Oordoppen olé

Ik heb een jaar geleden een verhoogde motorrijvaardiheidstraining gedaan en daar wisten de instructeurs (twee motoraganten) te vertellen dat je na 30 min bij 80 km/uur of 15 min bij 120 km/uur (met een gewone inetgraal helm) al onherstelbare gehoorbeschadiging hebt. Uiteraard wel een klein beetje maar al die kleine beetjes zorgen er uiteindelijk voor dat je gehoor echt slecht wordt.

Sorry hoor, maar ik denk niet dat 2 motoragenten/instructeurs kunnen oordelen over permanente beschadiging van je gehoor.. daar moet je toch echt wel een gediplomeerd arts voor zijn.
Het kan best, dat zeg'k niet, maar hun kunnen dat absoluut niet weten
 
btw, ik hoor perfect, maar versta slecht..
typisch geval van gehoordbeschadiging eigenlijk.. maar, ik heb niks nada nop last van (te) veel windgeruis of ander lawaai. Vind alles best lekker klinken in die Shoei van me.

Ben ik gewoon veel gewoon of heb'k gewoon minder lawaai met me Shoei?
 
De doppen die ik gekocht heb heten Elacin Individueel Aangepaste Gehoorbeschermers. Je kunt ze in verschillende kleuren en met verschillende ingebouwde filters krijgen. Voor mijn werk was het wenselijk dat alle octaafbanden evenveel gedempt werden, daarom het zg grijsfilter. En natuurlijk gebruik ik ze ook als ik op de motor zit.
Alles bij elkaar was ik zo'n 300 piek kwijt.

Deze heb ik ook..alleen gratis via werk...en om de 3jaar gratis nieuwe :}
moest alleen veel zeuren om zachte te krijgen..harde hebben een oogje waar een draadje aan vast zit |( en dat werkt natuurlijk niet onder een helm :P
 
Sorry hoor, maar ik denk niet dat 2 motoragenten/instructeurs kunnen oordelen over permanente beschadiging van je gehoor.. daar moet je toch echt wel een gediplomeerd arts voor zijn.
Het kan best, dat zeg'k niet, maar hun kunnen dat absoluut niet weten
Het is een algemeen bekend feit Pooh. De geluidsdruk komt bij die snelheden (ongeacht het soort helm dat je draagt) gewoon boven een bepaalde grenswaarde uit en als je langer dan een bepaalde periode in die herrie zit dan is dat al schadelijk.

Dat die motoragenten dat weten verbaast me niets aangezien die er in hun opleiding al mee te maken krijgen. Daarnaast had de audiciën een soortgelijk verhaal, alleen volgens haar begon het probleem al bij 70 km/u.

Zelf heb ik die oordoppen genomen genomen in verband met de gehoorschade en ook omdat ik van het constante gebulder zware koppijn kreeg. Als ik dan een wat langere rit had gemaakt dan kon ik daarna meteen aan de paracetemol.
nut.gif


[ Dit Bericht is bewerkt door: MartijnL op 2001-07-26 08:33 ]
 
Sorry hoor, maar ik denk niet dat 2 motoragenten/instructeurs kunnen oordelen over permanente beschadiging van je gehoor.. daar moet je toch echt wel een gediplomeerd arts voor zijn.
Het kan best, dat zeg'k niet, maar hun kunnen dat absoluut niet weten
en wij wel?
dan kunnen we iedere topic sluiten, tenzij alleen gediplomeerde mensen antwoorden. Ik hoef niet gediplomeerd te zijn om te weten dat een klap op je kop pijn doet. Ervaringsdeskundige.... ken je die term?

 
Ze stonden het ook niet zo maar te vertellen. Ze hadden er nog documentatie met foto's van het binnenste van je oor en zo. Er zitten tig kleine trilhaartjes in je oor en deze breken af als er teveel geluidsdruk op komt. Helaas groeien deze haartjes niet meer aan en is elke beschadiging een permanente.
 
De wettelijke grens waarboven gehoorbescherming in het bedrijfsleven beschikbaar moet zijn, is 80 decibel (dB). Windruis tijdens motorrijden veroorzaakt gevaarlijke lawaai-overlast. Officiële metingen van de Rijkspolitie bij gebruik van een goede helm leverden het volgende op:

snelheid windruis max. belastingtijd
100 km/u 94 dB 15 minuten!
120 km/u 98 dB 7 minuten!
140 km/u 102 dB 3 minuten

Dit komt van Alpine.nl

Heeft er iemand ervaring met zowel Alpine als Earmo? Wil anders ook wel eens gaan kijken maar zal wel eerst leren broek en laarzen kopen. Vind ik toch iets belangrijker :)
 
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Sorry hoor, maar ik denk niet dat 2 motoragenten/instructeurs kunnen oordelen over permanente beschadiging van je gehoor.. daar moet je toch echt wel een gediplomeerd arts voor zijn.
Het kan best, dat zeg'k niet, maar hun kunnen dat absoluut niet weten
--------------------------------------------------------------------------------
en wij wel?
dan kunnen we iedere topic sluiten, tenzij alleen gediplomeerde mensen antwoorden. Ik hoef niet gediplomeerd te zijn om te weten dat een klap op je kop pijn doet. Ervaringsdeskundige.... ken je die term?
-----------------------------------------------------------------------------------

En ervarings deskundigen zijn we allemaal natuurlijk! ;)
 
en wij wel?
dan kunnen we iedere topic sluiten, tenzij alleen gediplomeerde mensen antwoorden. Ik hoef niet gediplomeerd te zijn om te weten dat een klap op je kop pijn doet. Ervaringsdeskundige.... ken je die term?

van die klap voel je pijn, da's makkelijk vast te stellen..
van een BEPAALDE tijd een BEPAALDE snelheid (geeft nog steeds geen bepaalde geluidsniveau's aangezien dat van veel factoren afhankelijk is) kan een motoragent zeggen of iets PERMANENTE gehoorschade oplevert? Kom nou!
komt ook nog bij dat wat jullie hier vertellen iets simpeler is dan een mens' gehoor.

Als ie er nu nog misschien of waarschijnlijk bijzet..
Tot dan, ieder ze vakgebied, en
 
Veel feitelijker dan dit kan ik niet worden:

Het menselijk oor heeft bepaalde toleranties. Deze toleranties hebben geen verband met persoonlijke omstandigheden. Het gaat hier om minuscule onderdelen van het menselijk lichaam. De stelling 'de een kan er beter tegen dan de ander' gaat in deze niet op.

Niet alleen motorrijders hebben met lawaai te maken. Ook veel beroepen (bouwvakkers, DJ's) kennen dit probleem en daarom is vrij veel onderzoek in dit vakgebied verricht.

Zo weten we bij welke dB waardes het gehoor schade oploopt en hoelang je aan dergelijke waarden blootgesteld moet zijn voordat die schade zich voordoet (zie eerdere post in deze draad).

Hoe je dit als motorrijder oplost moet je helemaal zelf weten (wc papier, van de gele kneedbare oordoppen of maatwerk spul in al haar variaties). Maar als je er niets aan doet en met grote regelmaat jezelf blootstelt aan een grote geluidsdruk kan je ervan uitgaan dat je gehoor beschadigd.

Wanneer de gehoorschade zich daadwerkelijk openbaart is afhankelijk van veel meer factoren dan alleen het motorrijden en kan rustig nog 30 jaar verderop liggen. Ik neem mijn eigen pa even als voorbeeld, die kreeg pas rond zijn 50e last van tinnitus (een hoge fluittoon in het oor die niet verdwijnt).
 
van een BEPAALDE tijd een BEPAALDE snelheid (geeft nog steeds geen bepaalde geluidsniveau's aangezien dat van veel factoren afhankelijk is) kan een motoragent zeggen of iets PERMANENTE gehoorschade oplevert? Kom nou!
komt ook nog bij dat wat jullie hier vertellen iets simpeler is dan een mens' gehoor.
Ik ben es 1 maat-dopje kwijtgeraakt, en toen moest ik nog van italie naar amsterdam rijden, in 1 ruk... dan hoor je s'nachts behoorlijk verschil tussen links en rechts.
Je gehoor hersteld veel, maar niet alles. En als jij wilt ontdekken tot hoever het herstellend vermogen gaat, be-my-guest.
Ik weet zeker dat als je als politie-agent de hele dag op de motor zit, en nooit doppen draagt, je er snel last van hebt.

Kleine stukjes zullen geen probleem zijn, maar rij eens een hele dag...

En al die factoren.... er is geen helm die in het gunstigste geval je oren niet een oplazer geeft als je lang boven de 120 rijdt...
 
Ik zeg ook niet dat die agent geen gelijk heeft he jongens..
maar het is niet omdat die kerel een agent is dat ie er de balluh meer van afweet dan eender welke andere lul.
Dat je gehoor beschadigd kan worden, ok, dat het vaststaat ok, maar dan zoiets van meneer de motoragent heeft het gezegd.. no f*ckin way!

Ik kan er dus ÉCHT niet tegen dat zulke verbanden worden gelegd.
Als ik iemand nalul wordt ik toch ook niet gequote?! Nee, je quote de bron, omdat die er iets van weet!

_________________
Mijn Suzuki GSX-R600 My brothers high performance car

[ Dit Bericht is bewerkt door: poohbeer op 2001-07-27 12:24 ]
 
dopjes hebben nog een voordeel....

ik heb het idee veel minder door inkomende signalen (herrie) afgeleid te worden en dus beter me lijnen rijdt.

Ook maakt het je motorgeluid mooier. Hoge tonen worden in de regel meer gedempt, dus minder blokgeluiden en relatief meer in/uitlaat geluiden.
Toen ik nog Guzzi reed met competizione uitlaten was dat een feest... geen tingelende kleppen en een supervet geluid.... En voor de KTM geld hetzelfde....
 
Dat je gehoor beschadigd kan worden, ok, dat het vaststaat ok, maar dan zoiets van meneer de motoragent heeft het gezegd.. no f*ckin way!

Ik kan er dus ÉCHT niet tegen dat zulke verbanden worden gelegd.
Als ik iemand nalul wordt ik toch ook niet gequote?! Nee, je quote de bron, omdat die er iets van weet!

Je houd wel erg vast aan je mening... ;) Je kunt er geen gehoorbeschadiging van krijgen.... je krijgt er gehoorbeschadiging van.

En zoals ik al getikt had kwam meneer de motor agent met schriftelijk materiaal op de proppen. Ongeveer hetzelfde als wat in de link verteld wordt die ik eerder gepost heb.

En waarom zou je niet iets van een instructeur aan kunnen nemen en dus kunnen quoten. Hij geeft niet voor niets les in het motorrijden .En gehoordoppen, motorkleding en veiligheid hoort nu eenmaal bij die cursus.

Ohhhhh, nu snap ik het..... je hebt gewoon iets tegen motoragenten :) :)
 
dat bedoel ik nou n,et.. 't is niet omdat je iets van motoren weet en daar instructeur van bent, dat je iets van het gehoor afweet.
Jah, hijh weet het vast wel, maar dan zeg je "volgens onderzoek blabla.."
en niet de instructeur/politieagent/whatver heeft het gezegd.

Als ik zeg de kleuterjuf heeft gezegd dat je er gehoorbeschadiging van krijgt lach jij me toch ook uit? Die juf weet anders net zo goed als die instructeur en agent dat zoiets schadelijk is.
 
jaja ik heb vanaf vandaag ook oordoppen.......van alphine universele voor 35 pieken , vond die op maat gemaakte toch wel net iets te duur....ik moet zeggen dat ik ze nu nog wel heel erg voel zitten , beetje irritant , maar ik denk dat dat gewoon een kwestie van gewenning is...misschien moet ik ze nog iets korter maken ook al zijn het speciale motor-doppen........maar goed kwa geluids-demping is het wel heerlijk , al met al blij dat ik ze heb aangeschaft *D
 
Pooh

Is maar net hoe je het bekijkt. Die agenten doen niets anders dan motorrijden. Voor hun hoort dat soort dingen erbij.

Als de kleuterjuf zegt dat mijn kind beter goede schoenen kan dragen omdat ze anders later last van haar voeten krijgt moet ik dan ook zeggen: Ze is geen dokter dus ik geloof er niets van. |(


Maar goed... genoeg hierover. De volgende keer zal ik er meteen link bij zoeken. ;) ;)
 
Pooh

Is maar net hoe je het bekijkt. Die agenten doen niets anders dan motorrijden. Voor hun hoort dat soort dingen erbij.

Als de kleuterjuf zegt dat mijn kind beter goede schoenen kan dragen omdat ze anders later last van haar voeten krijgt moet ik dan ook zeggen: Ze is geen dokter dus ik geloof er niets van. |(


Maar goed... genoeg hierover. De volgende keer zal ik er meteen link bij zoeken. ;) ;)

Kijk, die juf heeft dan bepaalde schoentjes gezien en schreeuwende kinderen als gevolg gezien..
die agent heeft nog nooit de gevolgen van zo'n beschadigd oor gezien (zijn collega's zijn immers allemaal overtuigde gehoorbeschermingdragers), die agent weet het NIET uit eigen ervaring/vaststelling, die juf wel..
die juf wil'k nog citeren, die agent dus niet.
 
dat bedoel ik nou n,et.. 't is niet omdat je iets van motoren weet en daar instructeur van bent, dat je iets van het gehoor afweet
mensen kunnen inderdaad maar verstand hebben van 1 ding....

zou het niet kunnen zijn dat de vorige generatie motoragenten allemaal doof zijn?
 
Kep oordoppen overgehouden van m'n vorige hobby(schietsport). Ze zijn van het merk Tympro, doorlaatbaar geluid is variabel instelbaar en..... zeker nie goekoop. Maar zeer zeker wel de moeite waard. Ze worden speciaal op maat gemaakt en zijn goed te onderhouden.
Het rij-comfort compenseert ruimschoots het betaalde berdag (ik dacht iets van 250 piek) :]
 
in het kort,

alpine's gekocht.
f 50,- (vind ik genoeg)

een heel stuk beter dan die goedkopen gratis dingen.

Zitten goed, zou niet weten waarvoor ik 300 ballen moet neertellen.
Voor die bespaarde 250 gulden kan ik een aardig wat terrasjes af in dit weer.


 
Terug
Bovenaan Onderaan