Oorzaak zware koppeling GS550E?

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
2
Hengelo (ov.)
Ik heb problemen met de koppeling van mijn GS550 (79). Deze gaat namelijk zo zwaar dat je een zere pols aan overhoud (ja een nieuw fenomeen, de \'motor-arm\'). Vergeijkbare typen van deze motor hebben allemaal een lichtere koppeling.

Koppelingskabel heb ik net vervangen, de hendel aan het stuur is gesmeerd en de arm die in het blok de koppelingsplaten van elkaar duwt loopt ook soepel.

Er is ooit eens een nieuwe koppeling ingezet, zou het kunnen dat het probleem veroorzaakt word door te zware veren in de koppeling? Of misschien iets met olie? (is een wet-sump systeem)

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
 
Ik heb dezelfde motor gehad, had een vrij lichte koppeling. Zal dus een montagefout of verkeerde veren zijn. Geen vreemde geluiden bij stilstand en motor uit (gekraak, schuren, stoekerig ontkoppelen)?
 
vaak is het zo dat dan de koppelingskabel niet mooi vloeiend loopt of dat er ergens een knik zit,in ieder geval is de loop van de kabel dan anders dan het geweest is.als je dit wilt kontoleren moet je de kabel loshalen en hem eerst buiten de motor ,in een vloeiende lijn laten lopen,is de koppeling nu wel soepel te bedienen,dan weet je zeker dat dat de oorzaak was, de kabel nu op een goeie manier door het frame leiden.
 
Eventueel zijn de kosten voor een paar nieuwe veren te verwaarlozen, en anders, Bij Struik in Leiden verkopen ze een apparaatje welke je in je koppelingskabel kan zetten, in 3 standen in te stellen, special voor zware koppelingen
 
Als de motor gewoon uit staat is de koppeling erg zwaar bij het intrekken maar gewoon licht bij loslaten. Wat opvalt is dat bij het aantrekken van de koppeling steeds meer kracht nodig is. Bij de meeste motoren heb je een soort punt waar het weer lichter gaat, maar hier niet.

Ik heb geen vreemde bocht o.i.d. kunnen vinden in het verloop door de motor dus ik zou haast denken dat er verkeerde veren inzitten, aangezien dat het laatste is wat overblijft.

Maar nu zit ik gelijk met een nieuw probleem:
Hoe weet ik welke veren er inzitten en welke er in horen?
Kan ik gewoon olie aflaten en de dikte van een veer opmeten?

PS: allemaal bedankt voor de reacties
 
Terug
Bovenaan Onderaan