Ook ik....kan ik de buschauffeur aanklagen? tips?

Daniel88

Die hard MF'er
14 nov 2003
268
0
Breda
Helaas ben ik vandaag ook ontgroent door het asvalt te kussen op een minder prettige manier. en wel een hele rare. ik wil graag julie mening en of ik kans maak op eventueel wat geld te vangen van de verzekering. ben een student en kan geen 2 motors betalen

Ik ben Daniel, 19 jaar en sinds 1,5 jaar rij ik motor. heb daarvoor altijd rs50 gereden. Mijn motor is een zxr400 uit 2000, waar al mijn zuur verdiende spaargeld (echt alles) in zit.

Trots als een pauw reed ik vandaag met me nog geen week oude nolan stoner replica helm over een 50km/h weg in de wijk. het was half 6 en heel erg druk. ik zal proberen de situatie te schetsen:

voor mij reed een auto en daarvoor een bus. we reden gewoon 50 en ik had voldoende afstand. bij een druk kruispunt stonden bij de bushalte al 2 bussen te wachten. terwijl er eigenlijk maar plek is voor 1 bus. De bus voor mij gaf aan er ook achteraan te sluiten.
Dit veroorzaakte een beetje chaos op de kruising.

De auto voor mij passeerde als eerste de bus, en toen hij halverwege de 2e bus was (die erg onoverzichtelijk stond) begon deze ineens te rijden. Hij stak zn knipperlicht aan en begon meteen te rijden. De auto voor mij was al zo ver naast de bus dat hij schrok en een noodstop maakte. Op het moment dat ik zag dat de bus wilde gaan rijden zag ik nog niet dat de auto voor me zo abrupt stopte, waardoor ik met een gangetje van 20km/h vol tegen de auto voor me knalde die inmiddels stilstond.

Na even vol pijnscheuten op de grond te hebben gelegen keek ik naar de auto en de bus. de buschauffeur keek me nog aan maar reed meteen door. Heel veel omstanders die het hadden zien gebeuren en de andere buschauffeuren kwamen wel meteen naar me toe.
Resultaat is dat mijn motor een halve meter korter is, frame is krom, stuur zit vast, vork is krop, zeer veel kapschade. en ik zelf heb alleen zeer veel spierpijn. maar zelfs op mijn helm zit geen krasje! de achterruit van de auto voor me ligt er wel uit en heeft een flinke deuk.

De politie was er snel bij, en de collega's hebben de buschauffeur terug geroepen. deze zij er niets mee te maken te hebben. maar is nu wel officieel verdachte.
Ik weet dat ik de gene was die er achterop reed, maar wel door zeer roekeloos reageren van de buschauffeur, die dacht zo het overige verkeer voor te zijn om zo snel weg te kunnen rijden.

Ik heb ook heel veel mensen, inclusief de bestuurder van de auto voor me die ik aanreed en de auto's achter me en buschauffeuren. die voor me hebben getuigt tegen de andere chauffeur.

Wie staat hier in zijn recht? de politie zei dat ik wel een kans had en mijn vader heeft ok al de rechtsbijstand ingeschakelt. Zal dit gaan lukken met een rechtzaak??

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, dat zou ik erg waarderen
 
Was het binnen of buiten de bebouwde kom?

Als ik het goed lees:

De bus reed weg,
de auto gaf de bus geen voorrang,
auto gaat vol in de ankers,
jij reed achter de auto aan en klapte erop,


Ik bekijk het even vanuit meerder kanten hoor maar je kan zeggen:
-Door de schrikreactie van de automobilist ben jij inderdaad van je motor beroofd. Het is de schuld van de automobilist dat jij met je schade zit, want hij had de bus voorrang moeten verlenen (als het binnen de bebouwde kom was).
-Jij hebt een beetje blind de auto voor je gevolgd, niet voldoende afstand, en je klapt erop.
-In ieder geval lijkt het mij dat de buschauffeur nogal untouchable is omdat hij binnen de bebouwde kom voorrang heeft met invoegen na een busstop.

in ieder geval oordeel ik nergens over hoor! vat het niet verkeerd op!

Ik hoop natuurlijk voor jou dat je je motorcentjes vergoed krijgt!


[me="wooter"]mompelt iets van op een shovel klappen omdat ie geen voorrang kreeg[/me]
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik het ik opvat is het toch jou fout. Als je beter had opgelet en meer afstand had gehouden had je ook eerder aan je rem kunnen trekken of kunnen uitwijken. De auto voor jou kan natuurlijk ook fout zijn omdat deze eerder had moeten zien dat de bus kwam deze heeft natuurlijk voorrang. Mocht ik het nou totaal mis hebben Je Kan natuurlijk altijd jou verzekeraar bellen of even naar de politie gaan en daar alles voorleggen die kunnen je dan vast wel zeggen of je kans maakt en hoe je het aan moet pakken.

Groeten en succes ermee
 
Laatst bewerkt:
Was het binnen of buiten de bebouwde kom?


Ook binnen de bbk moet een bus die zijn richtingaanwijzer uit doet voorrang krijgen, en niet nemen.

Rechtsbijstand zal het uitzoeken, hoef je zelf niets meer aan te doen nu als het goed is. Getuigen etc. aanvoeren bij hun, zoeken hun het uit.
 
Ook binnen de bbk moet een bus die zijn richtingaanwijzer uit doet voorrang krijgen, en niet nemen.

Rechtsbijstand zal het uitzoeken, hoef je zelf niets meer aan te doen nu als het goed is. Getuigen etc. aanvoeren bij hun, zoeken hun het uit.

Tjah ik woon in centrum Groningen, die bussen hier zijn rijdende killers.
 
Ook binnen de bbk moet een bus die zijn richtingaanwijzer uit doet voorrang krijgen, en niet nemen.

Rechtsbijstand zal het uitzoeken, hoef je zelf niets meer aan te doen nu als het goed is. Getuigen etc. aanvoeren bij hun, zoeken hun het uit.

:^

Hij moet zelf ook kijken of het veilig is.. als die auto al vlak achter de bus is (je hoeft volgens mij niet te remmen als je ziet dat er een bus bij een halte staan omdat je dan het overige verkeer hindert) moet hij wel die auto voor laten gaan.
 
:^

Hij moet zelf ook kijken of het veilig is.. als die auto al vlak achter de bus is (je hoeft volgens mij niet te remmen als je ziet dat er een bus bij een halte staan omdat je dan het overige verkeer hindert) moet hij wel die auto voor laten gaan.


Doe jij dat ook op een kruissing??
 
Vroeger maakte men in het openbaar vervoer gebruik van paard en wagen. Opdat het paard zich niet zou storen aan andere weggebruikers werd deze voorzien van oogkleppen. Na de intreding van het gemotoriseerde openbaar vervoer is het paard uit het straatbeeld verdwenen. De oogkleppen zijn echter gebleven. Die behoren tot de standaard-uitrusing van buschauffeurs.....
 
-In ieder geval lijkt het mij dat de buschauffeur nogal untouchable is omdat hij binnen de bebouwde kom voorrang heeft met invoegen na een busstop.
untouchable?
Volgens mij mag je een plaats van ongeval niet verlaten.

Ontopic:
Het is het proberen waard via de rechtbijstand.
Als je voorligger, omstanders en collega buschauffeurs in jou voordeel willen getuigen dan is het te proberen.

Misschien kun je ook schikken met de busmaatschappij? (via de rechtsbijstand)

offtopic:
Baksteen nog niet gereageerd :+
 
Ik denk dat je weinig kans maakt, als je achterop rijdt ben je altijd fout, hoe de omstandigheden ook lagen, tenzij de auto voor je opzettelijk remt. In dat geval kan hem het veroorzaken van een ongeval ten laste worden gelegd. Echter, ook al remt ie voor een egel die oversteekt en jij rijdt achterop, ben je gewoon fout. Ik begrijp dat je in deze situatie de bus in de gaten houdt, maar dat zal door de verzekering gewoon als je eigen fout worden bestempeld, ook al zou ik waarschijnelijk hetzelfde doen.

Succes igg.
 
Doe jij dat ook op een kruissing??

Ik weet niet hoe je dat bedoelt, maar als je uit een parkeervak wegrijd moet je toch ook kijken of je niemand hindert?

Edit: okee, daar heb je geen voorang, maar knal jij ook zonder te kijken een kruispunt over waar je wel voorang hebt. Lijkt me een beetje raar als iemand al half op jou wegdeel staat, dat je hem gewoon omverrijd, omdat jij voorang hebt..
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je weinig kans maakt, als je achterop rijdt ben je altijd fout, hoe de omstandigheden ook lagen, tenzij de auto voor je opzettelijk remt. In dat geval kan hem het veroorzaken van een ongeval ten laste worden gelegd. Echter, ook al remt ie voor een egel die oversteekt en jij rijdt achterop, ben je gewoon fout. Ik begrijp dat je in deze situatie de bus in de gaten houdt, maar dat zal door de verzekering gewoon als je eigen fout worden bestempeld, ook al zou ik waarschijnelijk hetzelfde doen.

Succes igg.

Sorry, dit is dus niet waar.
Mijn vader is met een redelijke vaart achter in een auto gereden (met koekblik) en heeft (na 3 jaar) alles volledig vergoed gekregen.
Oorzaak, zondagsrijder die stopte voor een vrachtwagen van rechts. Die geen voorrang had....en geparkeert stond in een parkeervak. voorste auto remt, tweede auto schiet opzij, mijn pa (3de auto) rijd bijna vol in 1ste auto. (Pa was ok...auto had deukje, 1ste auto totalloss en niet rijdbaar meer....hoera voor franse degelijkheid :P)
Vrachtwagenchauffeur (die tv zat te kijken in passagierskant van de cabine) en de 2de autobestuurder hebben als getuigen opgetreden. De 3 jaar ging niet over OF er betaald moest worden, maar over HOEVEEL.

@TS gewoon raport laten opmaken, alle getuigen laten horen en door de verzekering laten uitvechten.
De buschauffeur heeft voorrang, echter mag hij dit nooit nemen. En hij mag al helemaal niet doorrijden na een ongeluk, al was ie maar getuige.
Als de auto eerder geen teken gaf van afremmen/stoppen, en ineens stil ging staan is er een kans dat je je geld krijgt.
Al gaan ze natuurlijk roepen dat je er te dicht op zat.
Succes met de afhandeling!
 
Ik weet niet hoe je dat bedoelt, maar als je uit een parkeervak wegrijd moet je toch ook kijken of je niemand hindert?

Andere situatie, zodra de bus zijn knipperlicht aanzet moet je hem voor laten gaan, als dit redelijkerwijs kan natuurlijk (zwarte strepen en rookwolken zijn niet nodig).
Als je wegrijd uit een parkeervak moet je iedereen en alles voor laten gaan en zullen ze ook nooit voor je hoeven stoppen.
 
Andere situatie, zodra de bus zijn knipperlicht aanzet moet je hem voor laten gaan, als dit redelijkerwijs kan natuurlijk (zwarte strepen en rookwolken zijn niet nodig).
Als je wegrijd uit een parkeervak moet je iedereen en alles voor laten gaan en zullen ze ook nooit voor je hoeven stoppen.

Ja, ik had hem al geedit.
 
Volgens mij is het zo dat als je de bus al aan het inhalen bent hij nooit op mag trekken. Ik denk dat je een goede kans maakt . Ik heb zelf een vergelijkbaar ongeluk gehad met een auto, en heb ook mijn gelijk gekregen.

Grtz Eagle.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger maakte men in het openbaar vervoer gebruik van paard en wagen. Opdat het paard zich niet zou storen aan andere weggebruikers werd deze voorzien van oogkleppen. Na de intreding van het gemotoriseerde openbaar vervoer is het paard uit het straatbeeld verdwenen. De oogkleppen zijn echter gebleven. Die behoren tot de standaard-uitrusing van buschauffeurs.....

_O- _O- _O- :+
 
Laatst bewerkt:
Als de bus zijn knipperlicht gebruikt om onmiddelijk voorrang op te eisen zit hij fout, voorrang heb je alleen op mensen die nog achter/ tegelijkertijd met jou ergens aankomen.
Voorbeeld van een kruispunt waar je voorrang hebt, als iemand anders al op de helft is heeft hij natuurlijk voorrang op jou, alleen zijn volgers die nog niet op het kruispunt rijden weer niet.
Lijkt wel een fietser die buschauffeur, die steken ook hun hand uit om vervolgens meteen lekker te doen waar ze zin in hebben, die zin het richtingaangeven als een soort vrijbrief om zonder te kijken over te steken, en die zitten fout.
Zoals ik jou verhaal heb begrepen zit die buschauffeur gewoon fout...rijden zonder te kijken of het wel kan...+verlaten plaats van ongeval is een misdrijf!!! maar goed...als die autorijder bijv het knipperlicht al had gezien...tjah en geen voorrang verleent heeft...dan zal je toch aan het kortste eind trekken denk ik!
 
offtopic:
Baksteen nog niet gereageerd :+

O-) na de laatste time out van de server is m'n "buschauffeur" scripje ook van slag... O-)



http://www.motormeuk.nl/bekijken/539/nieuws/Derde-partij-vaak-medeveroorzaker-ongeval.html (Motormeuk Nieuws: 'Derde partij' vaak medeveroorzaker ongeval)



Er zijn verschillende vormen van voor laten gaan voorrang verlenen enz enz... de voorrang die een bus heeft bij het wegrijden bij een bushalte is een van de meest zwakke vormen van voorrang.

De uiteindelijke schuld is erg discutabel.
Bus, auto, motor.

Erg diep, als je dat precies omschreven wilt hebben, maar ik denk dat de motorrijder in dit geval een goede kans maakt !!
De automobilist reageert uit overmacht en de motorrijder was er niet opgereden als de automobilist niet tot die reactie was gedwongen door de bus, zeg maar.

Maar... wat ik wel eerder hier las... er kan een verschil zitten in wat de politie (of justitie) beslist en aan wie de verzekeringsmaatschappij het geld uitkeert.

Een goede rechtsbijstand en vooral GETUIGEN ! zullen doorslaggevend zijn in dit geval !!
 
O-) na de laatste time out van de server is m'n "buschauffeur" scripje ook van slag... O-)



http://www.motormeuk.nl/bekijken/539/nieuws/Derde-partij-vaak-medeveroorzaker-ongeval.html (Motormeuk Nieuws: 'Derde partij' vaak medeveroorzaker ongeval)



Er zijn verschillende vormen van voor laten gaan voorrang verlenen enz enz... de voorrang die een bus heeft bij het wegrijden bij een bushalte is een van de meest zwakke vormen van voorrang.

De uiteindelijke schuld is erg discutabel.
Bus, auto, motor.

Erg diep, als je dat precies omschreven wilt hebben, maar ik denk dat de motorrijder in dit geval een goede kans maakt !!
De automobilist reageert uit overmacht en de motorrijder was er niet opgereden als de automobilist niet tot die reactie was gedwongen door de bus, zeg maar.

Maar... wat ik wel eerder hier las... er kan een verschil zitten in wat de politie (of justitie) beslist en aan wie de verzekeringsmaatschappij het geld uitkeert.

Een goede rechtsbijstand en vooral GETUIGEN ! zullen doorslaggevend zijn in dit geval !!

maar is het niet zo dat als je gelijk krijgt van eenr echter, dat de verzekering zich daaraan moet houden?
 
maar is het niet zo dat als je gelijk krijgt van eenr echter, dat de verzekering zich daaraan moet houden?
Ja, dat is in principe zo. Het staat echter niet voor niets onderlijnd...
De meeste verzekeringsmaatschappijen hebben een redelijk grote juridische afdeling, en bij sommige verzekeraars houden die zich met maar 1 ding bezig: Hoe kan ik zo lang mogelijk voorkomen dat we uit moeten betalen? |( |( |(

Er zit ook nog eens een stukje verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Een kennis van mij is ooit eens onterecht op staande voet ontslagen. Dit heeft hij aangevochten bij de rechter, gelijk gekregen en een schadevergoeding toegewezen gekregen. Het is nu 10 jaar later en hij heeft het geld nog steeds niet. Zal het wel nooit krijgen ook helaas...
 
Is het een veolia bushalte toevallig....(of zitten die alleen in limburg)

zoja...dan heeft die bus géén voorrang :)

http://www.hanff.nl/viewtopic.php?t=1932
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie snelle reacties! vandaag ga ik de motor bekijken. staat nu bij motorcentrum rijen. Ik hoop dat het gaat lukken met de rechtsbijstand. ik heb in ieder geval voldoende getuigen. ook de man die ik aangereden heb die heeft een lange verklaring achter gelaten tegen de chauffeur
 
Ook binnen de bbk moet een bus die zijn richtingaanwijzer uit doet voorrang krijgen, en niet nemen.

Rechtsbijstand zal het uitzoeken, hoef je zelf niets meer aan te doen nu als het goed is. Getuigen etc. aanvoeren bij hun, zoeken hun het uit.

Helaas zie ik steeds vaker buschauffeurs die hem gewoon naar links knallen ook al zit je naast ze....

Ik denk dat je weinig kans maakt, als je achterop rijdt ben je altijd fout, hoe de omstandigheden ook lagen, tenzij de auto voor je opzettelijk remt. In dat geval kan hem het veroorzaken van een ongeval ten laste worden gelegd. Echter, ook al remt ie voor een egel die oversteekt en jij rijdt achterop, ben je gewoon fout. Ik begrijp dat je in deze situatie de bus in de gaten houdt, maar dat zal door de verzekering gewoon als je eigen fout worden bestempeld, ook al zou ik waarschijnelijk hetzelfde doen.

Succes igg.

Ik heb dat met de harde hand moeten leren.
Toen ik 16 was en op de scooter reed mochten de brommers net op de weg rijden, ik werd hierdoor vaak voor mijn sloffen gereden.. zo erg zelfs dat ik bijna van de weg gebeukt wordt door een automobilist, uit een schrik reactie maakte ik een gebaar naar die automobilist die toen vol op de rem ging staan.
En sja... auto's remmen beter dan scooters, vooral niet als hij vlak voor je zit omdat hij je afsneed -O-

Hij zei tegen me dat ik lekker ( op die toon ja ) een probleem had en hij niet want hij zou wel zeggen dat hij moest remmen voor een egeltje......
Veel gebeld... maar die man kreeg zijn geld :( :(

Als iemand mij dit nu nog een keer zou flikken ( een ongeluk in de schoenen schuiven )..... ( was toen nog vrij jong en was een beetje overrompelt door het hele gebeuren )
 
Het is wel een erg zuur verhaal voor je, hoop dat je -snel- in het gelijk wordt gesteld en je geld krijgt.
Toch vraag ik me een ding af: je schrijft dat je met 20 km/u op de stilstaande auto reed, en dat je vork en frame krom zijn en het achterruit uit de auto ligt.
Zijn dat niet erg heftige gevolgen voor zo'n relatief lage snelheid? Zou het niet kunnen dat je harder reed?
Ik vraag me daarom ook af of de verzekeraar dat niet in twijfel gaat trekken, of tegen je gaat gebruiken.

(Ik ben geen deskundige, en wil je al helemaal niet beschuldigen van leugens ofzo...maar vraag me dit wel even af)

Anyhoe...veel succes ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan