Ook problemen met een BMW K1200LT (2004)

Cormorant

Rookie
22 jan 2005
6
0
Alphen a/ d Rijn
Mei 2004 heb ik een BMW K1200LT nieuw gekocht.
Vanaf het eerste moment zijn er grote dan wel kleine problemen.
Om eens wat te noemen:
Remlicht blijft branden, ABS werkt plotseling niet, Remdruk valt weg.
Hydraulische bok (ja ja) weigert dienst, terugroep aktie ivm achterrem.
Boardcomputer werkt niet naar behoren. Verkeerde banden.
Zomaar even een greep er is meer.
Maar het belangrijkste is dat er bij stationair lopen (warme motor) er een reutelend geluid te horen is uit het motorblok.
Likjt wel of een diesel rijdt.
BMW beweerdt dat dit normaal is !
Mijn vorige K1200LT (en andere K motoren) hadden dit dus niet.
Het blok is al na 3000km open geweest (zwaar tegen mijn zin)en ze heben wat tandwielen vervangen.
Geen verbetering.
BMW is niet van plan het blok te vervangen. "Het is nu eenmaal de constructie van het blok". Wat naar mijn idee onzin is.
Ik ben dus erg benieuwd wat de algemene ervaring is me de K1200LT (2004) en of er meer K1200LT (2004) rijders zijn die het zelfde reutel geluid in het blok hebben.
 
Misschien een tip om eens bij een andere BMW dealer een proefrit te maken op een K1200LT van 2004 en luisteren hoe dat blok klinkt als ie goed warm is ?

Geen ervaring verder met BMW.. mij te dure motoren (al vind ik de F650GS dan wel een leuk ding) ;)
 
Het enige wat mij van je klachten bekend voorkomt is die terugroepaktie voor je achterremschijf.
Ik zou eens naar een andere dealer gaan en hen contact op laten nemen met Klaus (ben even zijn achternaam kwijt). Die behandelt de garantieclaims bij de BMW motordealers.
Die problemen moeten gewoon op te lossen zijn.
 
Mei 2004 heb ik een BMW K1200LT nieuw gekocht.
Vanaf het eerste moment zijn er grote dan wel kleine problemen.
Om eens wat te noemen:
Remlicht blijft branden, ABS werkt plotseling niet, Remdruk valt weg.
Hydraulische bok (ja ja) weigert dienst, terugroep aktie ivm achterrem.
Boardcomputer werkt niet naar behoren. Verkeerde banden.
Zomaar even een greep er is meer.
Maar het belangrijkste is dat er bij stationair lopen (warme motor) er een reutelend geluid te horen is uit het motorblok.
Likjt wel of een diesel rijdt.
BMW beweerdt dat dit normaal is !
Mijn vorige K1200LT (en andere K motoren) hadden dit dus niet.
Het blok is al na 3000km open geweest (zwaar tegen mijn zin)en ze heben wat tandwielen vervangen.
Geen verbetering.
BMW is niet van plan het blok te vervangen. "Het is nu eenmaal de constructie van het blok". Wat naar mijn idee onzin is.
Ik ben dus erg benieuwd wat de algemene ervaring is me de K1200LT (2004) en of er meer K1200LT (2004) rijders zijn die het zelfde reutel geluid in het blok hebben.
Cormorant,

Neem eens een kijkje op het forum van www.k1200lt.nl waar allerhande zaken met betrekking tot 'das Dickschiff' wordt besproken. Betreft jouw problemen:
1 remlicht blijft hangen: is mij niet als vaker voorkomend probleem ter ore gekomen. Mogelijk een relais dat is blijven hangen.
2 ABS uitval: hier is een terugroepactie vanuit BMW voor geweest. Bij een beperkte serie is in de zuiger van de hoofdremcilinder van het rempedaal een verkeerde O-ring is gebruikt, waardoor de remfunctie vanuit het pedaal sterk vermindert of zelfs kan uitvallen
3 middenbok: deze weigert functie bij aanraken remmen, niet in neutraal en ongelijke ondergrond; dat hoort zo. Op het US forum voor K1200LT rijders is er een enkeling waarbij de middenbok onder garantie vervangen moest worden.
4 Boordcomputer werkt niet naar behoren: geeft jouw BC een verbruik van ca. 15 liter / 100 kilometer aan? Bij een aantal LT's is er een fout in de motronic, waardoor een verkeerd stuursignaal naar de BC wordt afgegeven. Meldt dit aan de dealer; het is bij BMW NL al bekend.
5 Dieselgeluiden bij warme motor: veel eigenaren van de nieuwe LT klagen hierover op het US forum. Het is niet exemplarisch. Wellicht kun je dit probleem ook eens voorleggen op het K1200LT forum. Ik heb het bij mijn LT iig nog niet gemerkt.
 
Eh..tja... zonder dat dit nou een "BMW-mep topic" moet worden maar..... BMW's zijn best duur in aanschaf. Of ze die hogere prijs nu waard zijn of niet is een andere discussie.
Elk nieuw type motor heeft best wel eens een kinderziekte, kijk maar eens naar de problemen met de ST1300 van Honda. Maar komt dit soort dingen niet een tikje veel voor bij BMW's?? Mag je, zeker ook gezien de hoge prijs, niet verwachten dat de aanschaf van een BMW iets meer vertrouwen inboezemt?

Is maar een vraag, ik heb niets tegen BMW.
 
Het enige wat genoemd is, dat je vertrouwen zou kunnen schaden, is het euvel met de remmen. Bij een aantal LT's heeft het geleid tot remproblemen. BMW is daar m.i. snel ingesprongen en heeft alle betrokken LT's naar binnen geroepen. Het probleem met de boordcomputer is vervelend, maar niet onoverkomelijk. Ook daar heb ik het vertrouwen dat Herr BMW met een bevredigende oplossing komt.

Andere motorfietsen (merken, types) hebben ook exemplarische storingen. Struin maar eens door alle topics in dit forum...
 
Ik werk met een paar japanse merken en met bmw en mijn ervaring is dat de bmw's vaker terugroepacties hebben dan japanse merken. Dit komt ook omdat bmw om de kleinste dingen al actie onderneemt. De blokken van de k1200 serie lopen allemaal erg rauw mede door de stationairregeling. Deze is niet mooi constant waardoor je geluiden krijgt van tandwielen en dergelijke. De problemen met het remsysteem worden vaak veroorzaakt door remlichtschakelaars die blijven hangen. Bij het bekrachtigd systeem moeten de schakelaars beide los zijn om het systeem te laten activeren bij het aanzetten van het contact. Als je een schakelaar bedient en je zet het contact aan hoor je niet de zoem. Als je de rem loslaat dan pas activeert het remsysteem en hoor je de zoem van de pomp.
 
Klaus ken ik.
Al diverse gesprekken mee gehad.
BMW houd op dit moment nog de boot af.

Het enige wat mij van je klachten bekend voorkomt is die terugroepaktie voor je achterremschijf.
Ik zou eens naar een andere dealer gaan en hen contact op laten nemen met Klaus (ben even zijn achternaam kwijt). Die behandelt de garantieclaims bij de BMW motordealers.
Die problemen moeten gewoon op te lossen zijn.
 
Helemaal mee eens.
BMW heeft een naam hoog te houden
Eh..tja... zonder dat dit nou een "BMW-mep topic" moet worden maar..... BMW's zijn best duur in aanschaf. Of ze die hogere prijs nu waard zijn of niet is een andere discussie.
Elk nieuw type motor heeft best wel eens een kinderziekte, kijk maar eens naar de problemen met de ST1300 van Honda. Maar komt dit soort dingen niet een tikje veel voor bij BMW's?? Mag je, zeker ook gezien de hoge prijs, niet verwachten dat de aanschaf van een BMW iets meer vertrouwen inboezemt?

Is maar een vraag, ik heb niets tegen BMW.
 
Dat de middenbok niet werkt bij aanraken remmen enz klopt.
Maar dat de hydraulische vloeistof na de pak hem beet 2000 km eruit loopt is toch geen "Deutsche Punktlichkeit" !
Cormorant,

Neem eens een kijkje op het forum van www.k1200lt.nl waar allerhande zaken met betrekking tot 'das Dickschiff' wordt besproken. Betreft jouw problemen:
1 remlicht blijft hangen: is mij niet als vaker voorkomend probleem ter ore gekomen. Mogelijk een relais dat is blijven hangen.
2 ABS uitval: hier is een terugroepactie vanuit BMW voor geweest. Bij een beperkte serie is in de zuiger van de hoofdremcilinder van het rempedaal een verkeerde O-ring is gebruikt, waardoor de remfunctie vanuit het pedaal sterk vermindert of zelfs kan uitvallen
3 middenbok: deze weigert functie bij aanraken remmen, niet in neutraal en ongelijke ondergrond; dat hoort zo. Op het US forum voor K1200LT rijders is er een enkeling waarbij de middenbok onder garantie vervangen moest worden.
4 Boordcomputer werkt niet naar behoren: geeft jouw BC een verbruik van ca. 15 liter / 100 kilometer aan? Bij een aantal LT's is er een fout in de motronic, waardoor een verkeerd stuursignaal naar de BC wordt afgegeven. Meldt dit aan de dealer; het is bij BMW NL al bekend.
5 Dieselgeluiden bij warme motor: veel eigenaren van de nieuwe LT klagen hierover op het US forum. Het is niet exemplarisch. Wellicht kun je dit probleem ook eens voorleggen op het K1200LT forum. Ik heb het bij mijn LT iig nog niet gemerkt.
 
Dat de middenbok niet werkt bij aanraken remmen enz klopt.
Maar dat de hydraulische vloeistof na de pak hem beet 2000 km eruit loopt is toch geen "Deutsche Punktlichkeit" !
Inderdaad, helemaal mee eens. Heeft de dealer nog kunnen aangeven waaraan het lag? Kapotte O-ring?

Wellicht wil je je ervaringen delen op het K1200LT forum. Mocht het hier gaan om meer dan een exemplarisch gebrek, dan is zo'n type-specifiek forum de plaats bij uitstek om dat te signaleren.
 
R-win

Nee, dat heeft hij niet aangegeven.
De hele pomp met wat daar alzo bij hoort is vervangen

Inderdaad, helemaal mee eens. Heeft de dealer nog kunnen aangeven waaraan het lag? Kapotte O-ring?

Wellicht wil je je ervaringen delen op het K1200LT forum. Mocht het hier gaan om meer dan een exemplarisch gebrek, dan is zo'n type-specifiek forum de plaats bij uitstek om dat te signaleren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan