Oordoppen (met muziek) op de motor

jv13

Rookie
10 apr 2019
9
0
Ik rijd nu ongeveer een jaar woon-werk op de motor, grotendeels over de snelweg en heb altijd oordoppen in.

Graag zou ik muziek / podcast willen luisteren tijdens deze ritten. Zijn er hier mogelijkheden voor? Oortjes die het windgeruis tegenhouden, maar dat je wel de audio fatsoenlijk kan verstaan?
 
Ik heb een Premier integraal met een Cardo Freecom1 systeem ingebouwd (speakers).
Ik draag altijd aangepaste gehoorbescherming (~30dB), luister muziek / podcasts / navi / flitsers probleemloos. Ook op de snelweg.
Ook met lage ruit.
Grappig: hoe beter je oordoppen werken, hoe meer je hoort (!)
 
Ik gebruik een setje JBL bluetooth oordopjes in combinatie met Comply foam tips. De foam tips zijn veel beter dan de siliconen dopjes die standaard op de JBL zitten en doen het erg goed tegen windgeruis. Ik kan navigeren / muziek luisteren met de telefoon.
 
Ik heb de Noizezz met zware filter (oranje) en dat werkt perfect. Geen last van hoge DB van de omgeving, maar wel alle muziek horen van het BT setje.
Heb jij dan ook een ingebouwd systeem in je helm?

Ik gebruik een setje JBL bluetooth oordopjes in combinatie met Comply foam tips. De foam tips zijn veel beter dan de siliconen dopjes die standaard op de JBL zitten en doen het erg goed tegen windgeruis. Ik kan navigeren / muziek luisteren met de telefoon.
Die foam tips zijn dan vooral goed voor de demping? Welke dopjes heb je precies?

Een ingebouwd systeem is al snel prijzig van wat ik zo kan vinden. Als het redelijk goedkoop kan met alleen oortjes heeft dat mijn voorkeur, maar vraag me af of dat voldoende dempt?
 
Dopjes zijn JBL110BT. De foam tips zijn inderdaad voor de demping van het geluid. Mooie is dat het een soort memory-foam is, net zoals schuimpjes kun je ze indrukken, in je oren doen en na een halve minuut sluiten ze compleet af.
 
Ik heb een setje m6-pro waar ik heel tevreden over ben. Worden geleverd met verschillende opzetdopjes waarvan de foamdopjes het meest comfortabel, maar het minst slijtvast zijn. Geluidskwaliteit is prima en het kabeltje (reserve bijgeleverd, maar nog niet gebruikt) is precies lang genoeg om via de onderkant van mijn jack in mijn telefoon (gemonteerd op het balhoofd) te prikken.

Demping is gelijk aan mijn op maat gemaakte exinore doppen met 15dB filters
 
Heb jij dan ook een ingebouwd systeem in je helm?


Die foam tips zijn dan vooral goed voor de demping? Welke dopjes heb je precies?

Een ingebouwd systeem is al snel prijzig van wat ik zo kan vinden. Als het redelijk goedkoop kan met alleen oortjes heeft dat mijn voorkeur, maar vraag me af of dat voldoende dempt?
Ik heb een Bluetooth T-MAX S setje van Ali op mijn helm geplakt. Basic maar doet wat ik er van nodig heb. Ik had er extra sets speakers, microfoon en houders bij gekocht om op mijn andere helmen te doen (ik heb een EXO-920, EXO-3000 Air en een City van Scorpion).
 
Ik gebruik een setje JBL bluetooth oordopjes in combinatie met Comply foam tips. De foam tips zijn veel beter dan de siliconen dopjes die standaard op de JBL zitten en doen het erg goed tegen windgeruis. Ik kan navigeren / muziek luisteren met de telefoon.
:^

Ik gebruik dan Jaybird Freedom oordopjes maar ook met Comply schuimrubber tips. Echt 100x beter dan siliconen tips, comfortabel, blijven goed zitten en dempen goed. Enige nadeel is dat ze snel slijten en niet heel goedkoop zijn.

Maar ik heb het er wel voorover. :Y

Je kan ook eerst een variety pack kopen om te kijken welke het beste bij jou passen.
 
Ik heb de Noizezz met zware filter (oranje) en dat werkt perfect. Geen last van hoge DB van de omgeving, maar wel alle muziek horen van het BT setje.

ik vond ze te veel dempen, maar dat kan ook aan de helm liggen.
als ik geen turbulentie op mijn helm heb voldoen die groene filters voor mij.

was eerst ook met de oranje filter begonnen, maar daar kwamen de speakers van Schuberth niet goed bovenuit
schuberth heeft een software upgrade gehad en het volume kan nu harder, maar toen was ik al gewisseld naar de groene filter, wat mij beter beviel, zonder last te hebben van te veel geluid.
 
Ik gebruik sinds een week een SENA SMH5-FM headset in mijn helm, en moet zeggen dat dat prima werkt. Telefoon via bluetooth eraan, of in mijn geval meestal FM-radio aan. Ik rij met schuim oordopjes en gaat desondanks prima ook op de snelweg met 140.
 
Even meelezen hier.

Heb nu gewoon simpele speakertjes (€10,-) in de helm zitten puur voor muziek en navi. Shark helm en daarmee de alpine motopro safe oordoppen. Tot 80 gaat lekker, vanaf 100 is het minder goed verstaanbaar. Hoewel de muziek wel ok is, zou eigenlijk 2 tandjes harder moeten dan zou het perfect zijn.
 
Even meelezen hier.

Heb nu gewoon simpele speakertjes (€10,-) in de helm zitten puur voor muziek en navi. Shark helm en daarmee de alpine motopro safe oordoppen. Tot 80 gaat lekker, vanaf 100 is het minder goed verstaanbaar. Hoewel de muziek wel ok is, zou eigenlijk 2 tandjes harder moeten dan zou het perfect zijn.
Met de SENA denk ik wel eens bij een lekker nummer op de radio, ik zou hem wel net iets harder willen zetten dan kan, maar heb nooit het idee dat het te zacht of niet hoorbaar is. Ook niet bij nieuwsberichten of verkeersinfo oid
 
Bijna titinus overgehouden aan muziek met in-ear oordoppen.
Dan rij je op de snelweg en hoor je je muziek niet meer. Dus zet je em op standje 100.
 
Ik doe ongeveer al zo'n 5 jaar met Sennheiser in-ear oordopjes. Geen inbouw of iets dergelijks. Ze moeten je maar net passen, maar met wat voor snelheid dan ook hoor ik goed mijn muziek zonder windgeruis, en dan hoeft hij niet eens op max volume (telefoon op ongeveer 65%). Voor je helm op zetten even in doen, en rijden maar.
Het model is de CX300II, 33 euro bij de internetwinkel met de dikke blauwe mannetjes.
 
Ik doe ongeveer al zo'n 5 jaar met Sennheiser in-ear oordopjes. Geen inbouw of iets dergelijks. Ze moeten je maar net passen, maar met wat voor snelheid dan ook hoor ik goed mijn muziek zonder windgeruis, en dan hoeft hij niet eens op max volume (telefoon op ongeveer 65%). Voor je helm op zetten even in doen, en rijden maar.
Het model is de CX300II, 33 euro bij de internetwinkel met de dikke blauwe mannetjes.

Ik vraag mij altijd dan af of dit ook daadwerkelijk als gehoorbescherming dient? Dat het afsluit oké maar filtert / dempt het ook conform de eisen t.o.v. gehoorbescherming? Ik heb het ook geprobeerd en ja het werkt maar de twijfel of me oren dan beschermd zijn heb ik toch doen besluiten wel echt met dopjes te rijden :P
 
Ik vraag mij altijd dan af of dit ook daadwerkelijk als gehoorbescherming dient? Dat het afsluit oké maar filtert / dempt het ook conform de eisen t.o.v. gehoorbescherming? Ik heb het ook geprobeerd en ja het werkt maar de twijfel of me oren dan beschermd zijn heb ik toch doen besluiten wel echt met dopjes te rijden :P
Begrijpelijk, maar de TS vraagt naar een manier om naar zijn/haar podcast te luisteren. Ik zag geen specifiek verzoek voor gehoorbescherming. Ikzelf denk ook dat dit betere zaken zijn om je gehoor te beschermen dan boxen in je helm, want dan kun je last hebben van zowel de windruis als dat de speakers net te hard afgesteld staan. Maar daar mag de TS mee worstelen :)
 
Ik weet niet maar als je het geluid van je oordopjes op 65% moet zetten denk ik dat dat wat erg hard is
Heb het net even geprobeerd bij mijn beatsX en kom ongeveer op 35%
 
Ik gebruikte juist in-ear dopjes omdat je dan gehoorbescherming en geluid in één hebt. Als je goed afsluitende doppen hebt dan dempen die heel veel geluid. Ze filteren niet frequenties zoals sommige doppen dus gesprekken kunnen lastig zijn.

Het probleem is echter dat op de snelweg je alsnog veel geluid hebt. Als je dan muziek moet je dit dus boven het volume van de rijwind krijgen. Omdat ze in-ear zijn kan dit heel makkelijk. Voor dat je het weet heb je een veel te hoog volume. Je schrikt je rot als je de volgende keer je spul aan zet terwijl je nog stil staat.
 
Laatst bewerkt:
Zoals eerder gemeld heb ik mijn Alpine dopjes "ontfiltert", en dat levert een spectaculaire demping op.
Het resultaat is -verrassend genoeg- dat de Freecom1 *zachter* kan, en uitstekend hoorbaar is op de snelweg.
Oren zijn vreemd. De AGC in de Freecom is overigens ook erg lekker.
 
Let er wel op dat je met muziekdopjes negen van de tien keer alle externe geluiden wegsluit, dus ook het geluid van je motor, het getoeter in een gevaarlijke situatie of de hoorn van een voorrangsvoertuig. Dat was voor mij de voornaamste reden van gefilterde dopjes, ik hoor mijn motor nog steeds maar de scherpe gevaarlijke db worden weggefilterd. Dus ook de scherpe kantjes van de muziek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan