oordoppen advies: alpine, earmo, beterhoren, elcea, gabriels

Welk merk oordoppen?

  • Alpine

    Stemmen: 23 46,0%
  • Elcea (Elacin)

    Stemmen: 6 12,0%
  • BeterHoren

    Stemmen: 10 20,0%
  • Gabriels Gehoorbescherming

    Stemmen: 2 4,0%
  • EARmo

    Stemmen: 9 18,0%

  • Totaal aantal stemmers
    50
Even vraagje: Is het serieus belangrijk om oordoppen aan te schaffen? Ik heb nu alleen maar 'motor ervaring' door motorlessen, maar ik merkte er eigenlijk niet veel van... Rijden jullie met half open helmen ofzo? Tnx in advance~~


Het scheelt ook dat je met rijlessen niet heel vaak op de snelweg rijdt en ook meestal een iets minder luidruchtige motor.

Als je privé stukken van 100km of meer gaat rijden over de snelweg, en je gaat ff tanken ofzo, dan merk je pas goed hoe dof je gehoor wordt van de rijwind en motor geluiden.
 
iemand een idee of artikel naar de verschillen tussen de doppen?

hoeveel beter zijn bijvoorbeeld op maat gemaakte doppen dan 5 euro dopjes qua bescherming.
 
iemand een idee of artikel naar de verschillen tussen de doppen?

hoeveel beter zijn bijvoorbeeld op maat gemaakte doppen dan 5 euro dopjes qua bescherming.

Nadeel van de "5 euro dopjes" zoals bv die gele schuimpjes die iedereen wel kent, is dat die alles dempen. De op maat gemaakt dopjes, of bv zoals de universele van Alpine hebben een dempingsfilter. Deze filters dempen alleen de harde geluiden, zoals windruis of motorgeluid, maar laten zachtere geluiden zoals praten via intercom of sirenes van politie, ambu, brandweer enz. wel door.

Of er echt verschil is tussen de verschillende merken dopjes weet ik niet. Bij Alpine kan je het dempingsfilter laten verwisselen door een zwaarder of lichter filter als je ze te veel of te weinig vind dempen (volgens mij is dat zelfs gratis). Bij bv. Elacin kan dit volgens mij niet meer achteraf.
 
Mijn niet-zo-heel-dure systeemhelm (HJC CL-Max, klinkt dit bekend?) laat irritant veel windruis horen B| en dus ben ik ook op zoek gegaan naar oordoppen.

Had goede verhalen gehoord over de standaard Alpine-filters. Inderdaad houden die aardig wat herrie tegen, zeker voor die prijs: 28 pleuro en twee jaar geen gepiep in mijn oren. Dacht ik...

Wat blijkt, nu het wat kouder wordt draag ik onder mijn helm een een baklava...baraclava...barbaklava...in ieder geval zo'n bivakmuts.

Wat blijkt: de stof van de muts komt tegen de uiteinden van de filters aan, waardoor het windruis evengoed wordt doorgegeven! Zit er nu aan te denken gaten in mijn muts te knippen.

Gaat er leuk uit zien: twee van die gaten en dan die gekleurde filters die erdoorheen steken!!! _O-
 
Even vraagje: Is het serieus belangrijk om oordoppen aan te schaffen? Ik heb nu alleen maar 'motor ervaring' door motorlessen, maar ik merkte er eigenlijk niet veel van... Rijden jullie met half open helmen ofzo? Tnx in advance~~

ik merkte het pas toen ik ze een tijdje gebruikte en als je ze dan eens een keer niet in doet.
daarvoor vond ik niet dat er veel herrie was.

of je moet er eens aan 1 kant eentje in doen, weet je ook meteen wat het verschil is :)
 
Heb zelf derde paar Elacin, wel iets duurder dan bijv. Earmo en Alpine maar met perfecte service, ook na de verkoop. Da's nou wat ik net niet kon zeggen van Earmo, dus vandaar de overstap. Pasvorm van de Elacin is ook iets prettiger. Maar goed da's persoonlijk.
 
Ik heb ze van ronnell ,ook op maat gemaakt, en het filter heb je in drie soorten demping, ik heb ze gratis via mijn werkgever ( zit in de metaal) en de man van ronnell vroeg of ik motorrijder was ,wand dan kreeg ik het filter daarop aangepast,heb ze altijd in en het bevalt mij prima ,veel rustiger aan je hoofd,als je ze een keer gewend bent wil je niet meer zonder. *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan