Oordopjes, bieden deze voldoende bescherming bij open uitlaten?

Ik heb ondertussen ook oordoppen aangekocht, omdat ik toch mijn gehoor wil beschermen.
Zijn Alpine motosafe "race" oordoppen. Die dempen denk ik iets té goed, dus ik hoor niet echt zoveel van het omgevingsgeluid.
Die zijn wat kleiner dan de originele motosafes, en zitten toch wat comfortabeler in mijn kleine gehoorgangen.
Die van 3M (action, 2.5€) zijn ook wel goed, maar dempen nog méér van het geluid.
 
Onzin, ik rijd al jaren zo geluidsdicht als mogelijk zonder problemen. Rijden doe je toch vooral op zicht en in de auto hoor je sirenes ook bijna niet, vooral als je op de snelweg rijdt.

Dit is omdat de meest stille auto's met een brandstofmotor ook in de auto nog steeds een takkeherrie maken.
Als je eens elektrisch hebt gereden dan hoor je ineens de sirenes vanaf een hele grote afstand ook op de snelweg.

Dat iets wat onverstand is wel kan omdat het altijd goed is gegaan, is het meest domme argument.
Alle drankrijders die nog nooit een ongeluk hebben gehad hoor je ook altijd met een dergelijk argument aankomen.
 
Dit is omdat de meest stille auto's met een brandstofmotor ook in de auto nog steeds een takkeherrie maken.
Als je eens elektrisch hebt gereden dan hoor je ineens de sirenes vanaf een hele grote afstand ook op de snelweg.

Dat iets wat onverstand is wel kan omdat het altijd goed is gegaan, is het meest domme argument.
Alle drankrijders die nog nooit een ongeluk hebben gehad hoor je ook altijd met een dergelijk argument aankomen.

Vwb het eerste: ik heb nog nooit in een volektrische auto gereden op de snelweg, dus ik geloof het graag, maar ik weet dat veel geluiden zeker ook van de banden afkomstig is. Wellicht heeft Tesla (e.a.) de wielkasten ook zeer stil gekregen.

Vwb je tweede punt, vind ik dat je gelijk hebt dat anekdotische ervaringen niet gelden als bewijs. Echter, mijn punt is niet alleen dat ik er nog geen ongeluk door heb gehad, maar ook dat ik geen nadelen ondervind/ervaar van te veel demping van omgevingsgeluid omdat je voor 99,9% rijdt (of zou moeten rijden) op zicht.
 
Ik heb aangemeten oordoppen van het werk. Het comfort maakt bij mij geen verschil, maar de aangemeten vind ik vele malen makkelijker in te doen. En dat doe ik nog al eens op het werk als ik van een lawaai ruimte naar een stille ruimte ga of andersom.
Ik heb ze trouwens al bijna 10 jaar en ze lijken nog net zo goed af te sluiten dan in het begin.
 
HaHa, _O-
Nu ja ik heb goed nieuws voor de moraalridders. Morgen komt iemand de intruder afhalen en mijn Versys heb ik ook kunnen inruilen. Voor een nieuwe Honda 1200 cross tourer dct. Aangezien ik per jaar 14000 km woon werk afleg en liever terug een cardan had en je toch niet op twee motors tegelijk kan rijden. :]:W Oordopjes wel of niet dat zal ik dan nog in beraad houden... Plezier ritten nu dus ook op deze cross tourer, :YY
Het gaat hier 99.99% alleen nog maar over oordopjes, maar denk er nog even lekker over.
Als je trommelvlies beschadigt kan je niet meer terug. ;)
 
en weer iemand die niet snap hoe het werkt. je trommelvlies beschadigd door een hoge geluidsdruk (of het moet heel extreem zijn) het zijn de trilhaartjes die er achter zitten waar je je zorgen over moet maken. met kapotte trommel vliezen hoor je nog steeds je krijgt alleen een hele grote kans op ontstekingen in je oor omdat het trommelvlies het vuil niet meer buiten houdt.
 
en weer iemand die niet snap hoe het werkt. je trommelvlies beschadigd door een hoge geluidsdruk (of het moet heel extreem zijn) het zijn de trilhaartjes die er achter zitten waar je je zorgen over moet maken. met kapotte trommel vliezen hoor je nog steeds je krijgt alleen een hele grote kans op ontstekingen in je oor omdat het trommelvlies het vuil niet meer buiten houdt.
Het klopt dat je gehoorbescherming draagt om je trilhaartjes te beschermen, maar dat trommelvlies heb je wel echt nodig om te horen. Ik heb een keer m'n trommelvlies gescheurd gehad en dat is echt geen pretje.
 
geen pretje geloof ik zo heb het gelukkig nog nooit meegemaakt maar in veel gevallen hersteld een beschadigd trommelvlies van zelf en laat maar weinig blijvende schade na. trilhaartjes herstellen nooit meer.
 
HaHa, _O-
Nu ja ik heb goed nieuws voor de moraalridders. Morgen komt iemand de intruder afhalen en mijn Versys heb ik ook kunnen inruilen. Voor een nieuwe Honda 1200 cross tourer dct. Aangezien ik per jaar 14000 km woon werk afleg en liever terug een cardan had en je toch niet op twee motors tegelijk kan rijden. :]:W Oordopjes wel of niet dat zal ik dan nog in beraad houden... Plezier ritten nu dus ook op deze cross tourer, :YY

Ik zou toch maar oordoppen kopen, de CT geeft een behoorlijk windruis. (door het model van de kuip denk ik :? maar ik hoor er velen over en kan het bevestigen) ook al meerdere kuipruitjes gehad, zit nu op de airflow.

Ik het pluggerz doppen op maat bevallen redelijk goed, gaan niet zo diep maar passen mooi in het voorste gedeelte van het oor. Wel wat duurder en ze moeten aangemeten worden. Pluggerz road

Ik rij ondertussen ook al 40 jaar en toen ik begon hoorde je niemand over bescherming dus ook bij mij liggen er diverse trilhaartjes om '( gehoorschade laat zich duidelijk zien aan verlies hoge tonen.
En idd je merkt het niet echt, het gaat geleidelijk maar gestaag en is niet geneesbaar. Ik draag nu oordoppen om verdere schade te voorkomen.
Zonder rijden is dus echt dom.

Je hebt nl. bij gehoorschade zeer grote kans op Tinnitus.
Vorig jaar april werd ik ook ineens 's nacht om 2 uur wakker met ineens een pokke fluittoon in mijn oor. Dat kan dus ineens gebeuren, zeker wanneer je wat ouder wordt en gehoorschade hebt. (dat moment vergeet ik dus nooit)
Onderzoeken enz, ja je moet er aan wennen, we kunnen er niets aan doen. Daar sta je dan.

Wat ze ook zeggen het is echt een hel, zeker in het begin, nooit meer stil, altijd herrie in je hoofd.
Nu 3 kwartalen verder begint het langzaam te wennen, maar ik wens het niemand toe, het is echt zwaar K****

Dus doe je doppen in! nu geen last zegt dus helemaal niets.
Neem het maar aan van een 'oude' zeur, maar wat je ook leest over wennen enz. niemand kan je voorbereiden op het moment dat je het krijgt.

Ik wou dat ik de tijd kon terug draaien, dan had ik van dag 1 oordoppen in gehad.
 
Ja, maar mijn grootvader was ook hardhorig toen hij boven de 60 was en die heeft nooit met de motor gereden. Denk dat dat ook bij de leeftijd hoort. Ik ken mensen met een oude hond en die hoort ook niets meer. Dus enkel als die je ziet kan je nog commando’s geven.
 
Iedereen heeft het hier over schuimpjes en aangepaste oorbeschermers, maar ik heb niemand iets horen vermelden van Quies. Deze zijn nochtans heel goed.
Ik gebruik de bolletjes was van Quies al jaren 's nachts wegens een snurkende partner en ben ondertussen gewend om deze in mijn oren te hebben. Zijn van natuurlijke was en kneedbaar, de vorm zet zich naar je gehoorgang
link : Gehoorbescherming uit was

ik rij meestal korte ritten en gebruik ze niet op de moto, maar voor lange ritten, en zeker met stukken snelweg erin steek ik ze wel in. Ik denk dat ik ze toch ook maar wat vaker ga gebruiken. 't is eigenlijk hetzelfde als een gordel in de wagen : je moet de gewoonte aankweken om ze te gebruiken, en eens je het gewend bent merk je 't niet eens meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan