Ook ik....kan ik de buschauffeur aanklagen? tips?

Magoed, ik hoop dat je je centjes krijgt van de verzekering, maar ik vrees dat de busmaatschappij in deze gaat uitkeren aan de automobilist, en jou laat bengelen

Ga daar maar niet van uit, want de bus heeft geen schade en is verzekering technische helemaal geen partij! De schade zal waarschijnlijk worden geregeld tussen de automobilist en de motorrijder, en die laatste trekt aan het kortste eind..

Neemt niet weg dat je kunt proberen om er een zaak van te maken. Maar vooralsnog staat de bus verzerkering technisch buiten dit gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
ik denk, en begrijp me niet verkeerd sta volledig aan jou kant, dat je bij verzekeraars geen poot hebt om te staan. Het is een onoverzichtelijke situatie waarbij je stapvoets moet rijden. Je hebt niet voldoende afstand gehouden en bent acterop geknalt... Waarschijnlijk kan je opnieuw beginnen met sparen...
 
Mag je voor rechtsaf voorsorteren op een busbaan dan?

Of zie ik het allemaal net zo goed op de foto?

Nouja, doet ook niet echt terzake voor het probleem hier.
 
je mag met je auto helemaal niet op een busbaan, in geen geval volgens mij.
ook niet om af te draaien.

die doorgetrokken lijn geeft dat aan.

maar als dit echt de situatie was dan was die bus dubbel fout volgens mij en had hij niet eens voorrang. Hij had moeten wachten tot bus 1 aan reed en er dan achteraan gaan.
 
Die doorgetrokken streep...uh, als de bus daar ook niet overheen mag, hoe komt ie er dan ooit op of af :? Daar mag de bus overheen... net zoals de bus over sommige verdrijvingsvlakken heen mag, en in sommige gevallen over vluchtstroken.

Zelf rijd ik gelukkig buiten de stad, maar ik weet van stadschauffeurs dat dit verhaal twee kanten heeft; weinig grote-stads-automobilisten schijnen op de hoogte van de bushaltevoorrangsregel binnen de bebouwde kom.
Ik krijg eigenlijk altijd netjes voorrang, gelukkig, want das ook nog zoiets; je moet ook nog op tijd rijden.... en ik geloof dat er in de omgeving Leiden veel stress-ritten zitten, allemaal veels te krap gepland.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal aan mijn vader vragen hier een blik op te werpen. Hij werkt bij een busmaatschappij en heeft nog wel eens te maken met de afwikkeling van ongevallen.
 
Ik vind het een zeer nare ervaring voor je , Daniel maar ik ben er bang voor dat je geen poot hebt om op te staan. Feit is dat jij te kort op je voorganger zit en niet defensief deelneemt aan het verkeer. Het klinkt hard maar ik denk dat het daar op neer gaat komen.
 
VOor zover ik het weet ben jij gewoon de sjaak.. Hoe dan ook, die auto daarvoor remt en jij knalt daar op door (te laat) te remmen.. Heel lulllig, maar zo zien zij het volgens mij.. Had je maar meer afstand moeten houden, had je maar dit, had je maar dat.. Ze zijn wat dat betreft erg lelijk soms :(
 
Ik denk inderdaad ook dat men zal beginnen over het feit dat je achter op de auto bent geklapt en dus te weinig afstand hebt gehouden om veilig te remmen. Dus als je al wat terug krijgt zal het niet alles zijn.

Heel veel sterkte in ieder geval en succes met de afwikkeling verder. Zit er nu zelf ook in en het blijft "met peren".
 
Die doorgetrokken streep...uh, als de bus daar ook niet overheen mag, hoe komt ie er dan ooit op of af :? Daar mag de bus overheen... net zoals de bus over sommige verdrijvingsvlakken heen mag, en in sommige gevallen over vluchtstroken.

Zelf rijd ik gelukkig buiten de stad, maar ik weet van stadschauffeurs dat dit verhaal twee kanten heeft; weinig grote-stads-automobilisten schijnen op de hoogte van de bushaltevoorrangsregel binnen de bebouwde kom.
Ik krijg eigenlijk altijd netjes voorrang, gelukkig, want das ook nog zoiets; je moet ook nog op tijd rijden.... en ik geloof dat er in de omgeving Leiden veel stress-ritten zitten, allemaal veels te krap gepland.

die busstrook houd ook ergens op hoor, bij een kruising bijvoorbeeld, of bij een zijweg.
als een bus eenmaal op een busstrook zit dan moet hij er volgens mij gewoon opblijven hoor, totdat hij af gaat draaien. maar inhalen oid mag hij niet.
en bussen die over verdrijvingsvlakken heen mogen? :? Niet in de steden waar ik ooit ben geweest iig.
 
Die doorgetrokken streep...Daar mag de bus overheen... net zoals de bus over sommige verdrijvingsvlakken heen mag, en in sommige gevallen over vluchtstroken.

want das ook nog zoiets; je moet ook nog op tijd rijden....

Kijk, dat klinkt als een echte buschauffeur, 'ik ram hem er gewoon tussen want ik moet op tijd rijden'. Heb je er wel eens over nagedacht dat het grootste deel van de medeweggebruikers die je aan de kant rost met die grote koffer op wielen óók niet voor ze lol onderweg is.

Het feit dat je in de grootste auto mag rijden betekend dat je ook de meeste verantwoorlijkheid moet nemen, niet het meeste voorrang.
 
Ga daar maar niet van uit, want de bus heeft geen schade en is verzekering technische helemaal geen partij! De schade zal waarschijnlijk worden geregeld tussen de automobilist en de motorrijder, en die laatste trekt aan het kortste eind..

Neemt niet weg dat je kunt proberen om er een zaak van te maken. Maar vooralsnog staat de bus verzerkering technisch buiten dit gebeuren.

Ech wel :Y het hele geval wordt veroorzaakt door de buspiloot, die néémt voorrang terwijl het niet kan... -->> veroorzaker aanrijding :Y

Ik denk dat de hele discussie met de verzekering straks gaat om het feit dat TS misschien 'FF snel' achter de auto aan is gedoken, en dus redelijk sportief op is getrokken, en als het blik voor je dan een noodstoppie maakt op een metertje of 10 à 15(druk verkeer volgens het verhaal, dus kortere afstanden), is er gewoon geen houden meer aan... dit maak ik ook een beetje op uit TS zijn beschrijving van de schade...

Ik ben erg benieuwd hoe e.e.a. af gaat lopen in ieder geval.
 
de auto die op de busstrook staat is de auto die ik heb aangereden en daarvoor in het gras staat de auto van me pa. daar houd de bushalte ook op. Het is een gewone halte, waar sowiso geen plek is voor 3 bussen!

Maar punt 1: Mag de middelste bus wel wegrijden? als er voor en achter hem een bus stilstaat.

Punt 2: omdat hij de veroorzaker is, is er een kans dat ik emt een rechtzaak geld mag vangen van veolia.

Punt 3: als de auto getuigt dat hij al te ver was bij de bus en daarom plots moest remmen, heb ik dan een kans bij de rechtbank?

motor is iig totalloss verklaart, volgende week een paar fototjes maken denk ik. staat nu bij motorcentrum rijen. ECHT EEN TOPZAAK! doen echt hun best voor mij, hebben ze overigens altijd al gedaan.
 
de auto die op de busstrook staat is de auto die ik heb aangereden en daarvoor in het gras staat de auto van me pa. daar houd de bushalte ook op. Het is een gewone halte, waar sowiso geen plek is voor 3 bussen!

Maar punt 1: Mag de middelste bus wel wegrijden? als er voor en achter hem een bus stilstaat.
Punt 2: omdat hij de veroorzaker is, is er een kans dat ik emt een rechtzaak geld mag vangen van veolia.

Punt 3: als de auto getuigt dat hij al te ver was bij de bus en daarom plots moest remmen, heb ik dan een kans bij de rechtbank?

motor is iig totalloss verklaart, volgende week een paar fototjes maken denk ik. staat nu bij motorcentrum rijen. ECHT EEN TOPZAAK! doen echt hun best voor mij, hebben ze overigens altijd al gedaan.

In de wegenverkeerswet staat alleen dat een bus binnen de bebouwde kom voorrang hoort te krijgen wanneer deze weg wil rijden vanaf een halte.
Dus de buschauffeur mag geen voorrang nemen (lees: 'm er voorgooien), wat in jouw geval wél het geval is geweest.

Bij mijn weten mag een bus wel uit een rij wegrijden, maar weet ik niet zeker! Het lijkt mij dat dit gezien wordt als een bijzondere verrichting, waarbij je het overige keer voor moet laten gaan.

Indirect is de buschauffeur de veroorzaker van jouw ongeval. Je kunt ze aansprakelijk stellen voor de door jou geleden schade, maar of je je gelijk gaat krijgen bij de rechtbank is maar de vraag ...
 
Laatst bewerkt:
Daniel... wtf kerel, dat moet je niet doen met je motorje!

klote zaak... ik zou `t geheel bij rechtsbijstand neerleggen (al gedaan las `k) en afwachten... volgens mij maak je best `n kans, jij bent inderdaad degene die achterop is geknalt maar de rede hiervan is niet dat jij er te dicht op zat, niet dat je te hard reed, niet dat je je roekeloos gedroeg maar de busbestuurder die onverwacht en onverantwoord wegreed (want de auto zat er al te ver naast en moest een noodstop maken)... zo moet je `t verhaal bij rechtsbijstand en eventueel `n rechter neerleggen dan heb je nog best kans, auto ook effe laten getuigen (zal geen probleem zijn, die rijg dan miss ook z`n autoschade vergoed) en dan komt `t wel goed denk `k!

Succes iig!
 
Ech wel het hele geval wordt veroorzaakt door de buspiloot, die néémt voorrang terwijl het niet kan... -->> veroorzaker aanrijding

Vraag aan TS, is in het schade verhaal (cq. invullen van e formulieren) de bus chauffeur betrokken. Maw, heeft hij een schade formulier moeten invullen? Ik denk namelijk van niet. De bus chauffeur staat er namelijk (vooralsnog) verzekerings technisch helemaal buiten. TS is bij een auto achterop gereden, en daarmee heeft hij niet voldoende afstand gehouden.

Ik vind het erg sneu voor TS, maar zo worden zulke gevallen nu eenmaal bekeken door de ogen van een verzekerings maatschappij. Daarom, getuigen etc, verzamelen, en dan een zaak ervan maken. Wat geen garantie is op succes.
 
Laatst bewerkt:
Anders gezeg, er zijn hier 2 partijen fout.

De bus chauffeur. Waarom? Die neemt voorrang.
De motor rijder. Waarom? Die houdt geen afstand.

Het vervelende is alleen dat de bus helemaal geen schade heeft, en daarom in het schade verhaal geen partij is. TS ( de motorrijder ) wel, Hoe je het ook bekijkt, TS zit zelf (ook) fout, en de wet is daar ook erg duidelijk in ( achterop komend verkeer ). Dat is ook de reden waarom de schade van de automobilist door de verzekering van de motorrijder betaald zal gaan worden.

Ik schat je kans op schadeloos stelling in op minder dan 5%. Betekend niet dat je er niet voor moet gaan.

Nogmaals, ik vind het heel sneu, maar aan valse hoop heb je denk ik niet veel.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dat klinkt als een echte buschauffeur, 'ik ram hem er gewoon tussen want ik moet op tijd rijden'. Heb je er wel eens over nagedacht dat het grootste deel van de medeweggebruikers die je aan de kant rost met die grote koffer op wielen óók niet voor ze lol onderweg is.

Het feit dat je in de grootste auto mag rijden betekent dat je ook de meeste verantwoorlijkheid moet nemen, niet het meeste voorrang.
En dat klinkt als een echte *** .......... :X
Waar heb ik gezegd dat ik 'm ertussen ram :?
Bij de halte heeft de bus bbk gewoon voorrang, maar ik geloof dat dat jou stoort?
Die bus vervoert 40 mensen.... scheelt jou weer 108 meter blik op de weg en dus 108 meter minder lange file.
En als je het zo vervelend vindt om op de weg te zitten ga je toch lekker met de bus *O*
Want ik zit toevallig wel voor de lol op de weg :P
 
Laatst bewerkt:
die busstrook houd ook ergens op hoor, bij een kruising bijvoorbeeld, of bij een zijweg.
als een bus eenmaal op een busstrook zit dan moet hij er volgens mij gewoon opblijven hoor, totdat hij af gaat draaien. maar inhalen oid mag hij niet.
en bussen die over verdrijvingsvlakken heen mogen? :? Niet in de steden waar ik ooit ben geweest iig.
Jij bent zeker zeker ook buschauffeur? _O-
De rest mag er niet op; daar is die streep voor :Y

O, en Daniel, waarom zou de middelste bus niet weg mogen rijden? Dat mag gewoon.
De buschauffeur mag geen voorrang nemen (dwz gaan terwijl er geen mogelijkheid is), dat is een absolute fout.
Er was toch iemand met een vader die dit soort schades heeft behandeld? Ben benieuwd wat hij zegt.
 
Ik zie ook vaak genoeg stadsbussen in Utrecht in één keer vanuit de halte doorsteken naar de linkerbaan, terwijl er verkeer rijdt......
Voorrang hebben betekent inderdaad voorang krijgen end dat is iets anders dan gevaarlijk voorrang nemen :N

Als je als buschauffeur je richtingaanwijzer aanzet en gaat wachten tot het verkeer stopt, dan sta je waarschijnlijk in een drukke omgeving de volgende dag nog bij de halte. Dat een chauffeur doorzet vind ik dus zeer te begrijpen.

Wat betreft doorsteken naar de linkerstrook (linkerbaan zou betekenen dat de bus gaat spookrijden) is toegestaan. Ook het verkeer op die linkerstrook moet de bus voorrang verlenen.
 
Als ik langs een bushalte rijd met een bus erop die mensen staat te laden/lossen (noemen we het maar FF), dan verwacht ik gewoon dattie hem ervoor smijt,

En als die buschauffeur de bus er niet voor smijt, dan is er wel goeie kans dat er een passagier voor de bus langs de straat komt op gerend.
 
De auto voor mij passeerde als eerste de bus, en toen hij halverwege de 2e bus was (die erg onoverzichtelijk stond) begon deze ineens te rijden. Hij stak zn knipperlicht aan en begon meteen te rijden. De auto voor mij was al zo ver naast de bus dat hij schrok en een noodstop maakte. Op het moment dat ik zag dat de bus wilde gaan rijden zag ik nog niet dat de auto voor me zo abrupt stopte, waardoor ik met een gangetje van 20km/h vol tegen de auto voor me knalde die inmiddels stilstond.

uit het vet geselecteerde maak ik op dat de bus niet van de halte mocht vertrekken.
de auto was al naast de bus die de halte wil verlaten.
door de het toch weg rijden van de bus maakt de auto alsnog een noodstop.
maw de buschauffeur heeft een aanrijding veroorzaakt door zijn handelen.

een stadbus mag geen voorrang nemen.(lees: de bus ervoor gooien). hij moet voorrang krijgen.
je mag namenlijk niet opzettelijk een aanrijding veroorzaken, ook al heb je voorrang.

jouw redenatie kan zijn; dat de auto voor jouw geen noodstop had hoeven maken. dus stel je hem aansprakelijk. hij zal op zijn beurt de stadbus aansprakelijk moeten stellen voor de schade die hij (incl. de schade die jij op hem verhaald) heeft.

maar dan moet je wel een rechtsbijstand verzekering hebben en inschakelen !!!
anders is het een verloren zaak.
 
Laatst bewerkt:
Als je als buschauffeur je richtingaanwijzer aanzet en gaat wachten tot het verkeer stopt, dan sta je waarschijnlijk in een drukke omgeving de volgende dag nog bij de halte. Dat een chauffeur doorzet vind ik dus zeer te begrijpen.

Wat betreft doorsteken naar de linkerstrook (linkerbaan zou betekenen dat de bus gaat spookrijden) is toegestaan. Ook het verkeer op die linkerstrook moet de bus voorrang verlenen.

Mee eens, maar er is een verschil tussen vragen, oftewel richtingaanwijzer aan en wachten tot iemand je voorlaat en voorrang nemen, dus er gewoon voor gooien.
Aan de andere kant kan ik ook wel begrijpen dat een buschauffer graag de voorrang krijgt die hij hoort te krijgen.

Ontopic: de buschauffeur in kwestie zal de auto waar TS tegenaan gereden is óf nooit gezien hebben, of hij heeft 'm er heel erg asociaal voorgegooid.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan