderuit.
Je weet nou dat je last hebt van het fenomeen paniekreactie dus de beste tip die ik kan geven is rustiger aan gaan doen en proberen om anders te gaan reageren.
 
Ga je echter tijdens een bocht wat anders doen ga je tegen de natuurwetten in die je juist helpen de bocht door te gaan en dan ga je vrijwel gegarandeerd (ja vrijwel, uitzonderingen bevestigen nou eenmaal de regel) onderuit.
Dit kan ik helaas alleen maar bevestigen... Motor rechtzetten om te remmen is een one-way ticket richting berm, of in mijn geval de vangrail.

Maarja, ik moest het ook op de harde manier leren
 
Terug
Bovenaan Onderaan