Ook gij Ducati

pics_090_clean_790.jpg
 
Ach, een oude Mercedes 200 D, W114 uit 1969.... met ingebouwde roetgenerator. Als dát je idee van volmaakt autorijden is heb je echt een hoop gemist.
Kijk maar wat voor paniek er al uitbreekt nu er heel voorzichtig een einde komt aan de dominantie van de verbrandingsmotor, ze voelen zich meteen bedreigd.
Wat een beperkte visie heb je dan...

Maar over die Ducati, het merk is in handen van Audi die momenteel een grote ommezwaai aan het maken is richting elektrische aandrijving samen met het hele Volkswagen concern.
De know-how hebben ze in eigen huis en het is een kwestie van tijd voor er een elektrische Ducati gepresenteerd wordt.

Nu nog niet, het publiek moet er nog aan wennen en ondertussen wordt de techniek verder ontwikkeld maar net als bij Harley Davidson waar niemand het van verwacht had zal er een elektrisch model komen, en het blijft niet bij één model.
 
Ach, een oude Mercedes 200 D, W114 uit 1969.... met ingebouwde roetgenerator. Als dát je idee van volmaakt autorijden is heb je echt een hoop gemist.
Kijk maar wat voor paniek er al uitbreekt nu er heel voorzichtig een einde komt aan de dominantie van de verbrandingsmotor, ze voelen zich meteen bedreigd.
Wat een beperkte visie heb je dan...

Maar over die Ducati, het merk is in handen van Audi die momenteel een grote ommezwaai aan het maken is richting elektrische aandrijving samen met het hele Volkswagen concern.
De know-how hebben ze in eigen huis en het is een kwestie van tijd voor er een elektrische Ducati gepresenteerd wordt.

Nu nog niet, het publiek moet er nog aan wennen en ondertussen wordt de techniek verder ontwikkeld maar net als bij Harley Davidson waar niemand het van verwacht had zal er een elektrisch model komen, en het blijft niet bij één model.

Hadden die niet een "klein probleempje" met hun Diesels, en proberen ze het nu goed te praten met "elektrisch"?
 
In Europa is het een klein probleempje inderdaad, meer niet. Zo machtig is de autolobby hier dat dit blijkbaar zonder grote gevolgens kan blijven. In de VS hebben ze wel moeten bloeden....
https://www.bild.de/bild-plus/auto/...ste-60618186,view=conversionToLogin.bild.html
Ik vind het tekenend voor de hele denkwijze rondom verbrandingsmotoren, ze denken dat ze overal mee wegkomen. Maar dit is het begin van het eind voor de verbrandingsmotor, ze doen dit immers niet voor niets, dat ding loopt nu echt tegen het eind van z’n ontwikkeling.
De komende generatie kijkt tegen benzine- en dieselmotoren aan zoals zoals wij tegen stoommachines, spoelenrecorders en draaischijftelefoons.
 
Ik vind het tekenend voor de hele denkwijze rondom verbrandingsmotoren, ze denken dat ze overal mee wegkomen. Maar dit is het begin van het eind voor de verbrandingsmotor, ze doen dit immers niet voor niets, dat ding loopt nu echt tegen het eind van z’n ontwikkeling.
De komende generatie kijkt tegen benzine- en dieselmotoren aan zoals zoals wij tegen stoommachines, spoelenrecorders en draaischijftelefoons.


Ik wil het horen, ik wil het niet horen, ik wil het niet horen Ik wil het horen, ik wil het niet horen, ik wil het niet horen Ik wil het horen, ik wil het niet horen, ik wil het niet horen Ik wil het horen, ik wil het niet horen, ik wil het niet horen Ik wil het horen, ik wil het niet horen, ik wil het niet horen 👀
 
De komende generatie kijkt tegen benzine- en dieselmotoren aan zoals zoals wij tegen stoommachines, spoelenrecorders en draaischijftelefoons.
Dat denk ik ook, en wat motorrijden betreft weten ze toch niet wat ze missen.
 
Als je van motorrijden houdt denk ik dat het heel erg meevalt.

Zelf volg ik een aantal sites over elektrisch vervoer, op die fora lees je juist heel vaak van mensen die na een eerste rit aangenaam verrast zijn en meteen een elektrische auto bestellen en van mensen die na jaren benzine en diesel te hebben gereden nu elektrisch rijden niet meer terug willen naar brandstof.

Ik heb dat zelf ook, sinds de elektrische motor heb ik veel meer lol aan het motorrijden dan daarvoor.
 
Ja, blijkbaar wel, want de elektrische bevalt een stuk beter zo te lezen. Niet voor iedereen hoeft het herrie te maken en te trillen om lekker te zijn. :+
 
1 voordeel van Elektrische motoren is dat gelijk het maximale koppel beschikbaar is,wat dat betreft is
het veel koppel onderin wel te vergelijken met een V twin,en ja we kunnen het leuk vinden of niet we zullen er toch aan moeten.
Het kan op een gegeven ogenblik zo zijn dat het gebruik van een voertuig met verbrandingsmotor op de openbare weg verboden gaat worden,
nu al zijn steden bezig om in de nabije toekomst alle voertuigen met een verbrandingsmotor te gaan weren,dus maakt u borst maar nat.
Ik heb mijn menig al bijgesteld,ik moest er niks van hebben,maar vind ze er steeds beter uit gaan zien en dus wie weet ooit ook zoiets aanschaffen.
Geen benzine meer tanken,geen nokkenassen,zuigers en kleppen enzzz meer die slijtage gevoelig zijn,dus dat is wel een voordeel.
 
Laatst bewerkt:
Dat denk ik ook, en wat motorrijden betreft weten ze toch niet wat ze missen.

Hangt af van het soort motor, de charme van m'n Ducati is juist die stampende 2-cilinder, in m'n Honda zit een stille, glad lopende V4, als die wordt vervangen door elektrisch dan wordt het alleen maar comfortabeler.
 
Tja niet iedereen wil rammelende droge koppelingen en herrie horen,mijn GW is nog stiller dan de meeste auto,s ,
dieren en mensen kijken niet eens op als ik voorbij rij,heerlijk zo zonder die herrie.;)
 
Nou ik heb wel eens eens een uitwisseling gedaan en de charme van de tweecilinder ervaren😉. Goeie vriend van mij, reed in '93 al een Duc en nu een 1100 Hypermotard, was natuurijk reuzenieuwsgierig naar een ritje op mijn Energica. Dus zo geschiedde; hij voor het eerst op de 280kg zware EsseEsse9, ik voor het eerst, na duizenden km elektrisch, op een 180kg lichte Duc. Het was een ritje van 20 km naar de snellader met <20% accu, dus ik wilde hem niet op sportmodus zetten. Sportmode is trouwens ook minder spectaculair <20% SOC. Het was voor mij even alsof ik weer motorrijles had; starten (wat een geluid), koppelen, eerste versnelling (omlaag toch😜 ?) en wegrijden. Vanaf toen was het wel weer zoals vanouds, maar ik denk dat hij zich meer heeft vermaakt dan ik. Hij lekker uitaccelereren in de bochtjes voor me en ik was ik voor m'n gevoel aan het vechten in de versnellingen om die hete ronkende, trillende machine op gang te houden. Het gemak waarmee je met elektrisch snelheid maakt verbaasde me, zeker toen ik achter m'n eigen motor reed met weinig accu en nota bene op de urban rijmode. De Duc is natuurlijk wel de snellere motor, het lag aan mijn schakelen en het feit dat je op andermans motor rijdt; in de Harz kon hij op me in lopen bij accelereren. De Eva 107, die toen ook mee was, was wel iets sneller.

Het moge duidelijk zijn dat ik niet meer terugga naar de tweecilinder. Mijn motorvriend, nog zeker blij met z'n Duc, wil zeker weer een ritje bietsen, maaar dan in sportmodus. Dat een EV bike niet karakterloos hoeft te zijn bewijst Energica wel mijns inziens: een trellisframe, eigen ontwikkelde ovebrenging, CNC en 3d geprinte delen enzovoort. Als Ducati de clientele serieus neemt, zullen ze met een serieus EV concept moeten komen (geen omgekatte Zero), maar gezien de huidige beperkingen van elektrisch rijden en de hoge marge op benzinefietsen verwacht ik niet snel iets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan