Oordoppen ja of nee???

Af en toe; vooral bij ritten langer dan een kilometer of 150. Ik gebruik van die parapluutjes van Alpine.Ze werken niet voor iedereen, maar voor mij wel :)

:^

die gele filters werken prima. je moet alleen wel dat pijpje gebruiken om die dingen ff lekker in je ore te proppen.
zou niet zonder kunnen, en doe ik dat wel dan heb ik er meteen last van (suizende ore)
 
Ik heb oordoppen van alpine en ik moet zeggen dat ik tevreden ben. Ik gebruik ze alleen op lange afstanden want ik hoor liever het geluid van de lazer, succes met je keus...!
 
Ik gebruik die gele pluggen altijd.

Het verbaast mij ook dat er veel zonder rijden, en het hier op MF op een manier verkondigen alsof ze stoer zijn. Als je zonder oordoppen rijdt ben je niet stoer maar een sukkel!
 
Sinds 12 jaar draag ik de op maat gemaakte oordoppen op de andere motor, soms vergeet je ze even in te doen na het tanken. Wat er ook gebeurt, éérst stoppen en de doppen erin proppen anders rijd ik geen meter! Het lijkt wel alsof je zonder helm rijdt, je mist iets...

Het valt me op dat maar weinigen het woord "vermoeiend" noemen.

Het aantal keren dat ik meer dan 1.500 km op een dag heb gereden is niet op een paar handen te tellen en zo'n vakantieritje naar de Toscane was zéker niet in een dag gelukt zonder goed beschermende oordoppen en een getint vizier!

Er is niets vermoeiender voor je ogen als in het felle zonlicht met een blank vizier rijden, een zonnebril is geen alternatief want dat drukt op je oren/neus of hij zit zo losjes dat het irriteert over hobbelige wegen en al helemáál in tunnels waar je gewoon even je vizier opent bij een over het algemeen lagere snelheid.

Hetzelfde geldt voor oordoppen, alle geluiden zijn normaal hoorbaar, ze zijn alleen 30 dB of zo gedempt en dat is zo relaxed dat je niet meer zonder wilt! Laat de indianenverhalen over onveilig e.d. maar links liggen, vrijwel alle coureurs rijden met oordopjes en getinte vizieren en motorrijders die beroepshalve op de motor rijden gebruiken ze ook, het zal dus niet onveilig zijn...

Het grappige is dat door die demping je juist méér hoort en met een getint vizier meer ziet, even uitleggen.

Je ogen worden rijdend met een blank vizier in de blakende zon als het ware 'overbelicht', een getint vizier dempt het overmatige zonlicht waardoor alles rustiger kijkt en je minder over het hoofd ziet wat anders overbelicht of slecht zichtbaar zou zijn omdat je de helft van de tijd met half dicht geknepen ogen rijdt. Een voorbeeld, de gereflecteerde zon in het glas van je tellers of autoruiten...geen last van met een getint vizier. Nadeel is wel dat je een extra vizier moet meenemen als je in het pikkedonker rijdt.

Voor geluid gaat eigenlijk hetzelfde op, rijd je met een slakkegangetje van 120 km/u over de snelweg dan is het geluidsniveau al 100 dB en is de geluidssterkte nog maar 30 dB verwijdert van de pijngrens. M.a.w., voor de dynamiek in het geluid (ambulance sirene) is maar 30 dB over, als die naast je rijdt dan weet je wat de pijngrens betekent als je geen dopjes in hebt. Die 30 dB dynamiek is constant omdat het ruisniveau in de helm vrijwel constant is mits de snelheid gelijk blijft.
Demp je nu het geluid met b.v. 30 dB dan houd je nog 60 dB over tot de pijngrens, je ervaart de geluiden dus dynamischer! Daarom klinkt een sportpijp veel mooier mét oordopjes in, de 'piepjes en rammeltjes' van de mechanica worden onderdrukt, wat overblijft is een prachtig geluid waar je niet doof van wordt :} :} :} .
 
standaard unuversele doppies voor lange ritten met pittige snelheden. anders loop je de kans op lawaaidoofheid, en dat is iets wat je zelf niet snel in de gaten hebt.
 
Nog 2 weekjes en ik heb mijn alpine gegoten oordoppies. Kvindt het gewoon belangrijk om goeie bescherming te hebben. Kmerkte het in ieder geval wel met lange ritten en veel windruis dat mijn gehoor er niet beter van werd.
 
Ik kan ze aanraden. Als je lange ritten maakt ben je nadien lang niet zo moe. Als je ze aan laat meten kun je het beste zachte kiezen. Ik heb zelf wat mindere ervaringen met harde, deze knelde altijd wel ergens.

succes!
 
Heb altijd oordoppen in. Van die gele schuimen. En deze jaarbeurs ga ik me denk ik op maat gemaakte laten aanmeten. Die gaan wat sneller in denk ik.

Zonder oordoppen rijdt echt irritant.
 
Ik heb ook van die universele alpine dingen en heb ze uiteraard altijd in.
Als ik ze vergeet merk ik het de eerste meters al wel.
(afstappen en ophalen dus)
 
Inderdaad, zeer goede en verstandige uitleg. Ik heb ook op maat gemaakte oordopjes, maar ik moet wel toegeven dat ik ze enkel voor langere ritten gebruik.

Sinds 12 jaar draag ik de op maat gemaakte oordoppen op de andere motor, soms vergeet je ze even in te doen na het tanken. Wat er ook gebeurt, éérst stoppen en de doppen erin proppen anders rijd ik geen meter! Het lijkt wel alsof je zonder helm rijdt, je mist iets...

Het valt me op dat maar weinigen het woord "vermoeiend" noemen.

Het aantal keren dat ik meer dan 1.500 km op een dag heb gereden is niet op een paar handen te tellen en zo'n vakantieritje naar de Toscane was zéker niet in een dag gelukt zonder goed beschermende oordoppen en een getint vizier!

Er is niets vermoeiender voor je ogen als in het felle zonlicht met een blank vizier rijden, een zonnebril is geen alternatief want dat drukt op je oren/neus of hij zit zo losjes dat het irriteert over hobbelige wegen en al helemáál in tunnels waar je gewoon even je vizier opent bij een over het algemeen lagere snelheid.

Hetzelfde geldt voor oordoppen, alle geluiden zijn normaal hoorbaar, ze zijn alleen 30 dB of zo gedempt en dat is zo relaxed dat je niet meer zonder wilt! Laat de indianenverhalen over onveilig e.d. maar links liggen, vrijwel alle coureurs rijden met oordopjes en getinte vizieren en motorrijders die beroepshalve op de motor rijden gebruiken ze ook, het zal dus niet onveilig zijn...

Het grappige is dat door die demping je juist méér hoort en met een getint vizier meer ziet, even uitleggen.

Je ogen worden rijdend met een blank vizier in de blakende zon als het ware 'overbelicht', een getint vizier dempt het overmatige zonlicht waardoor alles rustiger kijkt en je minder over het hoofd ziet wat anders overbelicht of slecht zichtbaar zou zijn omdat je de helft van de tijd met half dicht geknepen ogen rijdt. Een voorbeeld, de gereflecteerde zon in het glas van je tellers of autoruiten...geen last van met een getint vizier. Nadeel is wel dat je een extra vizier moet meenemen als je in het pikkedonker rijdt.

Voor geluid gaat eigenlijk hetzelfde op, rijd je met een slakkegangetje van 120 km/u over de snelweg dan is het geluidsniveau al 100 dB en is de geluidssterkte nog maar 30 dB verwijdert van de pijngrens. M.a.w., voor de dynamiek in het geluid (ambulance sirene) is maar 30 dB over, als die naast je rijdt dan weet je wat de pijngrens betekent als je geen dopjes in hebt. Die 30 dB dynamiek is constant omdat het ruisniveau in de helm vrijwel constant is mits de snelheid gelijk blijft.
Demp je nu het geluid met b.v. 30 dB dan houd je nog 60 dB over tot de pijngrens, je ervaart de geluiden dus dynamischer! Daarom klinkt een sportpijp veel mooier mét oordopjes in, de 'piepjes en rammeltjes' van de mechanica worden onderdrukt, wat overblijft is een prachtig geluid waar je niet doof van wordt :} :} :} .
 
ik heb van die earmo dingen van mijn ex-baas maar ja ze horen goed te zitten omdat er zon prutzooitje in mijn oren is gespoten en dat precies de maat van je oor is...duh... :)

maar ik vind ze echt KUT !! ik heb ze ook niet eens op mijn werk ingehad
(koudemachines---->hoop lawaai) laatstaan op de motor

ps. als ik achterop zit bij iemand en lang aan het rijden ben...meerijden dan
(ben nog bezig met mijn rijbewijs) dan heb ik er nooooit geen last van
ik heb een nolan helm geen idee welekuh duzzz voor mij geen oordopen maar die super helm...

hoor je echt bijna nix meer mee...nou ja geen geruis en lawaai dan een toeter of sirene nog wel
 
Ik weet nu wel zeker dat ik een paar ga nemen!!!!!!

maar welke kan je dan het beste nemen???....... of filteren ze allemaal even goed????

(we praten hier dus even niet over welke het lekkerst zitten want dat is persoonlijk)
 
Altijd in. Werkt perfect. Je loopt minder risico op gehoorbeschadiging.

Op maat gemaakt van Earmo.
Ga in februari naar de motorbeurs in Utrecht, krijg je leuke aanbieding.
Geloof dat ik 85 Euro betaald heb.

 
Heb ongeveer 20 jaar zonder gereden. En mijn eerste reactie als iemand iets zegt is altijd: "Wat zeg je?". En dat is alleen maar een keertje leuk om te vertellen. Nee, voor mij voortaan altijd oordopjes. Maar ja, de jeugd is eigenwijs en de oudjes kunnen alleen maar zagen. Zo was het vroeger ook hoor! 8-)
 
Mijn oren zijn toch al naar de klote van al die house party's :(
Misschien schaf ik die oordopjes nog wel es aan.
Van trekken wordt je ook doof dus laat maar zitten eigenlijk :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan