Ook ik motor onderuit , deuk in tank. ( foto's + filmpje )

Yen

MF'er
14 mei 2014
208
64
DIEPENBEEK
Beste,

Na slechts 2 maanden men rijbewijs te hebben, ben ik vandaag voor het eerst gevallen met de motor.. Zat er ongetwijfeld aan te komen, maar toch baal ik ervan natuurlijk ;(
Het is gebeurd op een 70km/u weg, ergens in de boerenbuiten.. gelukkig geen andere betrokkenen.

Ik kom aangereden op een verouderde weg tegen een 75-80 km/u ongeveer (heerlijk stuk van een kilometer of 2 lang rechtdoor langs de velden ) , en op een bepaald stuk gaat de verouderde weg over naar nieuw gelegd wegdek juist voor de bocht aan de woonwijk.
Begin stilletjes te remmen en wil beginnen met de bocht insturen.
In een oogwenk zie ik op een paar meter voor mij een zwarte hobbel , de overschot dus van het nieuwe wegdek waar het het oude overlapt.

Toen ging het allemaal opeens heel snel , ik vlieg over die hobbel en men stuurt draait zich helemaal naar links ( want ik was aan het insturen voor de linkse bocht) ..
De motor vliegt onder me uit en schuift een aantal meter verder, met mij erachter na.
Puur onder de adrenaline stond ik nog geen seconde later alweer recht en liep volle sprint naar de motor , stond ook weer in een wip recht..

Even laten bezinken, sigaretje roken, vriendin bellen, schade bekijken ;(
- Flinke deuk in de tank dus aan de linkerzijde met lakschade ,
- voetsteun stond krom (inmiddel terug 90% recht) ,
- men voetkoppeling staat ook krom ( kan ik misschien nog rechter plooien? is ongeveer 5 cm naar binnen geplooid)
- Krassen op de pinkers, en koppelingshendel.. wonderbaarlijk zijn geen van deze afgebroken.. was nogtans een flinke klap


Ik ben zeer blij dat ik in volledige uitrustig rond reed. De harde knokkels op men handschoen zijn ongeveer voor de helft weggeschraapt , de tip van men linkerschoen is ook redelijk fel beschadigd (geschuurd ). Voor de rest een pijnlijke heup met wat schaafwondjes maar dat is het eigenlijk.. Ik schat dat ik toch gevallen ben tegen 60km/u ongeveer.


Hier de foto's van de tank , en het korte filmpje.
Ik had de camera beter op grondniveau gelegd, om de hoogte van het hobbeltje beter te laten zien. Niet echt super hoog , maar hoog genoeg om mij dus ten val te laten komen :( (mijn schrikreactie zal ongetwijfeld ook deel van mijn val zijn)
Die grote krassen op het wegdek is van mij, ben toch een aantal meters geschoven.




Foto-D3TA8JEL-D.jpg

Foto-ZCA3KTS6-D.jpg

Foto-GJHQSQ7T-D.jpg



Morgen voormiddag/middag komt er een kennis langs , zeer grote sleutelaar aan allerlei motoren.. Die zal mij in ieder geval al het een en ander kunnen zeggen wat wel of niet mogelijk is.. Ben benieuwd.

Is zo een geval nog uit te deuken denken jullie? Of word dit een volledig nieuwe tank erop zetten? De embleempjes van Dragstar maakt me weinig uit , weet niet hoe moeilijk dit verkrijgbaar is of niet. Gaat em echt vooral om die deuk.
 
Kun je dit niet verhalen op de wegbeheerder? (Mits je niet te hard reed etc natuurlijk)
 
Beste,

Na slechts 2 maanden men rijbewijs te hebben, ben ik vandaag voor het eerst gevallen met de motor.. Zat er ongetwijfeld aan te komen, maar toch baal ik ervan natuurlijk ;(
Het is gebeurd op een 70km/u weg, ergens in de boerenbuiten.. gelukkig geen andere betrokkenen.

Ik kom aangereden op een verouderde weg tegen een 75-80 km/u ongeveer (heerlijk stuk van een kilometer of 2 lang rechtdoor langs de velden ) , en op een bepaald stuk gaat de verouderde weg over naar nieuw gelegd wegdek juist voor de bocht aan de woonwijk.
Begin stilletjes te remmen en wil beginnen met de bocht insturen.
In een oogwenk zie ik op een paar meter voor mij een zwarte hobbel , de overschot dus van het nieuwe wegdek waar het het oude overlapt.

Toen ging het allemaal opeens heel snel , ik vlieg over die hobbel en men stuurt draait zich helemaal naar links ( want ik was aan het insturen voor de linkse bocht) ..
De motor vliegt onder me uit en schuift een aantal meter verder, met mij erachter na.
Puur onder de adrenaline stond ik nog geen seconde later alweer recht en liep volle sprint naar de motor , stond ook weer in een wip recht..

Even laten bezinken, sigaretje roken, vriendin bellen, schade bekijken ;(
- Flinke deuk in de tank dus aan de linkerzijde met lakschade ,
- voetsteun stond krom (inmiddel terug 90% recht) ,
- men voetkoppeling staat ook krom ( kan ik misschien nog rechter plooien? is ongeveer 5 cm naar binnen geplooid)
- Krassen op de pinkers, en koppelingshendel.. wonderbaarlijk zijn geen van deze afgebroken.. was nogtans een flinke klap


Ik ben zeer blij dat ik in volledige uitrustig rond reed. De harde knokkels op men handschoen zijn ongeveer voor de helft weggeschraapt , de tip van men linkerschoen is ook redelijk fel beschadigd (geschuurd ). Voor de rest een pijnlijke heup met wat schaafwondjes maar dat is het eigenlijk.. Ik schat dat ik toch gevallen ben tegen 60km/u ongeveer.


Hier de foto's van de tank , en het korte filmpje.
Ik had de camera beter op grondniveau gelegd, om de hoogte van het hobbeltje beter te laten zien. Niet echt super hoog , maar hoog genoeg om mij dus ten val te laten komen :( (mijn schrikreactie zal ongetwijfeld ook deel van mijn val zijn)
Die grote krassen op het wegdek is van mij, ben toch een aantal meters geschoven.




[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]


Morgen voormiddag/middag komt er een kennis langs , zeer grote sleutelaar aan allerlei motoren.. Die zal mij in ieder geval al het een en ander kunnen zeggen wat wel of niet mogelijk is.. Ben benieuwd.

Is zo een geval nog uit te deuken denken jullie? Of word dit een volledig nieuwe tank erop zetten? De embleempjes van Dragstar maakt me weinig uit , weet niet hoe moeilijk dit verkrijgbaar is of niet. Gaat em echt vooral om die deuk.
Vanwaar zat het er ongetwijfeld aan te komen dan :?

Wel ruk hoor, dat soort grappen zit je niet op te wachten :/
 
Laatst bewerkt:
Kun je dit niet verhalen op de wegbeheerder? (Mits je niet te hard reed etc natuurlijk)


Zei mijn vriendin ook al.. Is gebeurd rond 18u dus toen was het toch al te laat om nog ergens aan te kloppen. Het is allesbehalve waterpas, de overgang van oude wegdek naar het nieuwe. Maar of die hobbel genoeg is om in mijn recht te zijn? Geen ervaring met zoiets maar kan het wel gaan proberen natuurlijk. Of toch tenminste dat ding laten gelijk maken, ligt op een heerlijke motorweg :(


Van die 'koop een SS' reacties heb ik dus 0 aan.
Ik dacht dat ik hier op MOTORforum zat en niet SUPERSPORTforum
 
Laatst bewerkt:
Vanwaar zat het er ongetwijfeld aan te komen dan :?

Wel ruk hoor, dat soort grappen zit je niet op te wachten :/

Erg ruk idd, ik bedoelde er meer mee dat ik uiteindelijk wel eens wat situatie's zoals deze ging meemaken, ben tenslotte nog beginnende rijder, close calls of juist pech hebben & onderuit gaan zoals ik nu...
 
Als er geen borden staan claimen bij de gemeente/wegbeheer.
Ze zijn dit namelijk verplicht duidelijk kenbaar te maken.

Mijn pa heeft iets soortgelijks gehad en die heeft de schade verhaald op de gemeente en ook gelijk gekregen.
Dus zou daar eens goed achteraan gaan en zsm fotos maken + filmpje van de situatie al daar.
Mocht jij dan iets melden kunnen ze niet snel wat gaan plaatsen.

Als er wel borden stonden ;( sterkte in ieder geval dat je maar snel weer kan rijden.
 
Stukje over aanspraakelijkheid wat betreft de weg:

Met dank aan de vorst liggen veel wegen er niet zo best bij. Maar wie betaalt de schade als u door een onverwachte put rijdt?

Volgens de website letselschaderaad.nl, is de wegbeheerder in bepaalde gevallen aansprakelijk voor gebreken aan de weg die gevaar inhouden voor de weggebruiker bij normaal weggedrag. Bijvoorbeeld een gat in de weg of een plotseling obstakel op het fietspad.

De wegbeheerder is de instantie die verantwoordelijk is voor de aanleg en het onderhoud van de weg en de weguitrusting. Bij openbare wegen zijn dit het Rijk, de Provincie, de gemeente of het Waterschap (of Hoogheemraadschap). Als u schade oploopt, zult u dus eerst moeten achterhalen van wie die weg is. De gemeente is dan de meest aangewezen plek om te beginnen.

Niet altijd aansprakelijk

Alleen als het gebrek vlak vóór het ongeval geheel onverwacht is ontstaan en de wegbeheerder nog geen redelijke kans heeft gehad om het gebrek te herstellen, dan is de wegbeheerder niet aansprakelijk. Bijvoorbeeld een brug die instort bij een aanvaring door een schip.
De aansprakelijkheid van de wegbeheerder betekent niet dat elke voetganger die over een boomwortel of stoeptegel struikelt bij de gemeente kan aankloppen. Het onderhoud wordt volgens het beschikbare budget gedaan. Daarom kan de wegbeheerder niet elke dag, elk uur alle wegen controleren. De wegbeheerder kan soms aansprakelijkheid vermijden door tijdig en voldoende te waarschuwen voor het gevaar. Het moet de weggebruiker dan wel duidelijk zijn welk risico hij loopt als hij de waarschuwing negeert. Ligt er door wegwerkzaamheden grit (losse steentjes en zand) in de bocht? Dan volstaat een maximumsnelheidsbord niet en moet er ook een waarschuwingsbord voor slipgevaar bijgeplaatst worden.

Gladheid

Gladheid, mist en olie vormen niet een gebrek aan de weg waarvoor de wegbeheerder aansprakelijk is. Dat kan het soms wel worden als de wegbeheerder, waar dat mogelijk is, nalaat tijdig te waarschuwen of maatregelen te nemen. Zo kan het zijn dat metingen aan het wegdek uitwijzen dat het wegdek te glad is door slijtage. Als er dan geen maatregelen worden getroffen om het verkeer te waarschuwen, kan dat ook aansprakelijkheid opleveren.
 
Vervelend genoeg, maar een stukje gemis aan ervaring vrees ik.
Niet echt een hobbel waar je meteen over moet vallen.
Beetje te veel geremd op het verkeerd moment lijkt het me.
Komt allemaal wel weer goed, belangrijkste is dat je zelf OK bent.

Succes met het opknappen :W
 
Vervelend genoeg, maar een stukje gemis aan ervaring vrees ik.
Niet echt een hobbel waar je meteen over moet vallen.
Beetje te veel geremd op het verkeerd moment lijkt het me.
Komt allemaal wel weer goed, belangrijkste is dat je zelf OK bent.

Succes met het opknappen :W


Klopt , ik gaf zelf ook al aan dat mijn schrikreactie van die hobbel te zien op X meter voor mij er ongetwijfeld mee te maken zal hebben. Te fors geremd terwijl ik over die hobbel ging is waarschijnlijk de oorzaak, het ging zo snel dat ik het eigenlijk zelf niet goed weet.


@ Casto : Wat voor borden bedoel je? Dat er een nieuw wegdek ligt of iets dergelijks?
Het enige bord wat er daar staat is een bordje voor de vluchtheuvel wat je iets verderop op het filmpje ziet. Thats it.
 
Zei mijn vriendin ook al.. Is gebeurd rond 18u dus toen was het toch al te laat om nog ergens aan te kloppen. Het is allesbehalve waterpas, de overgang van oude wegdek naar het nieuwe. Maar of die hobbel genoeg is om in mijn recht te zijn? Geen ervaring met zoiets maar kan het wel gaan proberen natuurlijk. Of toch tenminste dat ding laten gelijk maken, ligt op een heerlijke motorweg :(


Van die 'koop een SS' reacties heb ik dus 0 aan.
Ik dacht dat ik hier op MOTORforum zat en niet SUPERSPORTforum
Ik zou het ook proberen, nee heb je, ja kun je krijgen. Zulke hobbels zijn sowieso gemeen, een moment van onachtzaamheid en het kan zo gebeurd zijn. Vooral aan de zijkant van de weg kan het genoeg zijn om je van koers te brengen en in de berm te doen belanden.

Heb je mooi de tijd om 'm roze te gaan spuiten. :P
 
Nou meestal staan er bij dit soort situaties waarschuwingsborden.
De wegbeheerder is dit verplicht neer te zetten om situaties als die van jou te voorkomen.

Ik snap jou schrikreactie helemaal want je kan vanaf een afstand nooit inschatten hoe diep het verloop is.
Of je wel of niet te hard geremd hebt laten we in het midden zorg dat je alle info netjes op papier en foto film hebt staan.
Dan kun je een claim in dienen bij de wegbeheerder, dus je zal ook moeten uitzoeken wie dat stukje weg beheert.

Jij moet aantonen dat het onveilig is niet andersom, dus een hoop werk voor de boeg.
Nee heb je ja kan je krijgen...
 
Dat verhalen van de gemeente/wegbeheerder lijkt me een beetje overdreven. Dit is geen gevaarlijk gat op het wegdek, of loszittend steentjes.

Ben zelf vies uitgegleden door ijzel. Werd mij ook aangeraden om de schade te verhalen. Na een beetje logisch nadenken heb ik het toch maar niet gedaan. Die gasten kunnen niet overal zijn. Anders kunnen ze net zo goed overal camera's hangen. Dat werkt weer in mijn nadeel ;)
 
Mee eens maar ijzel is ook een beetje onmacht natuurlijk.

Als dit soort situatie niet duidelijk aangegeven is met waarschuwingsborden kan het knap verraderlijk zijn.

En als dit onmacht is omdat je plots schikt zou ik claimen, ik kan uit het filmpje niet duidelijk zien hoe hoog het verloop werkelijk is.
 
Ik kom aangereden op een verouderde weg tegen een 75-80 km/u ongeveer (heerlijk stuk van een kilometer of 2 lang rechtdoor langs de velden ) , en op een bepaald stuk gaat de verouderde weg over naar nieuw gelegd wegdek juist voor de bocht aan de woonwijk.
Begin stilletjes te remmen en wil beginnen met de bocht insturen.
In een oogwenk zie ik op een paar meter voor mij een zwarte hobbel , de overschot dus van het nieuwe wegdek waar het het oude overlapt.

Toen ging het allemaal opeens heel snel , ik vlieg over die hobbel en men stuurt draait zich helemaal naar links ( want ik was aan het insturen voor de linkse bocht) ..
De motor vliegt onder me uit en schuift een aantal meter verder, met mij erachter na.
Vanaf de wal, want daar staan de beste stuurlui immers: volgens mij gaat het bij de vetgedrukte stukjes tekst mis: niet wijd genoeg gekeken, want dan had je de hobbel eerder gezien, en mogelijk verkeerde stuurtechniek. Je kunt in principe onder flinke hellingshoek met 100+ km/u over een verkeersdrempel raggen - die dingen liggen hier nogal eens in de bocht, vandaar - zonder onderuit te gaan. Wielen komen dan meestal wel los, maar het voorwiel wijst dan beslist niet de bocht in...

Maar goed, aan die wetenschap heb je nu even niets, hooguit kun je eens iets qua VRO of soortgelijk overwegen. Verder kun je idd proberen de wegbeheerder aansprakelijk te stellen als er geen waarschuwingsborden stonden, zie boven, maar de kans op slagen is meestal klein, en het kan een boel tijd en geld kosten.

Motor is wel op te knappen, onderdelen zijn bij sloperijen wel te vinden verwacht ik. Gelukkig ben je er zelf zonder al teveel kleerscheuren vanaf gekomen, dat is het belangrijkste. Sterkte met de spierpijn morgen, en met de verdere afhandeling natuurlijk.
 
@TS

Allereerst is het misschien (in dit soort gevallen) raadzaam te vermelden dat je uit België komt. Links naar Nederlandse websites en/of links naar Nederlandse wetteksten zullen jou niet veel verder helpen, hoe goed ze ook bedoeld zijn.

Daarnaast vraag ik me af hoe je in hemelsnaam over zo'n klein hupje op een relatief rechte weg onderuit kunt gaan. Weet je zeker dat je niet uit alle macht je rem hebt ingeknepen?
 
Als belg zou ik mij ook de tyfus schrikken van nieuw gelegd wegdek
 
Laatst bewerkt:
Welkom bij de club :)


Proberen verhalen kan altijd.. tja of het lukt...

Aan de andere kant.. als je het filmpje zo ziet.. dat is nu niet echt een hobbel waar je
gegarandeerd op de waffel van gaat.

Die fiets opknappen zal wel niet zo lastig zijn, tankje.. pookje.. die zijn wel te vinden, en
het werk niet om te vervangen.
 
Als belg zou ik mij ook de tyfus schrikken van nieuw gelegd wegdek
_O-

Ik dacht hetzelfde...

Niet lullig bedoeld overigens Yen. Het is echt niet tof om zo onderuit te gaan.
Maar ik denk wel dat er een kern van waarheid zit in het verhaal van DucBMW.

Aangezien in België de wegen wel vaker alles behalve effen zijn is een cursus geen weggegooid geld. Grote kans dat je vaker dit soort hobbels tegen gaat komen. Als je in ieder geval leert om er minder van te schrikken heb je wellicht meer kans om overeind te blijven.
 
Men gebruik je als je spreekt over een groep, als iets jouw bezit is gebruik je m'n of mijn.. B|
 
Gebeurd hier idd bijna nooit een nieuw wegdek, en als ze het al leggen werken ze het dus niet netjes af :Z

Ter verduidelijking : Ik wil helemaal niet zeggen dat die hobbel 100% de oorzaak is. Mijn schrikreactie + remmen + die hobbel = val .. Ik mis zeker nog rijervaring , en kon door iemand anders misschien vermeden worden, maar het is gewoon een lullig ongeluk geweest voor mij. Maar toch ... was het leuker geweest als dat ding mooi gelijk lag met het andere wegdek ..

Edit : vergeten te vermelden dat ik inderdaad in België woon :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan