Oordopjes, bieden deze voldoende bescherming bij open uitlaten?

Painter

MF veteraan
26 nov 2005
1.141
107
Oud-turnhout
Ik heb begin dit voorjaar een intruder 1500 gekocht. Echter zaten daar open uitlaten op. Dat wist ik op voorhand niet, wel toen ik een proefrit maakte. Maar dat vond ik toen geen probleem. Echter na een tijdje rijden is dit niet meer plezierig voor je oren. Dus doe ik nu oordopjes in, wat voorheen bij mijn vorige motoren niet nodig was. Nu heb ik eens rondgezien naar gekeurde uitlaten, maar deze kosten nieuw al tussen de 500 en de 1200 euro, terwijl de motor maar 3500 heeft gekost. Dus een no go. Ze verkopen ook decibelkillers, maar ik betwijfel of deze zullen passen. Omdat de pijpen uitlopen in een schuin afgesneden uiteinde. De hele motor terug verkopen en iets anders kopen is ook weer een heel gedoe. Daarom dus de oordopjes. Maar de zware bromtonen worden niet helemaal gedempt, merk ik. Zou dat een probleem kunnen zijn ivm gehoorschade?
4AD96502-8B22-4079-B4DE-501D1E681001.jpeg

Ja ik klink nu als een ouwe lul, misschien, :)
 
Nee hoor. Snap je helemaal. Ook ik houdt van een lekker uitlaatgeluidje, maar na enige tijd is het gewoon slecht voor je gehoor. Heel simpel. Elke vorm van extra demping, in wat voor vorm ook, is altijd goed. Dunkt mij.

Niemand kan je vertellen of het voldoende is tegen gehoorbeschadiging
 
of DB killers passen of niet maakt niet zo gek veel uit. die werken pas als er al een demper gemonteerd zit. De DB killer zorgt er voor (door tegendruk) dat de uitlaatgassen de dempingswol ingedrukt worden en daardoor energie (geluidsdruk) verliezen. en in die bubbels die in jouw uitlaat zitten is lang niet genoeg ruimte voor een fatsoenlijke demping.
gehoorbeschermingsdoppen zijn er in vele vormen en maten en de 1 werkt een stuk beter als de ander. en ook het al dan niet correct inbrengen maakt veel verschil. even als voorbeeld ik gebruik nu 3M model 1110 en dat zijn precies de zelfde doppen als 3M 1100 maar dan zit er bij 1110 een druppel hotgleu op met een touwtje zodat de doppen aan elkaar vast zitten en die druppel lijm maakt een enorm verschil in de demping. 1110 is duidelijk een stuk stiller als 1100
 
Ik heb hier dit gevonden. Zou je dat in die buizen kunnen steken?
Link

Pak een schuifmaat en ga je uitlaatdemper eens meten en bekijken.
Als ze zoveel kabaal maken dan zullen ze wel open zijn ; dan lijkt me het geen groot probleem om een db killer passen te maken
 
Ik heb begin dit voorjaar een intruder 1500 gekocht. Echter zaten daar open uitlaten op. Dat wist ik op voorhand niet, wel toen ik een proefrit maakte. Maar dat vond ik toen geen probleem. Echter na een tijdje rijden is dit niet meer plezierig voor je oren. Dus doe ik nu oordopjes in, wat voorheen bij mijn vorige motoren niet nodig was. Nu heb ik eens rondgezien naar gekeurde uitlaten, maar deze kosten nieuw al tussen de 500 en de 1200 euro, terwijl de motor maar 3500 heeft gekost. Dus een no go. Ze verkopen ook decibelkillers, maar ik betwijfel of deze zullen passen. Omdat de pijpen uitlopen in een schuin afgesneden uiteinde. De hele motor terug verkopen en iets anders kopen is ook weer een heel gedoe. Daarom dus de oordopjes. Maar de zware bromtonen worden niet helemaal gedempt, merk ik. Zou dat een probleem kunnen zijn ivm gehoorschade?Bekijk bijlage 1344566
Ja ik klink nu als een ouwe lul, misschien, :)
Hangt er ook vanaf hoe vaak je gaat rijden denk ik. Ik vind zelf windgeruis veel erger voor het gehoor als het geluid van de inlaat/uitlaat. Oordoppen is altijd een goeie zaak.
 
Jup uitgeboord. Heb ik ook ooit met de originele uitlaten gedaan. Zou toch wel een killer in kunnen lijkt me
 
Ja dat dacht ik ook al, lijkt dat er iets is mee gebeurd. Kan ik er dan zoiets insteken denk je? Moet je daarvoor een gat boren?
55C92CFC-3C1E-49D1-AF9E-6621BB51375D.jpeg
 
Gewoon even een setje originele uitlaten aanschaffen, die zijn gebruikt vast wel te vinden voor niet teveel geld.

Geklooi met db Killers gaat weinig helpen ben ik bang.
 
Voorlopig kan ik ze niet vinden, enkel stukken daarvan of beschadigde. En dan vragen ze nog 100 plus euro’s. Of open uitlaten, dat lost dan weer niets op...
 
Maakt niet uit hoe luid die pijpen zijn, die zullen geen primaire oorzaak zijn voor gehoor problemen.. het is windruis dat gehoor aantast en waar je oordoppen voor moet gebruiken.

Maar een db killer kan geen kwaad voor je omgeving.. ik wil die van mij er soms juist uithalen voor wat lekker geknal, maar helaas werk ik vaak tot laat dus doe dat mijn buren niet aan.
 
Oké, wel dan is het voor mij een uitgemaakte zaak. Ik heb de motor te koop gezet en zou er 4500 euro voor willen krijgen. Heb deze gekocht aan 3500 euro. Maar toen had deze startproblemen, een versleten achterband, kapotte batterij en dof chroom. Ik heb deze een groot onderhoud laten geven, een nieuwe achterband en volledig opgepoetst. Indien ik er deze prijs niet voor krijg zal ik er gewoon mee blijven rijden, met oordopjes dan maar. (En als iemand hier tweedehands pijpen voor een prijsje ziet, geef me dan maar een seintje, het is een VL1500 uit 2001!)
 
Naast het aso-gehalte(vind ik) van open uitlaten(ik voel me al schuldig om m'n enfield en heb m'n best gedaan deze stiller te krijgen) heb ik zelf 3M oordopjes die't wel doen. Misschien heeft voor de tussentijd dat je een uitlaat-oplossing zoekt iemand eentip voor nog betere schuimdopjes?
 
Oké, wel dan is het voor mij een uitgemaakte zaak. Ik heb de motor te koop gezet en zou er 4500 euro voor willen krijgen. Heb deze gekocht aan 3500 euro. Maar toen had deze startproblemen, een versleten achterband, kapotte batterij en dof chroom. Ik heb deze een groot onderhoud laten geven, een nieuwe achterband en volledig opgepoetst. Indien ik er deze prijs niet voor krijg zal ik er gewoon mee blijven rijden, met oordopjes dan maar. (En als iemand hier tweedehands pijpen voor een prijsje ziet, geef me dan maar een seintje, het is een VL1500 uit 2001!)
1000,- voor een groot onderhoud, nieuwe achterband/batterij en wat poetsen? Sorry hoor, maar geld dat je in een motor steekt krijg je er nooit uit, laat staan met nog winst ook.
 
Zoals idd al vermeld, windruis is de grootste boosdoener qua gehoorschade bij motorrijders. Dus tenzij je nooit boven de 50kmh komt zijn doppen altijd aan te rijden.
Mooi grafiekje op pagina 16: https://www.acp.nl/app/uploads/2017/08/20170705-Onderzoeksrapport-fase-2-Embedded-Acoustics-def.pdf
Bij 85kmh al 85dB.

Als je dit toch te luid is, zou uitlaten vervangen de makkelijkste oplossing zijn, kwestie van goed zoeken. Andere optie is een uitlaten specialist vragen wat aan te passen maar dat is net zo duur als een nette 2e hands originele set (waarbij 100-200 euro voor dergelijke uitlaten best netjes is.

Suzuki intruder 1500vl originele uitlaten van bj 2002 - Te koop
≥ Complete uitlaat Suzuki Intruder 1500LC - Onderdelen | Suzuki - Marktplaats.nl
 
Laatst bewerkt:
Zoals velen zeggen, windgeruis is je echte vijand..

En als je boven de 100km/u nog steeds je uitlaat ziek veel harder dan windgeruis hoort dan zijn ze echt veeeeel te luid..

Heb op racers met gp pijpen gereden en op mijn vorige motor ( XT660X ) dikke eenpitter zaten ook ongekend luide uitlaten maar windgeruis wint het altijd.
Zelfs met mijn goeie Shoei NXR helm die erg stil is verplicht ik mijzelf oordopjes in te doen omdat het anders echt niet vol te houden is!

Voor je eigen bescherming zal ik dat altijd doen
 
Dat is leuk om te weten ivm de gehoorbescherming. Want op mijn andere motors droeg ik deze nooit! Zal dit nu wel proberen, hoewel dit een heel gedoe is, omdat ik minstens twee ritten per dag doe. Voor de intruder gebruik ik van die wegwerpschuimpjes. Maar na een keer of tien gebruiken zien deze er niet meer uit en smijt ik ze weg. ( je steekt ze in je oren en dan in een jaszak of rugzak en het vuil van die jaszak hecht zich dan daaraan enz...)
 
nu we het toch over gehoor bescherming hebben, zijn er mensen die bij alle ritten oordoppen in doen? Ik doe ze namelijk alleen in als ik weet dat ik lang op de snelweg ga zitten.. meestal met woon werk verkeer dat 15 minuten snelweg inhoud, rijd ik alleen met helm (shoei nxr, redelijk stil). Is dat ook al erg schadelijk?

Vind het namelijk ook wel zo fijn om het overige verkeer te horen en bij het optrekken en terug schakelen die uitlaat ook eens te horen ploffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan