- 23 jun 2003
- 83.252
- 6
Ik mis : manoeuvre van jezelf in de poll
Tot nu toe zijn al m'n schuivers gebeurd door (voornamelijk) m'n eigen schuld. Overigens wel allemaal bij lage snelheid.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik mis : manoeuvre van jezelf in de poll
steeds vragen: "bent u de laatste?"Ik zal het zwart-wit stellen:
Als de ander wacht met zijn manoeuvre uit te voeren tot ALLE verkeer langsgekomen is, dan is een ongeval toch niet mogelijk?
en toen was je bejaard en 12 jaar te laat op je werkIk zal het zwart-wit stellen:
Als de ander wacht met zijn manoeuvre uit te voeren tot ALLE verkeer langsgekomen is, dan is een ongeval toch niet mogelijk?
nee..ik ga er niet standaard vanuit dat een motorrijder 150 rijdt waar je 80 mag.Als de snelheid van een moto lastiger is in te schatten, dan ga je toch extra voorzichtig te werk en wacht je met je manoeuvre?
Ben benieuwd of iemand nog z.g. voorgezette "vul mijn zakken maar" rijopleidingen gaat bieden.....
+
en toen was je bejaard en 12 jaar te laat op je werk
edit: kudpoll die te zwart-wit is
Oorzaak is het niet/slecht kijkwerk van de automobilist en een mancoNaar aanleiding van dit topic
forummer van de motor gereden...
Wat is volgens jullie de oorzaak van ongevallen?
edit: motiveer je stem
Snelheid is VERZWARENDE factor niet OORZAAK
MOETEN stoppen voor een ander zijn manoeuvre wil zeggen dat de ANDER mij GEHINDERD heeft (--> artikel 5?)
ja: zonder snelheid staat alles stil --> geen ongeval mogelijk
bwah...
Als jij een ongeluk niet kunt voorkomen doordat jij 120 rijdt op een 80km weg en wel wanneer je 80 rijdt is snelheid niet de verzwarende factor maar gewoon de oorzaak.
Dat dat dan komt door een verkeerde manoeuvre van een ander doet daar niets aan af
Als jij een ongeluk niet kunt voorkomen doordat jij 120 rijdt op een 80km weg en wel wanneer je 80 rijdt is snelheid niet de verzwarende factor maar gewoon de oorzaak.
ben terugen toen was je bejaard en 12 jaar te laat op je werk
edit: kudpoll die te zwart-wit is
correct: als IEDEREEN goed oplet.Dat ben ik niet met je eens. In een ideale situatie, waarin iedereen altijd goed oplet en goed inschat, gebeuren er nauwelijks ongevallen.
Rijopleidingen kunnen toch aangepast worden?Maar het is zo goed als ondoenlijk om (alle) bestaande weggebruikers te heropvoeden en nieuwe weggebruikers zodanig te trainen dat ze daadwerkelijk veel beter gaan kijken en dit ook blijven doen.
Koppel daaraan dat het verlagen van de gemiddelde snelheid ervoor zorgt dat:
- Gemiddeld letsel bij ongevallen minder is en er dus ook minder doden zijn
- De kans op een inschattingsfout kleiner wordt
- Er meer mogelijkheden tot correctie zijn als er toch een inschattingsfout wordt gemaakt.
[/qoute]
Dit spreek ik niet tegen.
maar je laatste punt is het belangrijkste: "als er toch een inschattingsfout wordt gemaakt"
Wanneer is het een inschattingsfout, en wanneer is het asociaal gedrag (lompweg je oprit afrijden zonder te kijken, links afslaan zonder te spiegelen of voor je te kijken, ...)
en dat het ondertussen een leuk centje opbrengt voor de overheid nemen we gelijk maar mee. Hoe komt het dan toch dat ondanks de vele snelheidscontroles (tot het absurde toe) er NOG ALTIJD ongevallen zijn?... Er moeten dan toch nog andere factoren zijn die ongevallen veroorzaken?Dan is de conclusie niet zo moeilijk. Verlagen van de snelheden is veruit de gemakkelijkste en effectiefste manier om de verkeersveiligheid te verhogen. Dat wil niet zeggen dat andere aspecten (wegsituaties, kwaliteit van bestuurders) geen aandacht moeten krijgen, maar verlagen van de snelheid heeft gewoon het snelste en het meeste invloed met de minste kosten. Vanuit de overheid is het dus volkomen logisch om daar de nadruk op te leggen.
joehoe!!!Dat wíj het daar niet mee eens zijn omdat wij natuurlijk geen inschattingsfouten maken en wel om kunnen gaan met snelheid. En daarnaast een hoger risico acceptabel vinden, doet daar niks aan af.
Misschien moet er eens een rondvraag worden georganiseerd. Hoeveel doden zijn volgens jou aanvaardbaar?
Er sterven méér mensen door het warme weer dan er sterven in het verkeer...
Ik zie de overheid géén maatregelen nemen om de ouderen tegen de hitte te beschermen... (omdat het NIETS opbrengt!!!)
Er wordt door de politie(k) aan de bevolking wijsgemaakt dat snelheid de oorzaak is van alle ongevallen, tenminste als ik de verhouding controles op snelheid tov controles op hinderlijk gedrag mag geloven
Dat snelheid een ongeval-VERZWARENDE factor is staat buiten kijf, maar zelden een ongeval-VEROORZAKENDE factor
ik bedoel maar.
ik rij op een rechte baan, 30 - 300 km/uur: er kan mij niets gebeuren (geen ontploffende banden, geen vuil op de baan, ...)
ik rij op dezelfde rechte baan, iemand verandert van baanvak --> manoeuvre --> OORZAAK van ongeval: er komt iemand in de weg rijden
motoren worden amper gezien door automobilisten die zelf niet motorrijden of dat nooit hebben gedaan...
het normale blikveld van een mens is horizontaal en de meeste motorrijders zijn wanneer ze aan komen rijden langer dan breed, dus vragen om goed gezien te worden om een verticaal blikveld...
tel hierbij op het schaduwspel van bv bomen op een 80 KM weg en BESEF dat je als motorrijder nagenoeg onzichtbaar bent...
te vaak hoor je bij ongevallen dat een motorrijder (ALS hij het na kan vertellen) de automobilist wel heeft gezien, terwijl de automobilist de motorrijder niet heeft gezien...
wanneer je dit weet ga je er dan nog steeds van uit dat jouw snelheid in te schatten is door iemand die je niet eens ziet?? en ga je dan nog steeds heel eigenwijs je recht halen door bv voorrang te nemen??
nou ik niet... dan maar 5 min later thuis!! wat dus niet wil zeggen dat ik als een slakje over de weg ga... maar dat is weer een ander verhaal...
gebruik je verstand!!! en dat zit niet in je rechterhand maar onder je helm!!!
Ik ervaar het nochtans als "aggressief" of hinderlijk als een moto zigzaggend door het verkeer rijdt.
Bovendien zie ik vaak motorrijders die zich wel lijken te verstoppen voor het overige verkeer of zich bewust door andere verkeersdeelnemers laten afdekken of in "blinde hoeken" gaan rijden.
En statisch rijden...1 rechte lijn...
Wilde dieren weten dat al..als je niet gezien wil worden moet je niet bewegen.
Als je lang achter iemand rijd ziet hij je in z'n spiegel.
Als je lang genoeg achter hem blijft rijden went zijn "blik" aan dat vlekje op z'n spiegel. Erg vervelend, maar dat is menselijk.
Pas als je weer eens van links naar rechts beweegt ziet ie je plotseling weer...
Maar hoeveel keer valt dit voor dat er een ongeval gebeurt met deze extreme snelheden? (dat snelheid dan wordt méégenomen als oorzaak kan ik best inkomen)In hoeverre moet je het iemand kwalijk nemen dat hij er geen rekening mee houdt dat het eerst aankomende motorvoertuig 3 x zo snel rijdt als wat je op die plek logischerwijs kunt verwachten.
Naar mijn idee is het onmogelijk daar rekening mee te houden, dan kom je nooit aan de overkant op een beetje redelijke kruising.
Bovendien zie ik vaak motorrijders die zich wel lijken te verstoppen voor het overige verkeer of zich bewust door andere verkeersdeelnemers laten afdekken of in "blinde hoeken" gaan rijden.