Ook ik....kan ik de buschauffeur aanklagen? tips?

Weet je wat...? Niet alleen buschauffeurs nemen af en toe voorrang, elke bestuurder doet dat wel eens, zoals elke bestuurder/mens fouten maakt. So; what's new? Waarom zouden buschauffeurs geen fouten maken :? Dokters bv. maken ook fouten.
Hoe ga je met je fouten om? is misschien een meer relevante vraag; het feit dat de chauffeur doorreed is verwijtbaar. Als dokter liegen over je fout, kijk, das net zoiets; dat is niet te verkroppen....
 
Grote voertuigen + tijdsdruk = rampscenario
Automobilisten + file + tijdsdruk = catastrofe :+

Ik blijf het zeggen. Van vrachtwagens krijg ik altijd ruimte in de file en daar kunnen veel koekblikkers nog wat van leren.

Daarnaast krijgen vrachtwagens weer ruimte van mij om in te voegen.
(Haal ik ze 5 sec. later wel in maar kunnen ze tenminste ook normaal invoegen.)

Samenwerken levert meer tijdswinst op voor iedereen :]
 
Ik lees hier nogal wat tegenstrijdige verhalen, sommige een mengelmoesje van diverse regels.

De bus mag, binnen de bebouwde kom, iets wat geen ander voertuig mag, namelijk "hinderen" als hij van een bushalte wegrijdt. Dat houdt in dat ze hem er nog nét niet voor mogen gooien en het vaak moeilijk wordt om de bus aansprakelijk te stellen (niet onmógelijk dus....). De bus heeft uiteraard voorrang binnen de BBK.

Maar als we er van uit gaan dat die buschauffeur toch nét iets meer deed dan "hinderen", dan zou de automobilist inderdaad zijn eventuele schade kunnen claimen. Dat geldt echter niet voor het achteropkomende verkeer.....
In dit geval ben ik bang dat TS aan de schade blijft hangen. De wet zegt namelijk dat je zodanig afstand moet houden, dat je tijdig kunt stoppen binnen de afstand waarover de weg vrij en te overzien is. Het is vrij duidelijk dat TS dat niet heeft gedaan.

Waar het misverstand ontstaat is iets wat "causaal verband" wordt genoemd. Stel dat TS al naast de stilstaande bus rijdt en deze plotseling wegrijdt. Als de bus TS raakt, is de bus (chauffeur) uiteraard aansprakelijk.
Maar stel nu dat TS uitwijkt om een aanrijding te voorkomen, de bus níet raakt, maar door de handelwijze van de bus en het plotselinge uitwijken toch onderuit gaat. Dan is er sprake van "causaal verband" (uiteraard moet dat aangetoond worden door getuigen etc.) en is ook dan de bus aansprakelijk.
Je kunt in dat geval van TS niet verwachten dat hij er rekening mee houdt dat de bus plotseling wegrijdt. Afstand houden is in dat geval uiteraard ook niet van toepassing.

Máárrr... dat alles geldt weer niet voor iemand die er achter rijdt. Diegene had namelijk gewoon afstand moeten houden.
Een voorbeeld is de kettingbotsing. Zelfs als de eerste persoon die z'n voorganger aanrijdt, totaal schuldig is aan díe aanrijding, dan nog draaien alle opvolgende bestuurders op voor de schade aan hun voorganger. Reden? Onvoldoende afstand.....

De wet is hier vrij duidelijk in. Toch zijn er altijd situaties denkbaar, waarin de regels niet of niet voldoende voorzien. In zo'n geval moet je uiteraard proberen je recht te halen. Ik ben er echter vrij zeker van dat dit niet zo'n geval is, er is ruim voldoende jurisprudentie over. Neemt niet weg dat TS niemand op z'n woord hoeft te geloven....

Enneh.... laten we er asjeblieft geen buschauffeur bashtopic van maken. Ik heb inderdaad wel eens een aso-buschauffeur meegemaakt, maar niet meer dan elders. Dat heeft hier ook niets mee te maken en helpt TS verder ook geen lor.
 
Weet niet of ik bij de "tegenstrijdige berichtgevers" hoor, voor het geval dat;
een bus moet net als bestuurders van alle andere voertuigen eerst in de spiegels kijken; dan richting aangeven en pas daarna het voertuig in beweging laten komen; ook bij het wegrijden van een halte.... zo althans is het mij geleerd en zo heb ik het bij het examen toegepast (en zo doe ik het nog steeds).

Voor allen die een bus bij een bushalte naderen geldt dat ze er op bedacht moeten zijn dat de bus elk moment richting aan kan geven en dus kort daarop ook weg kan rijden.
Ik proef bij sommigen hier dat ze het met deze regel niet eens zijn,.. tsja, dat is dus gewoon wettelijk geregeld.
 
Laatst bewerkt:
Weet niet of ik bij de "tegenstrijdige berichtgevers" hoor, voor het geval dat
heel verhaal
tsja, dat is dus gewoon wettelijk geregeld.

Klopt. Daar is ook niks tegenstrijdigs aan, hooguit dat bussen naar verhouding een stuk meer ruimte krijgen van de wetgever bij het wegrijden in de BBK. Dat is voor sommigen nu eenmaal lastig te verteren.

Maar zélfs als de buschauffeur het in dit geval helemaal fout heeft gedaan, dan nog zit TS in de problemen. Alleen zijn voorganger kan dan "profiteren" van die fout, als het 2e voertuig, TS, voldoende afstand had bewaard had er geen aanrijding kunnen ontstaan.

Om het nog wat duidelijker te maken: een kind rent plotseling de weg op, de voorganger remt heftig en ontwijkt het kind, de volgende bestuurder klapt op de voorganger. Is het kind dan aansprakelijk te stellen voor de aanrijding? Nee dus.
 
dan moet je de automobilisten ook eens duidelijk maken dat we van's RIJKSWEGEN
rijtijden opgelegd krijgen die niet te doen zijn.
vertel de automobilisten eens dat een bus die aangeeft van de halte weg te willen rijden voorrang verleent dient te worden
maak de automobilisten dan een wijs dat een bus bezig is met werkzaamheden en niet
(zoals veel automobilisten) onderweg zijn naar nergens..


flikker eens op joh... dat gezeik over bussen gaat me nu een beetje de strot uithangen
als je lef hebt rij je eens een dagje mee met me als ik lijn 12 of 11 heb en met de 25 meter op pad ben...
dan zie je hoe automobilisten rekening houden met je |( (NOT) |(
als je als buschaufeur 1 seconde niet oplet, heb je een dooie op je geweten..
heel de dag zie je automobilisten, uit hen neus vreten, bellen, kaartlezen, ruzie maken met passagier, kussen met passagier, flikflooien met de hond die mee is, denken dat het nog wel kan en voorkruipen (zodoende jou dwingen tot een noodstop).
nee, motorrijders en automobilisten zijn eigenaar van de openbare weg en bussen en vrachtwagens rijden maar in de weg :(

ik ben het helemaal met je eens dat automobilisten er ook wat van kunnen, ik zit regelmatig met groot koekblik en verlengblik op de weg, en regelmatig 16 tot 18 meter.

inderdaad regelmatig kom ik mensen tegen die levensmoe zijn.

maar lees je verhaal en dan vervolgens de startpost nog eens terug. Er zit een verschil tussen de bus er tussengooien, en de bus de weg op draaien er een auto naast je zit. Die bus heeft dus net die ene seconde niet opgelet terwijl hij wegreed. Das gewoon stom.

ik weet hoe moeilijk het is om afstanden in te schatten via je buitenspiegel en ik waardeer het ook zeker als 18 meter verderop diegene die ik net inhaalde een lichtje laat branden dat ik terug naar rechts kan. Maar als er een auto naast zit is het echt je eigen fout als je hem er voor- tussen- of tegenaan gooit.

Ik praat het rijgedrag van TS niet goed, maar de bus heeft weleenswaar indirect, maar hij heeft wel het maken van een noodstop veroorzaakt waar TS is tegenop gereden. Dus om nou per definitie te zeggen dat de bus geen partij is is onzin. Makkelijk is het zeker niet, getuigen zullen heel belangrijk zijn voor de verzekeringskwesties maar per definitie geen partij is die bus zeker niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik praat het rijgedrag van TS niet goed, maar de bus heeft weleenswaar indirect, maar hij heeft wel het maken van een noodstop veroorzaakt waar TS is tegenop gereden.

Hetgeen geen probleem is als je voldoende afstand houd. En uiteindelijk draait het daar toch om in dit geval ben ik bang.
Waarmee ik overigens geen zout in de wonden van de TS wil wrijven. Kan me helemaal voorstellen hoezeer hij zich genaaid voelt.

Enneh.... laten we er asjeblieft geen buschauffeur bashtopic van maken. Ik heb inderdaad wel eens een aso-buschauffeur meegemaakt, maar niet meer dan elders. Dat heeft hier ook niets mee te maken en helpt TS verder ook geen lor.

Hier in Zwolle ook geen problemen met buschauffeurs. *O* Vrachtwagens die elkaar op de snelweg inhalen DAT is pas irritant. :( :( :(
 
hehehe tjah...als er 2 vrachtwagens elkaar inhalen, haal ik in over de vluchtstrook, veiligst...en ook in koekblik trouwens...:P jaja weet dat het niet mag maar is een een actie van maximaal 15secs (in het koekblik dan) dusja...pak-kans minimaal en zeker de boete waard :P
 
hehehe tjah...als er 2 vrachtwagens elkaar inhalen, haal ik in over de vluchtstrook, veiligst...en ook in koekblik trouwens...:P jaja weet dat het niet mag maar is een een actie van maximaal 15secs (in het koekblik dan) dusja...pak-kans minimaal en zeker de boete waard :P

En wat als iemand de vluchtstrook gebruikt waarvoor 'ie bedoeld is? |( |( |(
 
Laatst bewerkt:
hehehe tjah...als er 2 vrachtwagens elkaar inhalen, haal ik in over de vluchtstrook, veiligst...en ook in koekblik trouwens...:P jaja weet dat het niet mag maar is een een actie van maximaal 15secs (in het koekblik dan) dusja...pak-kans minimaal en zeker de boete waard :P
Idioot
 
Grote voertuigen + tijdsdruk = rampscenario
en daarvoor leg jij de schuld bij de chauffeurs?

Tijdsdruk = schuld van de maatschappij en de economie.

Ga daar lekker zeiken ipv alle vrachtwagen/buschauffeurs de schuld geven van files en ongelukken en wat je nog meer loopt te verkondigen op MF.

:W
 
en daarvoor leg jij de schuld bij de chauffeurs?

Tijdsdruk = schuld van de maatschappij en de economie.

Ga daar lekker zeiken ipv alle vrachtwagen/buschauffeurs de schuld geven van files en ongelukken en wat je nog meer loopt te verkondigen op MF.

:W
Het is nochtans niet mijn voet die het gaspedaal van de vrachtwagen induwt.

ow zwaaitopic
:W
 
*sigh
TS is gewoon pist op zichzelf en zoekt een zondebok...en iemand die de schade voor hem dokt :W

wat dit hele bus/ vrachtwagen chauffeur gebash nou voor nodig is :Z ?
 
en daarvoor leg jij de schuld bij de chauffeurs?

Tijdsdruk = schuld van de maatschappij en de economie.

Ga daar lekker zeiken ipv alle vrachtwagen/buschauffeurs de schuld geven van files en ongelukken en wat je nog meer loopt te verkondigen op MF.

:W
Tuurlijk zijn er dingen terug te voeren op politieke keuzes, maar dan nog eindig ik altijd bij mezelf; als er iets fout gaat, kan ik het dan verantwoorden tegenover mezelf/anderen?
Das een hele uitdaging, om je aan de hectiek van deze tijd te onttrekken, dat geldt niet alleen voor beroepschauffeurs maar voor iedereen die op de weg zit (en het hele leven?).
Blijft dat er individuen rondrijden waarvan ik denk dat het beter zou zijn als, nou ja, laat maar :X
 
Laatst bewerkt:
hmm..
wat zal ik zeggen.
De vraag is duidelijk.. Had de buschaffeur zijn richting aanwijzer eigenlijk al aan? Heeft hij wel gekeken? OF is hij "gewoon" "gegaan".
Als dat laatste het geval is.. is hij ook al is hij geen partij in de schade.. wel verantwoordelijk voor de schade. Want hij veroorzaakt het door een gevaarlijke situatie te creëren. (door voorrang te nemen)

Denk alleen dat het verhaal te weinig afstand cq niet goed opgelet in het nadeel is voor jou.

btw mrQ niet iedereen rijdt op zo'n manier als je daar beschreef. Ik geef toe dat het er veel zijn, maar we mogen niet iedereen over een kam scheren. Ik stop voor bussen die het aangeven, anders niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan